Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 - förstora sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Hej.
Kan man inte förstora den alltför lilla sökaren i D70 med ett förstorande okular eller ögonmussla med förstorande verkan? Har hört talas om påhängs-okular för macrobruk, hur blir det med ett sånt?

//Lasse
 
Nikon har en sökarlupp som heter DG-2 som förstorar de centrala delarna av sökaren. Jag har köpt en som jag får i veckan, då kan jag berätta hur mycket av sökaren man ser om ingen annan har gjort det innan dess.

Den förstorar 2 gånger, så fokusering med ett 24 mm-objektiv borde bli ungefär lika lätt som med ett 50 mm utan luppen.
 
Javisst - rapportera gärna när du vet mer. Men jag tror att DG-2 bara kommer att visa ett utsnitt ur bilden, alltså kommer sökarinformationen inte att synas.

//Lasse
 
Jag är inte så bevandrad i optikteori, men jag gissar att det är fullt möjligt men att priset i så fall blir ljusförlust. Frågan är då vad som är vunnet.
 
jimh skrev:
Jag är inte så bevandrad i optikteori, men jag gissar att det är fullt möjligt men att priset i så fall blir ljusförlust. Frågan är då vad som är vunnet.

Jag gissar att väldigt många hellre tar större sökare, och tappar lite ljus, än tvärtom..

Större sökare gör ju speciellt som oss (dom) med dålig syn, har större chans att få skärpan rätt.
 
Proboarder skrev:
Jag gissar att väldigt många hellre tar större sökare, och tappar lite ljus, än tvärtom..

Större sökare gör ju speciellt som oss (dom) med dålig syn, har större chans att få skärpan rätt.

tappar gärna lite ljus om jag för större sökare !!
 
Jag förmodar att t ex 2x förstoring av hela ytan borde innebära att man förlorar två steg ljus. Misstänker att det inte gör fokuseringen så mycket enklare, om det inte är starkt ljus.
 
Någon som har kollat piratmarknaden för produkter liknande DG-2, men med kanske 1,5x förstoring? Kanske det borde gå att få ihop en bättre sökare med precis rätt förstoring. Jag tog fram min 25 år gamla Contax igår - och vilken sökare. Hästlängder bättre än D70!!! Men, men: man kanske inte kan få allt på den här sidan 50000kr. Jag ska lägga in en krok i forumet för "Gör-det-själv" - de är ganska snitsiga ibland.

//Lasse
 
jimh skrev:
Jag förmodar att t ex 2x förstoring av hela ytan borde innebära att man förlorar två steg ljus. Misstänker att det inte gör fokuseringen så mycket enklare, om det inte är starkt ljus.
Får ha en förstoringsgrunka med ljusförstärkare inbyggd då...
 
Tips som underlättar bildkomponering

Då sökaren är lite mindre uppskattar jag möjligheten att använda rastret som man slår på under CSM-meny punkt 8, ifall ni inte hittat det redan...
Underlättar vid motiv med horisont, hus och liknande eller att följa motivets linjer vid porträtt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.