Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och Elinchrome studioblixtar - Panik

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Tjena,

Sitter pinsamt nog har med tillgang till studioblixtar och en D70 men far ej saker och ting att fungera. Lite osaker pa hur man staller in kameran for att funka med blixtarna via syncadapter. Nagon med erfarenhet som kan peka lite?

Tack pa forhand

Har du PC uttag i blixtskon så ställ:
Manuellt läge
ca 1/125 dels sekund eller nått i den trakten.
Det är bländaren som är intressant sen, prova bländare 8 till 22 o se.

Roine

NJa, det ar det som ar sa konstigt... jag har en syncadapter med PC/utgang jag kopplar till blixtskon. Kor manuellt, och inga konstigheter (typ kommanderlage) installt pa kameran.

Enda triggar inte blixtarna alls, och elincrhomeblixtarna har inte direkt nagra installningar att mecka med ju.

Kontrollfråga

Du har satt den rätt väg, på vissa sitter inte kontakten i mitten på kuben du trär på.

Elichrome som jag har har fotografer med D100 kört med o det funkar, man har nämligen polaritet också, på en Canon måste - vara i jord, det är det på elincrome.

Sen slavtänder ju de andra blixtarna, så se till att lampan för detta är grön o inte röd, men den med kabeln skall ju tända.

Hmm, testar och sliter vidare... basic fraga sa kan jag utesluta det... skall blixten vara upp eller nedfalld pa kameran ?

Visst har har blixtarna lite att mecka med - Har du satt någon av som som master och dom andra i slave läge? Till vilken har du kopplat sync-sladden?

Jag själv kör mina blixtar till kameran via sladd utan problem - Men så har jag ju en Canon. Kan ju vara där problematiken ligger! :)

Förlåt, jag kunde inte låta bli - Hoppas min fråga hjälper dig en bit på vägen.

Lite osaker pa hur jag staller master. Har i alla fall syncsladden kopplad till den ena men testat och kopplat till den andre till och fran.

Hej

På mina elicron finns inte begreppet master/slave. Utan man kan enbart stänga av att den synkar på andra blixtar.

Du har en metallsak med en pc kontakt o en kula under. Ta ett gem o kortslut kulan mot metallen, då skall studioblixten lösa ut.

Gör den inte det är det fel på adaptern eller kabeln eller nått i blixten.

Kamerans blixt skall inte vara uppe.

Roine

Jag lyckades ej lösa det, men återkommer så fort jag listat ut om det var syncsladden, adaptern eller mitt handhavande som det var fel på.

Tack för alla försök till hjälp, lite trist att jag fick fota med ledljuset hela tiden :/

mvh

Björn

Tråkigt att du inte lyckades lösa det under kvällen. Själv kör jag lite äldre Elinchrome Classic tillsammans med en D70.

Det är tyvärr många kontaktytor och ställen det kan gå fel på. Men letar du systematiskt bör det gå att finna.
  • Fel på kameran. Kameran triggar inte via blixtskon.
  • Dålig kontakt mellan blixtsko och adapter.
  • Trasig adapter.
  • Dålig kontakt mellan adapter och sladd (PC-kontakten).
  • Kabelbrott i synksladden.
  • Dålig kontakt mellan synksladden och Elinchrome-blixtens sladduttag.
  • Trasig blixt.
Förhoppningsvis är det första och sista inte något du råkat ut för. Det är de dyra felen men lyckligtvis de mer ovanliga om jag får tro vad jag hört från andra. Trasiga sladdar och glappande kontakter verkar vara i särklass det vanligaste och även det som jag råkat ut för oftast. Glapp i någon av kontaktytorna vid adaptern, antingen mellan blixtskon och adaptern eller, oftast, mellan sladden och adaptern, händer lite då och då för mig när jag sätter upp utrustningen. Ruckar man lite på kontakterna brukar det lösa sig även om det är mycket irriterande. Kanske borde skaffa en ny sladd med fräschare PC-kontakt.

Roines tips är bra. Prova även att kortsluta pc-kontakten på sladden så vet du om sladden funkar. Du kan även ta en multimeter och kolla om sladden har brott genom att mäta motståndet. Har du en blixt för att montera i blixtskon kan du kolla om kamerans lyckas trigga blixten. Lyckas du med detta kan du stryka det första felet från listan, om inte kan det vara något av de två första som strular.

Hoppas du finner felet.

Kolla att blixtarna funkar genom att utlösa dom med testknappen.

Nästa steg är att koppla in kabeln, och sedan tar du som Roine skrev t.ex. ett gem och kortsluter det lilla stiftet emot kanten i PC-kontakten. Då borde blixten lösa ut, om inte är det troligen fel på kabeln.

Hag har iofs inte Elinchrome utan Hensel, men där kan jag trigga blixtarne med hjälp av slavtriggern. Då sätter jag den inbyggda blixten på -3 steg och kör helt trådlöst. Det funkar bra om jag inte är allt för nära med kameran.

ANNONS