Annons

D70 dog

Produkter
(logga in för att koppla)

mnm_swe

Aktiv medlem
Jaha, så var det min tur... *suck*

Skulle ut och fota lite idag och skulle checka så allt fanns med.
Satte på kameran och den var stendöd, eller rättare sagt lampan brevid minneskortet blinkade...
Det funkar att trycka på meny knappen och den flashar förbi i någon millesekund.
Har testat allt! Bajs rent ut sagt!

Hittade den här tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36073&highlight=D70+dog
och det bådar inte gott......

Kameran införskaffades 2004-04-01 så garantin är ju fuckt.
Är det bara att använda den som bojsten nu eller?
Läste att det var ett känt fel så kanske täcker reklamtionsrätten det? i sådant fall så är det ju 2år. Kan ha fel där men det lät bra iaf. :eek:)

Livet suger rävpung just nu! F*n och hans moster.

Någon som har tips i frågan?

/En MYCKET irreterad Micke
 
Nikonkameraor vet jag inget om, men du har rätt att reklamera i två år som konsument. Det är förstås tråkigt att vara utan sin kamera, men om det är ett känt fabrikationsfel så är det desto bättre för dig ur bevissynpunkt. Jag menar, det man reklamerar måste bero på fel eller svagheter som kameran hade när du köpte den.

Lycka till!
 
Re: Jaha, så var det min tur... *suck*

mnm_swe skrev:
Läste att det var ett känt fel så kanske täcker reklamtionsrätten det? i sådant fall så är det ju 2år. Kan ha fel där men det lät bra iaf. :eek:)

Skulle väl bara fattas annat än att dom fixar den på reklamationsrätten!

Hoppas det fixar sig för dig.

//Larsa
 
Tackar för era värmande ord. :)

Har pratat med Nikon nu på morgonen och det var inga problem alls att skicka in den och jag behövde inte nämna någonting med "reklamtionsrätt".
Sa när den var köpt och garantin hade gått ut, men det skulle inte vara några problem inte.
Fan vad guld Nikon!

Det enda är att man inte fick något ärendenr utan skulle bara skicka in den. Känns lite vanskligt, men är så glad att Nikon fixar det utan att blinka.

Tipp topp
/Micke
 
Är inte förvånad. Nikons sevice = överlägsen

Har aldrig haft några problem med dem, de är otroligt tillmötesgående och hjälpsamma. Nikon har verkligen förstått hur viktigt det är att ha bra service för sina kunder.

/Martin
 
Reklamation

Även om det fixade sig, grattis!!!
Så här säger konsumentverket

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt bestämmelser från den 1 juli 2002. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
 
Råkade utför samma sak på min D70 för ett par veckor sedan.
Plockade ur batteri och minneskort men inget verkade hjälpa. Samma fel när jag startade kameran igen.
Tog ur batteri och minneskort igen, efter ca 10 minuter startade kameran som vanligt igen och sedan dess (ta i trä) har den skött sig utan konstigheter.
 
Weee! nu har jag fått tillbaka min lilla älskling, eller rättare sagt i fredags. :eek:)
Har inte servicelappen framför mig men det var någon brytare har jag för mig som gick sönder. Nu fungerar den tipptopp och för det bockar och bugar jag för.
Tack Nikon för super service.

Glad som en lärka igen.
 
*suck*

Så var det också min tur, blinkande lampa och kameran startar inte. :´(
Förbaskat också, nån som vet hur länge det brukar ta att få det fixat?
Definitivt inte rätt tid för trasslande kamera eller än mer orätt tid för att vara kameralös :((
 
Exakt samma sak har hänt mig nu i eftermiddags:-(
Blev inte så glad när jag kom på att min garanti gick ut i april 2005 men Nikon står alltså för detta ändå? Vilken lättnad i så fall.
Ska ringa service.
 
Det är väl bara att sälla sig till skaran med D70-ägare med GLOD-syndromet... Min D70 lade av i lördags och garantin har gått ut. Igår pratade jag med Nikon Service, men av det blev man inte mycket gladare. Inget uttalande från dem förrän de har felsökt kameran. Så det blir väl att samla in information inför hävdandet av reklamationsrätten.
Det verkar som att några fått det åtgärdat trots att garantin gått ut, nån som har hört om andra som inte fått det?
 
När jag köpte min D70 i juni 2005 fick jag svaret ang. garantin: 2 år i Sverige och 1 år i övriga världen. Bara hoppas att säljaren står för sina ord för annars får han den uppstoppad...
 
Ventileit skrev:
När jag köpte min D70 i juni 2005 fick jag svaret ang. garantin: 2 år i Sverige och 1 år i övriga världen. Bara hoppas att säljaren står för sina ord för annars får han den uppstoppad...

Synd att när (om) du gör det så funkar inte kameran, annars kunde du tagit en bildsekvens medans du ändå höll på.
 
Nu vet jag inte vad du har för läggning Mikael, men för egen del är jag inte alls intresserad av att se hur en Nikon handlares rektum ser ut...
 
Min D70 dog oxo

Ja så var det min (o)tur. Min D70 slocknade i gå kväll precis på samma sätt. Grön blink vid minneskortet och allting BARA DÖTT. Finns det virusar i D70? Minneskortet verkar ok - går att läsa i minneskortläsaren. Får gå iväg till Kameradoktorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.