Annons

D70 inköps hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

MrMatrix

Ny medlem
Halloj.

Jag är helt "blåst" på det här med kameror...
Så jag skulle behöva ha lite handpåläggning i ärendet.

Tanken är att köpa mig en Bra Kamera och kunna växa med den...
samt även köpa en som räcker många år (för mitt hobby fottande).

Jag var ut och klämde på lite olika och fattade tycke för D70an ,
som även alla säljare sade var en utmärkt kamera (får tro på dom än så länge :) )

Men mitt lilla delema är det här med Objektiven....

När jag har kikat runt här på nätet ,
så ligger kameran runt 8-10kkr.
Ett "vanligt" paket är med Nikons AF 28-80/3,3-5,6 G-optik.
Expert och Cyberphoto tar ca 9.5-10 för det.

Men sedan hittade jag detta http://www.pixmania.com/se/se/59391/art/nikon/d70-28-80-70-300.html#

Som i min ögon var ett kanon pris...?
(bara 70-300an tar dom ju 5200kr för på samma sida)

Frågan är bara....är det något jag har missat,
som gör detta paket så "billigt"

Ytters tacksam för lite vägledning,
då jag inte vill bli lurad redan i grinden in i fotto världen :D

Mvh Michael

MrMatrix skrev:

Som i min ögon var ett kanon pris...?
(bara 70-300an tar dom ju 5200kr för på samma sida)

Mvh Michael

Det första man ska tänka på vad gäller Pixmania är att deras objektivpriser är åt helskotta fel, eller rättare sagt svindyra!

Så lura dig inte på det, men priset verkar ju ganska ok, men det går säkert att få billigare ändå. När jag mejlade ang. deras skyhöga objektivpriser skyllde de på olika leverantörer (men då byter man leverantör då priserna är nästan 200 % än vad vi har i Sverige!!!).

// Jocke

Skall du börja med en glugg (objektiv) så är nog Nikons kit-glugg det absolut mest prisvärda alternativet. 18-70 är ett mycket användbart område och gluggen får ju mycket bra kritik. 70-300 kan man ju titta på sedan eller om man vill ha båda på en gång. Knappast bara 70-300 i alla fall.

Jag skulle nog börja med endast kitgluggen och känna efter vad man behöver sedan. Det kanske är mer ljuskänslig optik, det kanske är tele, det kanske är makro. Till D70n finns det mängder med användbara gluggar.

/AnWi

Ikke la deg lure til å kjøpe 28-80 og 70-300 pakken. Det er de to dårligste Nikon objektivene og er ikke verdt mer enn et par tusen tilsammen.
Kjøp heller med 18-70 kit objektivet! Det er skarpere og har en helt annen kvalitet (AF-S) samt at det gir deg en brukbar vidvinkel.

28-80 koster 90 USD
70-300 koster 100 USD

hos B&H

http://www.technikdirekt.de

Gå in och leta upp din kombination under photo/digital/slr/nikon

Här är samma uppsättning för 9700 :-. Dock skulle jag rekommendera dig att kika på 18-70 istället för 28-80. Kostar lite mer men ger mycket för pengarna. Men vet inte så mycket mer om Nikons objektiv, men det kommer andra som skriver och fyller på med fakta.

// Jocke

Ja, absolut 18-70! En kanonglugg för nästan inga pengar.

Tänk på "brännviddsförlängningen" som gör att det objektivet på en D70 motsvarar 27-105 mm på en vanlig småbildskamera.

Sedan sparar du till en begagnad 80-200/2.8 zoom, vilket motsvarar 120-300 mm på en D70. Ett av Nikons bästa objektiv.

Tack alla snälla :)

Det här är rena djungeln för en annan här...

Jag tror att det räcker utmärkt med det "vanliga" medföjande objektivet för min del ett bra tag fram över.....

Kommer förmodligen mest fotta lite Hojar i detalj samt i helhelt (som längst kanske ett par meter bort)
Var mera sugen att "få så mycket för pengarna som möjligt" och då kunna utnyttja det "medföljande" 70-300 i framtiden.

Men som jag förstod låg det en "hund begraven" ,
tack för att ni hjälper mig att undvika den fällan. :)

Då får min "karriär" börja med en D70 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik (såg det fanns bla.hos Cyberphoto)
Och sen får vi se om jag kanske uppgraderar med en 80-200/2.8 senare då. :)

Har hört att batterikapaciteten är helt ok,
jag lär inte fotta mer än 100 bilder på en dag,
så extrabatteri lär jag väl knappast behöva?

Är det nått annat jag kan tänkas behöva inhandla från start till detta?
Tänkte ta ett minnes kort på 1 lr 2 gig , borde väl räcka ?

Ni får gärna hojta till om jag missat eller "skjutit över mål" med nått här.

Mvh Michael

Det låter som du tagit ett helt rätt beslut. Angående korten så behöver du inte safta i så förskräckligt. Det ryms avsevärt mer än 150 bilder på 1 GByte även om du kör NEF (Nikon RAW) som du bör göra. Sök här på forumet så ser du snart varför.

Lycka till!

/AnWi

AnWi skrev:
Det låter som du tagit ett helt rätt beslut. Angående korten så behöver du inte safta i så förskräckligt. Det ryms avsevärt mer än 150 bilder på 1 GByte även om du kör NEF (Nikon RAW) som du bör göra. Sök här på forumet så ser du snart varför.

Lycka till!

/AnWi

Tack Anders.

Då kör jag på en 1Gbyte , det kommer räcka gott för mitt ändamål hör jag :)

Sitter redan och läser för fullt....det fanns lite att gå igenom här. :)
*vad skulle man göra utan alla dessa trevliga forum?*

Simmar vidare här i forumet , och tackar så hemskt mycket för all trevlig hjälp jag fått så länge. :)

Mvh Michael

Hej!

D70 + 18-70-kitobjektivet är en mycket bra start som du redan kommit fram till. Jag såg att du bor i Stockholms län och tänkte bara tala om att Kameradoktorn har D70 + 18-70-kitobjektivet för ungefär samma pris som Cyberphoto (9595 har jag för mig att det var när jag var förbi häromdagen). Du kan dock tjäna på att köpa CF-kort från t.ex. www.zebramedia.com om du vill spara en slant.

Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar