Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d70 med Tamron SP 90 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_

Avslutat medlemskap
Upplever ett litet underligt problem när jag använder mitt Tamron 90mm objektiv.

om jag ställer kameran i läge A, och sedan väljer största bländare (2.8), så säger kameran 3.0, fokuserar jag därefter från närgränsen till oändligheten, så har bländaren helt själv ändrat sig till 6.0 (vilket jag givetvis inte vill).

Någon som har tips på varför den gör så? och om det nu verkligen är 6.0 när den säger det, eller om det bara är en "bugg" i kameran/objektivet.

på en D100 skall det tydligen stå 3.0 hela tiden i displayen.

Jag hade samma fenomen med mitt. Jag tror att Tamron inte har 2,8 på alla avstånd, därför kör jag nu Sigma 150/2,8. Enligt mig är det mycket bättre. Tyvärr.

Max bländartal anges vid oändligt fokusavstånd på alla objektiv.
Eftersom avståndet mellan sensor och optikcentrum ändras när man fokuserar ändras också bländartalet, dock är skillnaden liten på "normala" objektiv då brännvidden inte ändras nämnvärt vid fokusering nära närgränsen.

Makroobjektiv har en annorlunda konstruktion och optikcentrum flyttas ganska rejält när man börjar närma sig närgränsen därav det förändrade bländartalet (den fysiska bländaröppningen är nturligtvis oförändrad).

Ditt Tamron rapporterar helt korrekt!

/Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto