Annons

D70 med "hot shoe adapter"?

Produkter
(logga in för att koppla)

macmolarin

Aktiv medlem
Jag ska köra med Pro studioblixtar om en vecka och har för ändamålet inhandlat en "hot shoe adapter" att stoppa synkkabeln i. Har hört att kameran kan ta skada av spänningen från blixtaggregaten, hur kollar man detta? Finns det någon enkel lösning?

Enklast är om du skaffar en IR-sändare om dina blixtar stödjer IR, annars finns det adaptrar du sätter i syncuttaget på blixten. Själv så kör jag med en enkel hama hotshoeadapter och synckabel till min Interfit studioblixt (å kameran har inte brunnit än). Finns även prylar liknande denna, som kanske kan vara nått.

Jag har väldigt svårt att tro att en modern studioblixt skulle skada kameran. Speciellt inte Profoto. Är den 20 år eller nyare kan du nog vara lugn. Är du osäker så rekommenderar jag dig ett telefonsamtal till Profoto.

ps. min kamera fungerar fortfarande med gamla Profoto-blixtar. ds.

Ett Balcar-aggregat som jag har använt då och då lämnar 60V (!) ut i synksladden och folk som har försökt koppla in den på vissa Canon-hus har fått problem. Kamerorna har helt enkelt låst sig och inte fungerat igen förrän de har dragit ur synk-sladden. Blixten funkar dock utmärkt på Nikon-hus, F90X, F100 och D100 med "hot-shoe adapter".

Det är lugnt, det är en Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar