Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70/D50 remote controll...

Produkter
(logga in för att koppla)
DreamB skrev:
Hej.

Hittade några bra länkar som jag tycker passar in här.

Följande länkar beskriver hur man kan gör en ir-fjärr själv till D70 eller D50.

http://www.bigmike.it/ir-control.html
http://www.alanmacek.com/nikon/

Och denna länk tycker att det är jätte bra för de som redan har en ML-L3:

http://www.mediacade.com/vroom/ground-control-to-nikon-d70

enkelt som f*n och funktionellt.

Intressant...
Gäller bara att ha utrustning att programera PROM med... Själva byggdelen är en baggis.
 
Varför krångla till det? Kör själv med en programerbar "mini-fjärr" som jag köpte på Teknikmagasinet för ett tag sedan, 149:- kostade den är är endast 5,5 cm lång och ett par cm bred. Billigt och enklt, sånt gillar jag :)
 
Här har ni en bild på den fjärren som jag använder mig av. Vet inte om den finns kvar på Teknikmagasinet, det var över ett år sedan som jag köpte den, men liknande kan säkerligen finnas. Det verkar som om flera av de programerbara fjärrkontrollerna fungera ihop med Nikon D70. Har själv fått det att funka med en gammal One-For-All-fjärr jag hade, men den var ju nästan lika stor som kameran :)

På dpreview.com finns en gammal tråd där detta ämne behandlas, den kan ju dock vara lite out-of-date nu men...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9414530
 

Bilagor

  • remote.jpg
    remote.jpg
    28.1 KB · Visningar: 590
Re: mobilen

Daniel Söderholm skrev:
borde det inte gå att använda mobilens ir port, bara man kan programera den rätt?

Jovisst, om man lyckas programera den till det bara så skulle väl inte det vara en omöjlighet, kanske att det är lättare att göra på de nya PDA-telefonerna. På iPaq (PDA) kan man ju installera program så att man förvandlar handdatorn till en fjärrkontroll som styr allt möjligt så...
 
recman skrev:
Varför krångla till det? Kör själv med en programerbar "mini-fjärr" som jag köpte på Teknikmagasinet för ett tag sedan, 149:- kostade den är är endast 5,5 cm lång och ett par cm bred. Billigt och enklt, sånt gillar jag :)

Ja varför "krångla till det"........
Jag köpte Nikon ML 3 eller vad den nu heter för 159 kr.... ;))) Den är dessutom mindre än din :)
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Ja varför "krångla till det"........
Jag köpte Nikon ML 3 eller vad den nu heter för 159 kr.... ;))) Den är dessutom mindre än din :)
/Jonas

Hmm...shit...men då köpte du den inte ny va? Vet i alla fall att när jag skaffade fjärren ovan, så låg Nikons motsvarighet på priser runt 600-700:-, kanske har dom gått ner nu.
 
När jag köpte min ML-L3 i den dyra kamerabutiken i stan kostade den 199:-

Fördelen med att bygga en egen är ju att man kan göra en som klarar tex "time-lapse"-fotografi.
 
Jo, det stämmer väl. Är det någon vet om den stänger av sig efter max 15 minuter från det att man slår på fjärrkontrollsstyrning eller max 15 minuters inaktivitet? I det senare fallet skulle man ju kunna göra time-lapsefoto ändå med mindre än 15 minuter mellan bilderna.

Själv har jag aldrig haft problem med att hålla fjärrkontrollen under kameran när jag behövt. Har ofta haft den i vänsterhanden på stativet och kunnat trycka av, så några optiska fibrer eller liknande har jag inte känt behov av.
 
Max, är nästan 100% säker på att det är inaktivitet. Har haft den med fjärrisen och fotat fåglar och det har tagit över 15 min per gång utan att den stäng av sig.
 
Fattar fortfarande inte var skillnaden ligger i originalfjärren kontra byggsatsen.....att den stänger av efter 15 min kontrolleras av kameran... inaktivitet....att ta bilder genom att stå bakom kameran konrolleras också av kamerans uppbyggnad....

Vari ligger poängen??
 
Helgesson skrev:
Fattar fortfarande inte var skillnaden ligger i originalfjärren kontra byggsatsen..... [...] Vari ligger poängen??
Det finns ingen annan poäng än att bygga den själv (detta är "Gör det själv"-forumet)! Många tycker att det är dyrt med 150-200 kronor för en liten manick som bara sänder ut en specifik sekvens blink när man trycker på en knapp.

Bygger man själv kan du nog komma undan billigare och så nöjet att få byggt något själv så klart...
 
Jaha....då fattar jag!

160:- för en klar fjärr tycker jag verkar OK.
men har man byggandet som hobby är det säkert roligare att ha byggt en själv....

/Rune Revolverman
 
Helgesson skrev:
160:- för en klar fjärr tycker jag verkar OK.
men har man byggandet som hobby är det säkert roligare att ha byggt en själv...
Jag har köpt mig e original som jag är mycket nöjd med och tycker inte det var så fasligt dyrt. Men jag skulle kunna tänka mig att bygga en med en timer för att kunna få just time-lapsefoto om det nu räcker med max 15 minuter mellan bilderna. Jag måste fundera mer och tänka om det är värt det.

Alternativet för time-lapse är ju annars att ha en dator och Nikon Capture/Camera Control med sig, men det kan vara lite otympligare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.