Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 Blixtrelaterad fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_ljunggren

Aktiv medlem
Tjena, jag har en D70 sedan en tid tillbaka och skulle vilja veta lite om dess inbyggda blixt. Det jag ser som ett problem är att när jag fotar i manuellt läge på kameran, så kan jag inte få slutartiden till mer än 1/500 när jag fällt upp blixten...
Någon som vet hur man ändrar detta, måste ju vara någon sorts inställning? Tacksam för svar!

Mvh Martin
 
Precis! D70 är ju ovanligt snabb, för att vara icke proffskamera. Det krävs special för blixtsynk under 1/500 sec.

Om det är kortare skärpedjup du är ute efter så kan ND-filter hjälpa.

Är det blixttiden du syfter till är den mycket kortare än 1/500 sek.

/AnWi
 
Man kan få blixten att gå igång utan 1/500 begränsningen, fast då bara om man har en extern blixt. Själv har jag en SB800 och kan välja vilken slutar tid jag än vill utan problem. Fast det krävs att man ska lura kameran att det inte sitter någon iTTL blixt på den. Lätt som en plätt: En liten tejpbit på den "pigg" som är till vänster av de tre små.
Jag tar inte en nypa ansvar vad Du gör med mitt tips.. såklart.

Minns inte vart jag fick det tipset ifrån, men det fungerar galant :)
 
Vadsomhelst som inte lämnar rester. Pilla in en pappersbit om du vill. Sätt dit vilken annan dum blixt som helst, D70n ser den inte. Du kan då fotografera som du vill.
Du ser direkt i skon på blixten om den är gjort för Nikon. Finns bara mittenstiftet kan inte D70n veta om du har monterat blixt eller inte. Den vet i alla fall inte att den är påslagen och ger dej därför ingen begränsning.
Tänk bara på att då fungerar heller ingen ljusmätning som räknar med blixtljus. D70n exponerar som om du fotar utan blixt.

/AnWi
 
Testade med en extern blixt, dock utan att "lura" min D70. Funkade klockrent! Nu tar jag med 1/8000 och blixten fungerar perfekt och reagerar skitbra med kameran!
 
martin_ljunggren skrev:
Testade med en extern blixt, dock utan att "lura" min D70. Funkade klockrent! Nu tar jag med 1/8000 och blixten fungerar perfekt och reagerar skitbra med kameran!

Hur fick du den då att köra snabbare än 1/500 ?
 
Tejp... Att jag inte tänkt på det. Då kanske jag skulle kunna använda min gamla blixt till nya kameran. Den har inte ens velat exponera med blixtskon fylld.
Spännande tips. PRECIS när jag traderat bort den... Snyft...
 
Dajo skrev:
Hur fick du den då att köra snabbare än 1/500 ?

Jo, jag bara knäppte på den överst å kameran, D70 har ju förutom den inbyggda även jack för extern blixt, slutartiden fick inte ett tak på 1/500 utan jag bara körde på till 1/8000 som är taket på D70...
Varför den inte körde på det "normala" taket på 1/500 vet jag inte, och som sagt så tejpa jag juh faktiskt inte...
 
Kolla underst på blixten. Om det inte är speciellt till Nikon har den troligen inte samma placering på stiften. Om det skiljer i mjukvaran kan vara svårare att kolla förståss.
 
Hejsan alla!

Ehh...no offense killar, men tror ni inte att Nikon har begränsat blixtsynktiden till 1/500 av någon andledning? Det lär ju inte vara så att de glömde ta bort det tredje stiftet i blixtkontakten och att det därför "bara" går att synka på 1/500...;)

Anledningen är att det vid slutartider som är snabbare än 1/500 finns en risk för att bilden blir ojämnt exponerad eftersom blixtbrinntiden är så pass kort. D.v.s. under den tid som blixten brinner av kanske inte hela sensorn exponeras p.g.a. att ljusinsläppet mellan första och andra ridån bara är en smal smal springa.

Men om ni är nöjda med resulatet efter tejpningen så är väl det bra.:)

Hade bra!

Häls Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.