Advertisement
ANNONS
Annons

D70 - bilderna blir "rosa" och suddiga

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodora E.F.S.

Aktiv medlem
Hej!

Min kära kamera verkar ha problem. Det började i julas, då efter att ha tagit några bilder blev alla bilder suddiga och "röda" (jag bifogar en bild). Jag återställde kameran och det fungerade efter det. Men nu hände samma sak igen, och denna gången fungerar inte tricket med återställningsknappen. (Jag har även testat med annat objektiv, med andra inställningar, med att byta minneskortet, med att byta batteriet, och med att återställa kameran på alla sätt det går.)

Att skicka kameran till Nikon och få den diagnostiserad kostar upp emot 600 kr, och jag är ganska tveksam om den är värd att reparera överhuvudtaget. Så min fråga är helt enkelt om någon har en aning vad felet kan tänkas vara, och vad reparationen kan kosta.

Tacksam för alla tips och idéer.
Teodora
 

Bilagor

  • DSC_4747.JPG
    DSC_4747.JPG
    15.5 KB · Visningar: 693
Jag har nog inte sett något liknande.
Rent spontant så känns det som ett elektriskt/elektroniskt fel i kameran. Något som inte funkar med utläsningen av bilddata från sensorn...
Inte så mycket till hjälp...

Ändras färgtonen något alls om du byter vitbalans och så?

Har du möjlighet att lägga upp en fullstor fil nånstans? Gärna en RAW-fil...

Jag skulle inte tro att det är lönt att reparera den. Jag vet ju inte vad det skulle gå på, såklart, men med felsökningsavgift och arbetstid och eventuella reservdelar så är man nog nästan uppe i vad en ny D3000 eller en begagnad D80 kostar... Men det kan ju såklart vara något enkelt fel, som en lödning eller kabel som släppt...
 
Jag har fått EN sån bild med min gamla D70 (funkar fortfarande) å det var ändå väldigt länge sen. Har tagit tusentals exponeringar med den efter att en sån ruta dök upp. Det borde kunna vara ett enklare fel men jag har i ärlighetens namn ingen direkt kunskap om vad eller bra idé på var i felet består.

/Muskos
 
Testa rengöra minneskortsplatsen i kameran. Exempelvis med en blåsbälg. Om pinnarna är smutsiga kan det uppstå skrivfel vilket kan ge lustiga
effekter på bilderna.
 
Kolla med att formatera minneskortet om inte det blir bättre prova ett annat minneskort hade problem med ett av mina kort och då blev bilderna missfärgade./Kristian
 
Hej alla och tack alla för tipsen!

Jag har provat med allt som ni skrev, har försökt att rengöra minneskortsplatsen, har formaterat minneskortet, testat med ett annat kort, ändrat vitbalansen. INGENTING hjälper :-(

Har dock märkt att från början (i julas) blev bilderna vita och inte rosa. I övrigt ser de ut som ovan. Så något har hänt väl sedan dess?

Skulle ni komma på något ytterligare tveka inte att skriva det här :)

Teodora
 
Ring Nikon och hör ifall med dem i telefon om vad det kan vara...

Prova att ta kort med alla möjliga och omöjliga inställningar för att se ifall något sitter i någon inställning. Prova också med att göra en "extra hard reset" genom att ta ut batteriet ett dygn...ta bort objektivet också...

Jag hade ett kostigt fel på min D200 en gång som jag grejade med en "extra hard reset". Har aldrig återkommit...
 
Ett sista alternativ kan vara att påstå att den fotar folks auror och sälja den till någon homeopat för hundra tusen.
 
Har en arbetskamrat som också får liknande bilder med sin Canon kompakt.
Det händer ofta vid riktigt ljusa bilder tex vit himmel, fota direkt mot lysrör. Då kan ränder också uppkomma.

Men vid "normal" belysning är bilderna OK. Jag tror det är sensorn som inte längre orkar leva.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.