Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d70 - minnestrul

Produkter
(logga in för att koppla)

act

Medlem
Hej,
jag undrar om någon mer här har eller har haft samma problem som jag.
Då och då (inte allt för ofta som tur är) händer det att jag får felmeddelandet [CHR] på panelen och i sökaren. Det ända som då hjälper är att ta ut och sätta in minneskortet, då funkar det smutt igen.

Kortet är ett SanDisk 1gig Extreme III så det borde inte vara något problem men det är det i alla fall.
Någon har nämnt att jag ska uppdatera programvaran i minneskortet men det känns lite hemligt...

Någon som har något tips?
 
Problemet beror nog inte på minneskortet. Har läst om detta förut, med personer som har haft upp till fyra olika minneskort - alla med samma problem.
 
Jag dras också med samma problem sen några månader. trodde nog att det berodde på löskontakt vid minneskortet, eller nåt liknande. Det hjälper ju att ta ur kortet och sätta in det pånytt, (åtminstone för mig).
Nånting med minneskortet lär de ju va.
 
Har samma problem med min D-70 som just i dagarna lämnades till Nikon Upplands Väsby. Kameran var på service för "green-light" för ca 1 månad sedan.
Återkommer med svar när den är reparerad.

Christian
 
Samtal idag från Nikon som inte hittar något fel.
De kommer dock att byta korthållaren i kameran.

Det D-70 jag har lånat fungerar problemfritt med mina minneskort.
 
Fick tillbaka min D-70 från Nikon Upplands Väsby.
De bytte korthållaren i kamerahuset.

Vid första kollen hos Nikon hittades inget fel men teknikern bytte iaf hållaren. Kameran fungerar utmärkt igen.

De ansåg att mina minneskort var felaktiga.
Samma minneskort användes i lånehuset och min nya D-200 utan problem och nu i den gamla D-70.
Kanske kan man anta att felet iaf var korthållaren?

Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.