Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 inställning till svart-vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnis

Medlem
Hej,

har en kompis som inte hittar inställningen till att ta s/v med sin D70. Han är rätt ny med fotografering och han gick igenom menyn och bläddrade lite i manualen igår, men kom inte vidare.

Någon som vet hur man gör. Han kör med engelsk meny så vore bra om svaret kunde relatera till engelska termer.

Jonas

Tack. Du menar att man kan inte ställa in D70 att ta svart vita bilder om man kör jpg eller liknande överhuvud taget?

//Jonas

Du kan inte får svart-vitt direkt ur D70 oavsett bildformat. NEF eller jpg kvittar. Konvertering till svart-vitt gör man i ett bildbehandlingsprogram.

Det du letar efter är "saturation"-inställningen i bildbehandlingsprogram (svenska: färgmättnad). Drar du ner den i botten blir bilden svartvit.

Edit: Oj, så många som hann före...

BengtJohnsson skrev:
Det du letar efter är "saturation"-inställningen i bildbehandlingsprogram (svenska: färgmättnad). Drar du ner den i botten blir bilden svartvit.

Edit: Oj, så många som hann före...

Jag tror han letade efter en inställning direkt i kameran, som det finns på tex Canon 20D, och på en hel del kompaktkameror....

Om man vill göra bilderna s&v är det bättre att använda tekniker som tex channelmixer, Labläge eller andra tekniker som ger mkt bättre resultat än att dra ner mättnaden...tycker jag iaf:)

Nu kommer den här tråden byta riktning lite, men en fråga som är mer generell än de andra är.

Vad är bäst för att få bra s/v resultat?
Att ta färg och i bildbehandlingsprogram jobba med bilden (oavsett teknik) att få den s/v eller att om man som jag har en Canon 20D fota raw och sen i EOS utility lägga om den till s/v?

Ja, jag är också tacksam för tekniktips. Hittills har jag varit nöjd med att ändra färgmättnad och kontraster i RawShooter Essentials (lysande gratisprogram från pixmantec.com)

Farnis skrev:
Nu kommer den här tråden byta riktning lite, men en fråga som är mer generell än de andra är.

Vad är bäst för att få bra s/v resultat?
Att ta färg och i bildbehandlingsprogram jobba med bilden (oavsett teknik) att få den s/v eller att om man som jag har en Canon 20D fota raw och sen i EOS utility lägga om den till s/v?

Finns så många olika tekniker, och det är svårt att säga exact hur man ska göra eftersom att visa tekniker som channelmixer(blanda kanaler)kräver att man provar sig fram med olika värde...

men jag kan ju bidraga med ett litet tips när jag har lite bråttom men endå vill få ett bra resultat...

gör de vanliga justeringarna, gör om bilden till LAB-läge, gå in på kanaler och markera kanalen ljusare, gör om bilden till gråskala, sen gör jag om den till RGB igen, gå in på lager och kopiera lagert och gör om blandningsläget till multiplicera, nu blir bilden ganska mörk så man får justera opaciteten på lagert tills den ser bra ut, lägg samman lagert och klart :)

nu kommer det säkert fler tips, annars finns det massa trådar om detta redan.

Channel Mixer:n är nog mest mångsidig, som jag ser det, att använda. Man bockar i "monochrome" och sedan kan man välja vilka kanaler som ska vara hur iblandade sas.
Vill man ha effekten av ett grönfilter så väljer man typ 20, 60, 20 för resp. R, G och B. Passar ganska bra för hudtoner och så, tycker jag.

För lite dramatiskare bilder med tydliga moln och mörk himmel låter man rött vara lite högre än de andra två tex. Det är bara att mixtra och se vad man gillar.

Ett sätt är väl att göra båda delarna och se vad som blir bäst.
Fotar man raw så sparas väl alltid färginformationen(?) så även om man använder S/V läge så går ju alltid färgen att få tillbaka.
I alla fall gäller detta med min 350D.

Jag använder S/V läget en del; tycker det finns en poäng både i och med att man får en S/V preview men också pga den "mentala inställningen"; har jag i förväg bestämt mig för ett S/V kort så är det lättare att optimera för det.

Tobiasl skrev:
Ett sätt är väl att göra båda delarna och se vad som blir bäst.
Fotar man raw så sparas väl alltid färginformationen(?) så även om man använder S/V läge så går ju alltid färgen att få tillbaka.
I alla fall gäller detta med min 350D.

Jag använder S/V läget en del; tycker det finns en poäng både i och med att man får en S/V preview men också pga den "mentala inställningen"; har jag i förväg bestämt mig för ett S/V kort så är det lättare att optimera för det.
Har du läst tråden från början så står det klart att det gäller en D70 som saknar möjligheten att ge s/v-bilder direkt ur kameran.
Självklart så sparar man inte en editerad bild över ett "original" från kameran, dessa låter man vara orörda i mesta möjliga mån.

Jag var lite långsam med att posta så fler inlägg kom emellan, mitt inlägg var nämligen tänkt som ett svar på Johan Farnstroms fråga som väl inte specifikt rörde D70(?)

Funktionsmakro

Jag använder ett funktionsmakro som skapar flera olika lager. Var och en av dessa lager är skapade med olika inställningar i kanalblandningar. Varje lager har en mask, vilket innebär att du kan optimera de olika delarna i bilden. I en himmel kan du använda det lager som framförallt använder den röda kanalen, i ett porträtt kan du använda den gröna och så vidare.

Du kan hämta makrot på min hemsida, www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan