Annons

D70: Glapp/lösa delar/oljud och skräp i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har haft min begade D70 nån veckan nu och nött på ganska bra. Överlag måsta jag säga att den är otroligt trevlig att jobba med även om jag nog hade hoppats lite mer på den legendariska ljusmätaren. Men den har iaf hängt med tillräckligt för att redan fått några vänliga brukssmällar och utstå en hel del dammiga vägar. Så, nu tänkte jag höra med er som har koll och erfarenhet vad jag ska göra åt två "problem" som uppstått.


1. Jag har fått några skräp i sökaren som jag inte blir av med. Det ser ut som en ögonfrans och ett litet dammkorn. De syns inte på bilderna och verkar inte ligga på spegeln. Hur sjutton får jag då bort dem? Jag känner mig inte helt bekväm med att demontera den här typen av kamera :p.

Rek. verktyg och procedur för att rengöra spegel/prisma sensor?

2. När jag knackar på kameran med knogen eller skakar den lite lätt så kan man höra ett ljud innifrån den, något som glappar, och ungefär som en fjäder som vibrerar, något som är löst liksom. Det hörs utan att man läger örat mot kameran. Men lägger man örat mot så hör man dessutom att ljudet fortsätter att låta ett tag, så något fjäder-relaterat verkar troligt. Jag har inte för mig att jag hört detta tidigare. Kan något ha lossnat, vad i så fall och hur kollar jag det här?

Ni D70 ägare som läser det kanske kan skaka er kamera lite och sen lägga örat mot och kolla om eran också har oljud för sig? Kanske är fullt normalt? Min F80 har iaf inga sånna hyss för sig.



Ja, det var väl allt. Inga astronomiska problem, men lite orolig blir jag ju. Är ändå bättra att lämna in på service innan något lossnar och går åt skogen.

Tack på förhand.
 
xchristofferx skrev:
1. Jag har fått några skräp i sökaren som jag inte blir av med. Det ser ut som en ögonfrans och ett litet dammkorn. De syns inte på bilderna och verkar inte ligga på spegeln. Hur sjutton får jag då bort dem? Jag känner mig inte helt bekväm med att demontera den här typen av kamera :p.
Jo det ligger nog på spegeln alternativt mattskivan. Om du plockar bort objektivet så kanske du t.o.m. kan se det om du kikar in på spegeln eller på mattskivan som är ovanför.

Detta går att blåsa bort med blåsbälg men jag reserverar mig inför huruvida risken finns att man blåser damm in i kameran & vidare till sensorn... Om dammet ligger på ovansidan mattskivan så är det dock ett fall för verkstan, såvida inte mattskivan på en D70 lätt går att montera bort???

Själv så bryr jag mig sällan i enstaka dammkorn i sökaren idag, så länge det inte blir en massa så tycker jag att det är lugnt. Jag har fått för mig att blåsande på spegeln & mattskiva snarare ökar risken för att få in damm till sensorn, ni som vet får rätta mig om jag har fel...

//Larsa
 
xchristofferx skrev:

1. Jag har fått några skräp i sökaren som jag inte blir av med. Det ser ut som en ögonfrans och ett litet dammkorn. De syns inte på bilderna och verkar inte ligga på spegeln. Hur sjutton får jag då bort dem? Jag känner mig inte helt bekväm med att demontera den här typen av kamera :p.


Skräpet sitter nästan garanterat på mattskivan (i taket på spegelhuset). Skräp på spegeln blir inte skarpt i sökaren. För rengöring används lämpligen en gummituta från en blåsborste (el. apotekets för örontvätt men se till att den är ren). Håll kameran med öppningen neråt. Spegelns yta är oerhört ömtålig så låt bli den.


2. När jag knackar på kameran med knogen eller skakar den lite lätt så kan man höra ett ljud innifrån den, något som glappar, och ungefär som en fjäder som vibrerar, något som är löst liksom. Det hörs utan att man läger örat mot kameran. Men lägger man örat mot så hör man dessutom att ljudet fortsätter att låta ett tag, så något fjäder-relaterat verkar troligt. Jag har inte för mig att jag hört detta tidigare. Kan något ha lossnat, vad i så fall och hur kollar jag det här?

Om D70:n har en sensor för att automatisk rotera bilder som är tagna i höjdformat (vilket jag tror den har) så är det nog den du hör.

/Anders
 
Tackar för tipsen.

Jag tog mig friheten och ringde nikon sverige, där dom kvickt informerade om att alla deras digtaler har det här biljudet - förmodligen höjdsensorn. Phew, vilken lättnad :).

Vidare så ansåg dom - givetvis - att jag skulle ge tusan i att försöka rengöra spegel, sensor eller mattskivan och dessa var så ömtåliga att man i princip knappt vågade andas på dom utan att det kunde kostan en skjortan att reparera. Okej, han sa inte det ordagrant, men det var andemeningen ;).

Nu har jag ju redan vart där och kikat lite och kan inte riktigt se något skräp men en gummituta har jag liggande hemma, kanske ska prova med den om jag ids/vågar senare. Annars är det ju inte någon katastrof, mer lite irrterande.

Speciellt om det blir mer skräp, eller om det hamnar på sensorn. Verkstadsbesök för lite damm känns ju irriterande.
 
Tänk på att skräpet sitter spegelvänt på mattskivan, dvs, ser du skräpet i det övre högra hörnet när du tittar genom sökaren så sitter det i det nedre vänstra hörnet när du tittar på mattskivan underifrån.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.