Annons

D70:n hänger sig när den blir kall

Produkter
(logga in för att koppla)

Filippus

Aktiv medlem
Spegeln hänger upp sig så fort det blir lite kallare (ibland har det räckt med nollgradigt) på min d70 därav antar jag att det blinkar err i panelen, och det blir svart och jag kan inte ta mer kort förrän jag har slagit på m och tryckt av några gånger, och det är inte alltid det fungerar då heller, så då är det bara att vänta på varmare tider. chr kan också börja blinka när kameran blir kall och jag tror det har med inläsningen till minneskortet att göra (kan tyckas vara lite konstigt bara för att det blir lite kallt). Har någon varit med om något liknande? Kan man smörja upp spegeln på något vis själv eller måste jag skicka in kameran till nikon?
/Filippus
 
Det är itne så att du tagit ut den från normal rumstemperatur direkt ut i kylan?

kondens kallas det som bildas inne i kameran då.
 
Kondens bildas när man tar in kalla saker in i värmen, men inte tvärt om.

Nåväl. Jag har ivfsh läst om folk som har haft liknande problem med D70, och även D50, om jag inte missminner mig. Det verkar triggas av kyla och/eller fuktig luft.

Jag skulle kunna våga mig på en kvalificerad gissning att det kan vara fett/smörjning någonstans i mekanismen som blir segare när det blir kallt och då orkar inte den solenoid som hanterar spegeln och slutaren riktigt med längre.
Att vissa har problem och de andra (de flesta) inte beror troligen, om min teori nu stämmer, på att mängden fett kan vara lite olika i olika exemplar.

Liknande kan ses på en del objektiv, där autofokusen går LÅÅÅÅÅNGSAMT när det blir lite kallt.

Ska man vara petig så garanterar väl inte Nikon att kameran ska funka under nollstrecket, men strular den även vid nollan så borde man ju kunna skälla lite på dem.

Jag har använt min D70 ner till -10 grader iaf, utan problem.
 
Filippus,

Det är troligen samma problem som jag hade initialt med min D70...
Sista sidan i denna tråd kan du läsa lite mer:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40674&highlight=slutare
Samt söka i forumet på "död D70"...

Min kamera fick sig en ny slutare och har aldrig strulat sedan dess.
Värt att testa är om problemet uppträder med olika objektiv, om så är fallet rekommenderar jag att du skickar in den på service!

Mvh
André
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.