Annons

D70 kit och optik, skillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, ska antagligen köpa mig en D70 och undrar om det är värt pengarna att lägga 2000 kr extra på att få AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5Gi stället för AF 28-80mm f/3/3-5.6G objektiv? Det är ju större zoomofång med den billigare optiken, men jag förstår givetvis att den dyrare optiken har bättre linser. Är det något annat som är bättre? Är det någon vits att betala 2000 kr extra, eller måste man ha ett ännu dyrare objektiv för att märka npgi skillnad mot 28-80 optiken?

Det är nog så att du får vad du betalar för. Kitlinsen har genomgående fått mycket bra recesioner vad gäller bild kvalitet medan den andra är en riktigt lågbudget lins. Känns mycket plastig.
Men en sak som du ska fundera på är vilka brännvidder du vill arbeta med. Jga gillar själv vidvinkel och då behövs 18 mm. 28mm blir ju bara som en 42 mm på vanlig analog kamera och det är inte mycket vidvinkel att jobba med.

Fundera i genom vad du vill fota och välj. Lycka till med D70an det är en kanonkamera.

/Erland

-big kahuna- skrev:
Hej, ska antagligen köpa mig en D70 och undrar om det är värt pengarna att lägga 2000 kr extra på att få AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5Gi stället för AF 28-80mm f/3/3-5.6G objektiv? Det är ju större zoomofång med den billigare optiken, men jag förstår givetvis att den dyrare optiken har bättre linser. Är det något annat som är bättre? Är det någon vits att betala 2000 kr extra, eller måste man ha ett ännu dyrare objektiv för att märka npgi skillnad mot 28-80 optiken?

Tänk på att du får räkna om med x1.5 p.g.a sensorstorleken, så "ditt" 28-80 blir 42-120, så du får ingen vidare vidvinkel. Jag köpte D70 med kit:et och kitobjektivet är väldigt skarpt och blir billigt i kitet.

edit: seg å svara är jag :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar