Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 funkar dåligt med SB-600+omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke R

Aktiv medlem
Har precis köpt en blixt SB-600 och en omnibounce (ej nikon) till min D70.
Tyvärr så går ofta inte kameran att avfyra med omniboucen på blixten.
I bland så funkar det prickfritt, annan gång går det att knäppa en bild och sedan låser sig kameran.
Nästa gång funkar det inte alls, plockar då av blixten och när jag sätter på den igen så funkar kameran och jag får åtminstone en bild innan kameran låser sig igen.
Utan omnibounce funger kameran och blixten perfekt.

Tyvärr har det här gjort att jag inte kan använda omnibouncen alls.

Har någon haft samma problem? skulle vara roligt att höra om någon lösning på det.

Nämnas kan att jag kör igång blixten och sedan strömmen på kameran. Har även tejpat fast omnibouncen med eltejp men kollat att jag inte tejpat över något viktigt. Har blixten i 45 grader vinkling enligt instruktionen för omnibouncen.

Senast ändrad:
Blixten i 45 grader fungerar bra utan omnibouncen.
Fick SB-600:an i fredags så jag har inte hunnit plåta så mycket med den ännu. Förutom test tog jag en del bilder i Pajala på Vittulafilmens premiär i måndags men då var jag tvungen att plocka av omnibouncen för att få kameran att fungera tillfredställande. Mest blev det bilder i skymmning med blixten rakt på när jag inte kunnde använda omnibouncen.

Det verkar som att SB-600 har något problem när omnibouncen sitter på och ibland låser kameran på något sätt.
Lite konstigt tycker jag då exponeringen allltid blivit helt rätt både med och utan omnibouncen.

Undrar om om skivan på blixten som går att fälla ner för mer vidvinkel även ger mjukare blixtljus? Kanske en ide istället för omnibouncen.
Har inte hunnit testa det ännu.

Senast ändrad:
Vet inte hur SB600 ser ut men på SB 800 är det i alla fall en liten switch som trycks in av omnibouncen när denna sätts på och den påverkar avståndsinställningen på blixten och den switchen snackar säkert med kameran också.
Kan det vara så att din omnibounce, som inte är orginal, passar lite dåligt och det blir någon sorts glapp möjligen om SB 600 har motsvarande switch?

Bara en vild idé...

Nej, SB-600 har ingen sådan switch. Den ställer sig dock på 14mm när man drar ut vidvinkelplattan. Omnibouncen placeras bara på huvudet utan någon förändring i blixtens funktion. Ljusmätaren borde inte påverkas negativt av bouncern heller då denna sitter helt avskild från det vridbara huvudet.

Känns mycket märkligt att bouncern som är en helt passiv komponent utan koppling till kameran skulle låsa denna.

Tack för era försök!
Jag tycker också att det är märkligt men på något sätt fungerar inte kommunikationen mellan SB-600 med bouncern och D70 varje gång. Kameran har aldrig krånglat tidigare.
Bouncern är av märke Sto-Fen och designad för SB-600, jag köpte blixten och bouncern tillsammans av Scandinavianphoto.
Tyvärr verkar det här vara en svår nöt att knäcka så jag får nog använda blixten enbart i framtiden.
Hoppas ändå att någon kan hjälpa mig med en lösning på detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar