Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 med låst bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Enforcer

Aktiv medlem
Hej,

Jag upptäckte till min skräck i förmiddags att min D70 låst sig på bländare f2.0, kör nomalt på läget "A" men kameran vägrade byta bländare när jag ändrar bländare. Byter jag till div. förinställda motivkategorier så ställde den om bländaren men för alla A,S,M,P lägena är bländaren fast på f2.
Testade att ställa om bländaren manuellt i mitt 50 mm objektiv men då rapporterar kameran Error.

Någon som har något förslag?
Vill hellst slippa skicka in kameran, nu ska jag iofs. testa att byta till 18-70 kit objektivet och en totalreset innan jag ger upp hoppet men det känns himla olustigt.

Tacksam för alla ideer.

Tänkte bara nämna att det är helt normalt för D70:n att visa "EE" om du bländar ner med bländarringen. Nerbländningen vill kameran sköta med elektroniken istället.

(Varför den har fastnat på bländare 2, kan jag tyvärr inte ge nåt svar på, även om dålig kontakt inte låter helt otroligt.)

Har du testat att vrida på rattarna? Du ska inte ändra bländare med bländarringen. Det ska kameran sköta åt dig, men i läget A så ändrar du det med den främre ratten (standard). Den bakre är för tid, men kan ej användas i läge A.. om du inte ändrat det såklart ;)

Hoppas det inte är nåt fel på kameran din!!

Edit: Oj, läste lite för fort. Har du kikat inställningarna för just rattarna? Man kan byta i nån meny, har ej kameran här.. sorry

Nu äntligen fått mig tid att kolla på problemet, och kan bara säga tack fredrik. Jag må ju skämmas men det var gjort en förändring med kommandoratten, satte jag det valet till nej så fungerar kameran som jag är van... *puh*...

Där får man för att man inte läser instruktionsmanualen ordentligt innan man flippar i inställningar.

Jaja, lättad är jag då så då ska jag väl vara glad.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto