Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 - minneskort vs USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Finns det några betänkligheter angående att överföra bilder till datorn via den inbyggda USB-porten kontra att använda en kortläsare ansluten till datorn?

Tänker främst på kontakternas livslängd i kameran, i ena fallet sliter man på USB-kontakten när man drar sladden ut o in, i andra fallet är det minneskorten som åker ut och in.

I min tidigare digitalkamera började USB-kontakten att glappa efter ett år.

Just överföringen av bilder känns som alla digitalkamerors akilleshäl idag. Förstår inte varför nya digitalkameror inte kommer med Bluetooth...telefoner gör ju det.

Någon som vet eller tror något om detta?

/Hasse
 
Nja.. dra inte alla över en kam.. EOS 1D/Ds/DII har FW-anslutning och Nikon D2h har Trådlös överföring via wlan (dock extra tillbehör), detta kommer även att finnas tillgängligt på EOS 1D II så småningom.

Den största anledningen tror jag är att tillverkarna vet om att det finns separata kortläsare och bygger därför inte in en snabbare port. Men man borde ju faktiskt ha uppgraderat USB-porten till 2.0.

Hursomhelst ser jag inga problem med kortanslutningen. Jag har tagit ca:9000 bilder med min kamera, fördelat på 3 kort, vilket ger 3000 bilder per kort, och eftersom det får plats 40 bilder, säg 30 per gång så innebär detta att jag tagit ut mina CF-kort ur kameran 300ggr...minst.

Men visst hade det varit smidigt med wlan-lösning.. bluetooth ger jag inte så mycket för.. Det är väl mest utvecklat för telefoner...?
 
Bluetooth är en generell "standard" för kortdistanskommunikation, inte bara för telefoner, även om Ericson har varit pådrivande. Den har potential att bli en betydligt billigare lösning än vad WLAN någonsin kommer bli bara volymerna blir större. Men det är strunt samma, det var inte min egentliga fråga.

Säg att jag har min kamera i minst 10 år innan jag byter upp mig. För en hobbyfotograf är väl detta rimligt när det gäller kameror i denna prisklassen. I snitt kanske jag plockar ut och in mitt CF-kort 2 ggr/vecka, det blir ca 100 ggr/år. På en 10-årsperiod alltså ca 1000 ggr. Någon som vet hur lång livslängd man kan förvänta sig på kamerans kontakter? Om kortet slits ut är ju ingen katastrof, kameran är tråkigare.

mvh
/Hasse
 
Senast ändrad:
Jag använder bara kortläsare, mest pga att inte slösa på kamerans batteri. Fix ide kanske men så gör ja:)
 
sethakan skrev:
Jag använder bara kortläsare, mest pga att inte slösa på kamerans batteri. Fix ide kanske men så gör ja:)

I så fall har jag samma fixa idé - jag har dock också funderat på om det sliter att plocka i och ur korten - men kommit fram till att det är så liten möjlighet för kortet att komma snett - om man jämför med hur man "juckar" med sladden - för kortet är ju i sina spår långt tidigare än det träffar stiften där inne i kameran.

Alltså borde det inte bli glapp av att ta ur kortet. Sen sparar man batteri i kameran - samt att man kan köpa en USB2-kortläsare på t.ex. kjell för ett par hundra så det är inte så farligt det heller - och då får man ju mera speed.
 
Är inte detta ett sådant problem som infinner sig då man har för lite att bekymra sig över?

Om vi nu skulle konstatera att usb-kontakt och kortläsar-kontakt håller, exempelvis 500 in- och urkopplingar, då finns det väl bara två sätt att hantera problemet. Det första och kanske mest logiska (för mig iaf) är att ta den smällen när den kommer.

För andra, som uppenbarligen är livrädda för att det ska hända, ja då är väl den enda lösningen att inte ta några bilder, så att det aldrig behöver kopplas in eller ur något?

Visst, man kan ju ringa tillverkarna varje dag och klaga tills de bygger kontakter som pallar trycket, men jag vet inte hur många som är intresserade av att ta sig den tiden. Eller hur stor betydelse det har för den delen.

Kenny
 
Det finns allt tillräckligt att bekymra sig över i livet. Detta är bara ännu ett ilands-problem som det mesta annat som diskuteras på detta och andra webforum. Alla behöver inte tycka det är intressant.
 
Mjo, så är det väl..

Dock tyckte jag dethär med bluehtooth var ganska intressant.. Man bör ju faktiskt kunna tillverka någon typ av bluetooth-sändare som är tillräckligt liten för att kunna vara monterad "permanent" i det ordinarie usb-uttaget på kameran, samt en mottagara att sätta på datorn.. Det beror väl iofs lite på vilken kameramodell man har osv.. Men tanken är ganska god tycker jag, däremot vet jag inte ifall bluetooth är så pass snabbt att det är genomförbart? Numera rör det sig ändå om ganska stora mängder data, och usb2 ligger väl kring 640mbit/s om jag inte minns helt fel va? Det känns som det måste vara snabbare för att det ska vara intressant.. Och då så blir ju ändå kameror med usb1 en flaskhals..
 
USB 2.0 Hi-Speed har en maximal teoretisk hastighet på 480Mbit/s. Dock kommer aldrig minneskorten upp i denna hastighet. Samt att det tillkommer en del overhead.

T.ex USB 2.0 Hi-Speed minnen brukar ligga på mellan 10 och 15 MB/s i läshastighet, lite under det i skrivhastighet. Detta är altså ung någonstans mellan 80 och 120Mbit/s + overhead.

USB 2.0 Full-Speed är bara en bakåtkompabilitet och ger 12Mbit/s.

Firewire(apples patent, annars IEEE 1394) ger 400 eller 800 Mbit/s beroende på vilken version det är. Dom flesta kameror kör på vanlig Firewire 400 vilket räcker utmärkt. IEEE 1394 verkar också halägre overhead än vad USB 2.0 har.
 
Gummiflerp

Det jag har funderat lite på är om gummiflerpen som sitter för t.ex. USB-kontakten kommer hålla i längden. Går den att byta eller?
 
kortläsare

Kortläsare är kanonbra snabbt
sliter inte på kameran. Jag ser bara
fördelar med en kortläsare.
 
Om du kollar överföringshastigheten på BluTooth så förstår du varför det inte används till att föra över bilder från kamera till dator. Det är ett solkigt system med dålig bandbredd, pinsamt för att vara utvecklat runt 2000-talet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.