Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Klämde på en D70 idag...vill ha!
Expert har ju något kit med en Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC och en annan som tar vid där (vilken det nu var, minns att den gick till 200 från 55 tror jag).
Jag frågade om de kunde tänkas lägga till ett annat, typ Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super. Är detta ett hyffsat val, eller vad skall jag välja istället, och framför allt, i så fall varför?
Jag vill ju kunna ta en del macro också, men inte betala allt för mycket för alltihopa. Ser att en del av er har 70-300:an här på FS och ni har givit den ganska bra kritik.
Och 18-50:an, är den fin nog för en D70?
13300 för detta, är det ett hyffsat pris?

Vilket kitobjektiv menar du, Nikons egna?
Det jag kollat på kan jag köpa direkt över disk, men det kanske betyder att det är sämre grejor, eftersom det finns hemma menar jag.

Senast ändrad:
Tvärtom, det är et väldigt bra obejktiv tycket ja allt.
Långt bättre än sigmat, dock så täcker det 18-70, så man skulle behöva ett till objektiv för teleläget...
Men som objektiv så är det finfint.
Det säljs som orginal kit med d70 inte som sigman som expert har byggt ett kit av

Jag har bara hunnit klämma på kameran lite och tagit lite "point-and-shoot" bilder men av det jag upplevt så är det helt underbar. Allt går blixtsnabbt. Fokusering, hantering och lagring.

Objektivet verkar riktigt skarpt och fint. Jag kan inga snygga foto-termer men det är härligt att fotografera med =)

Jag köpte kameran idag: D70-kitet med Nikon 18-70 gluggen plus Nikon 800 blixten. dessutom lite smått som omnibounce osv. Helt fantastiskt.
Jädra skillnad mellan A1 och D70 kan jag lungt säga.

När jag stod i butiken så fingrade jag på Nikons 50/1.8D men bestämde mig efter överläggningar med butikspersonalen att vänta eftersom 18-70 gluggen är tillräcklig nu i början. Och känner jag att den inte räcker till ljusmässigt så kan man alltid köpa i efterhand.
Sedan hade det varit kul med ett 70-300 eller 70-200 (ljusstarkare) men det väntar jag med också och köper efter behov.

Powershooter skrev:
Klämde på en D70 idag...vill ha!
Expert har ju något kit med en Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC och en annan som tar vid där (vilken det nu var, minns att den gick till 200 från 55 tror jag).
Jag frågade om de kunde tänkas lägga till ett annat, typ Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super. Är detta ett hyffsat val, eller vad skall jag välja istället, och framför allt, i så fall varför?
Jag vill ju kunna ta en del macro också, men inte betala allt för mycket för alltihopa. Ser att en del av er har 70-300:an här på FS och ni har givit den ganska bra kritik.
Och 18-50:an, är den fin nog för en D70?
13300 för detta, är det ett hyffsat pris?

foto en snubbe på dpreview tagit me 18-50..
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8951171

en bild jag tagit med 55-200
http://medlem.spray.se/ghjfgjhgj/Butterfly_04.jpg

jag har båda objektiven och dom e shyssta till priset,men jag är nybörjare:)...hade kitgluggen funnits hade jag tagit den istället./Tim

Powershooter skrev:
Men om man inte har lust att vänta till i höst då? Gör man som indianerna då eller?

Vänta inte då?, ring runt lite, det brukar finns någon som har ett kit inne, är det inte värt kanske en 500 spänn för att få kameran imorgon...

Senast idag när jag var ute och gick och det dök upp oväntade motiv (mest studenter på flak och i fina bilar men ändå) blev jag räddad flera gånger av D70ns snabbhet då jag glömt slå på kameran.

På-knappen sitter precis vid avtryckaren så jag tappade max en halv sekund på att behöva slå kameran innan jag kunde ta bilden.

Den mesta av den tiden var, "Tryck på avtryckaren-oj, kameran är inte på-slå på kameran-tryck på avtryckare".

Till er alla som bor i Stockholm. Jag såg kitet i både Expert på Fridhemsplan (12950:-, tror jag) och på American Foto i Marieberg (12900:) inte länge sedan som i lördags. 400:- i skillnad jämfört med nätbutekrna är värt möjligheten att få kameran på en gång tycker jag. Själv köpte jag kameran för en och en halv månad sedan på Expert och med bonus på deras kort blir priset nästan samma som på SP till exempel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar