Annons

D70, D100, D1H osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Ö

Aktiv medlem
När man kollar i detta forum (Nikon Digitalt) så kan man inte undgå att läsa alla DXX namn som står. Vad betyder egentligen denna förkortning? D kan jag nästan lista ut själv att det står för Digital men vad står tex 70, 100 och 1x 1h för?

En totalt onödig och trivial fråga men dock något som jag nu inte kan släppa ur tanken :)

Upplys mig!

Tja... jag vet inte riktigt. Men för D1 antar jag att Nikon följer sin tradition med ensiffriga namn för de som i första hand är inriktade på yrkesfolk. X har ett par förbättrade varianter av deras kameror hetat. F90X och F401X är de jag kommer på så här.

D70/D100 är amatör/prosumer-modeller.

D1 var Nikons första digitala systemkamera men när den skulle uppgraderas kunde de inte få in alla önskemål i en och samma modell varför de gjorde två, D1x resp. D1h.

D1x hade högre upplösning och mindre brus, men relativt långsam. En kamera för fotografer som inte behöver långa serietagningar, typ studiofotografer. D1h hade ungefär samma upplösning som D1 men snabbare buffert och minnesskrivning, lämplig för sportfotografer och andra som behöver snabbheten.

D2h kom i vintras och ersatte D1h, med 4MP och dundersnabb buffert. Kostar ca 40000kr inkl moms idag. D2x har inte presenterats än, men många räknar med att den kommer till OS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar