Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 autofocus, hur pass bra är den egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Jag har varit ute på några hästtävlingar och fotograferat både hoppning och fälttävlan. Väl hemma igen upptäckte jag att alldeles för många av bilderna var oskarpa, skärpan kunde ligga på något annat i bilden än hästen. Inköpte därför ett stativ och försökte fotografera på så korta slutartider som möjligt, ofta 1/1250 och bländare 3,5 - 5,6 ibland 8.
Efter mycket läsande i manualen så ställde jag även in kameran på AF-C (kontinuerlig servoautofokusering) och dynamiskt område.

Bilderna blev bättre men kameran missar fortfarande alldeles för många bilder.
Vad gör jag för fel??
Är D70:an helt enkelt inte tillräckligt snabb?? Måste jag fota med bländare 8 minst för att få tillräckligt skärpedjup??

På fälttävlan tar jag ofta tre bilder på rad och panorerar ofta med kameran.

Bilagor

• 0402134.jpg
    0402134.jpg
    36.7 KB · Visningar: 835
Jag råkar ut för samma sak när jag fotograferar. Trodde det skulle räcka med AF-C men tydligen inte.

Många bilder på barn som leker har jag svårt att få skarpa oavsett slutartid.

Det är väldigt svårt att se vad skärpan har för egenheter när bilderna är så små. Men det ser ut som en del bilder har rörelseoskärpa och att autofokusen har valt fokuserat på fel objekt i andra bilder. Om du anger exakt vilken bländare tid och objektiv som används så är det enklare att bedömma.

Dynamiskt område tycker jag inte om. Man vet aldrig var skärpan hamnar. Jag jobbar mest med specifikt område. Testa och se om det fungerar bättre för dig också.

Specifikt område är ett måste...om man plåtar actionbilder. Jag har haft samma strul, men har nu fått stil på bilderna. Det enda som gäller är..snabba slutartider...Håll kameran still...noga med fokus...en bra optik är ju inte heller fel!

Häpp!

Tack för era svar!

Jag vet inte exakt all info för bilderna just nu men ska se om jag kan hitta den. Tror i alla fall att jag har fotograferat med ett
AF Nikkor 70-300 1:4-5,6 D objektiv på alla tre bilderna.

Som jag har förstått det så har inte det objektivet en egen motor utan objektivet drivs av kamerahusets motor vilket kan göra autofokusen långsammare, stämmer det??

Dessutom så har inställningen AF-C ej focusprioritet utan man kan trycka av innan focusen är inställd vilket man inte kan om man har inställningen AF-S. Kanske detta gör så att många bilder ej blir skarpa eftersom focusen ej hunnit med?? Man hinner ju ofta inte titta om den gröna lampan lyser när man fotograferar action, då är man ju mer koncentrerad på att hänga med.

Jag ska testa att använda specifikt fokusområde istället och se om det funkar bätre.

Vilket skärpedjup skulle ni välja om man fotograferar hästar??? Det är ju rätt stora djur och man vill ju att både hästens huvud är skarpt och ryttaren. Räcker det med f8??
om man fotar med en 70-300 zoom?

Re: Tack för era svar!

Nikita skrev:
Som jag har förstått det så har inte det objektivet en egen motor utan objektivet drivs av kamerahusets motor vilket kan göra autofokusen långsammare, stämmer det??
Det stämmer. AF-S objektiven (inte att förväxla med AF-S/AF-C-inställningen på kamerahuset) har en inbyggd motor som är anpassad efter objektivet och kan därför prestera bättre. När det gäller husen så har de billigare husen lite enklare motor som inte är lika snabb/kraftfull och därför kan vara lite långsammare. Kombinationen D70 och en 70-300 är inte optimal för snabb fokusering. Jag har denna själv och vet. Men jag får leva med det :)

Vilket skärpedjup skulle ni välja om man fotograferar hästar??? Det är ju rätt stora djur och man vill ju att både hästens huvud är skarpt och ryttaren. Räcker det med f8??
om man fotar med en 70-300 zoom?
Ojsan. Det är lite svårt att säga på rak arm, det beror ju på hur långt bort motivet är och vilken brännvidd du använder. Skärpedjupet är ju inte heller något absolut även om man kan skatta det. Ett sätt kan vara att ladda hem f/calc och titta på lite olika fall. Som exempel, säg att du plåtar en ryttare till häst på 20 meters håll och har din zoom inställd på 200mm. Med bländare f/8 har du då ett skärpedjup på lite över 3 meter. Zoomar du till 300mm krymper skärpedjupet till knappa 1,4m så då är det nog på håret att både hästens huvud och ryttaren är i fokus och det ligger i kant på vad du kommer uppskatta är skarpt. Dessutom bör du lägga fokuspunkten mitt mellan hästens huvud och ryttaren för att lyckas. Inte lätt...

Samtidigt så är den yta som registreras på sensorn på din D70 från 20m håll med ett 300mm objektiv dryga 1x1,5 meter om jag gjort mina beräkningar korrekt. Det är ett väldigt tight porträtt på ryttare och häst(huvud). Tror inte du lyckas pressa in båda i ramen utan att klippa något om du inte har väldigt bra kameravinkel.

Tar du emellertid en bild på 40 meters håll med 300mm och f/8 så är skärpedjupet dryga 5,5 meter och då borde du inte ha några större problem med att placera skärpan (registrerad yta 2x3 meter).

Fotar också mycket hästsport och känner igen ditt problem.
Följande funkar dock för mig:
AF-C och Specifikt område är som sagt ett måste.
Jag kör med D70 och ett 70-200/2,8 vilket (för mig) är en perfekt kombination.

Bilagor

• steini-liten.jpg
    steini-liten.jpg
    46.6 KB · Visningar: 522
Testa RAW

Hej
Jag hadde samma problem och har fortfarande om jag sparar i .jpg. Detta försvinner om jag sparar i RAW. Jag har en Nikon D100. Försök också följa hästen med kameran när du trycker av.
Bengt

Tack för alla svar!

Jag ska testa att spara i RAW, enda problemet som jag ser med det är att det kommer ta mycket längre tid att gå igenom alla bilderna + att jag behöver fler minneskort. Under en dags fotograferande kanske man tar ca 400-500 bilder.
Finns det något smart sätt att snabbt gå igenom alla bilderna då? Jag har Photoshop ej Nikons RAW program.

/eva

Jag har upplevt samma problem...tills jag upptäckte att jag omedvetet ändrat af punkt
på den runda manöverknappen på baksidan.
Och se på tusan..bilderna blev ju skarpare.

Numera har jag af-punkten låst till centrum och aktiverat låset till manöverknappen.

Det är lätt att missa denna detalj när man ska fota rörliga och snabba motiv. Man hinner inte upptäcka att af punkten kanske står fel.

Hoppas att detta svar hjälper

mvh Janne

Re: Tack för alla svar!

Nikita skrev:
Jag ska testa att spara i RAW, enda problemet som jag ser med det är att det kommer ta mycket längre tid att gå igenom alla bilderna + att jag behöver fler minneskort. Under en dags fotograferande kanske man tar ca 400-500 bilder.
Det är klart att RAW är lite bökigare att hantera i och med att de tar mer plats och färre program stödjer dem fullt ut. Men om jag vore i din sits skulle jag satsa på ett till minneskort och en portabel hårddisk som du kan tanka över dem till så att du kan använda korten i "växeltrafik". En Coolwalker är trevlig men man kan få betydligt mer lagringsutrymme för pengarna om man istället satsar på en variant från annan tillverkare.

Dessa kan dock sällan visa just NEF så det är en sak man förlorar. Jag ser det inte som någon jättekris. För mig skulle denna hårddisk främst vara till för att tömma över korten till ett mellanlagringsmedia för att sedan tankas över till hårddisken där hemma. Det jag önskar på en sådan enhet är att den är liten, lätt att använda, har bra batteritid (dvs kan tömma många kort på en laddning), är snabb på att tömma korten och har USB 2.0 hi-speed för att tanka över till datorn. Har den en 30GB-disk kanske man får in en 4000 bilder och det tar inte jag på en dag. Har inte batterier till så många bilder :)

Finns det något smart sätt att snabbt gå igenom alla bilderna då? Jag har Photoshop ej Nikons RAW program.
Här finns det nog många bra förslag.

BreezeBrowser är snabb på att visa rawfiler och jag tycker den funkar hyffsat även om jag inte använder den så värst ofta, men om man just vill få snabb överblick tycker jag den fyller sitt syfte väl. Den fick jag när jag införskaffade Downloader Pro för ett tag sedan. (Fördelen med just detta program var att man kunde specificera väldigt noga var bilderna skulle hamna och det underlättar om man har flera kameror och vill skilja bilderna åt.) Det fanns ett paketerbjudande där man även fick BreezeBrowser till ett förmånligt pris. Allt detta laddar man ned över nätet och köper en registreringskod över nätbutik (med ex visakort). Koden kom inom minuten för mig och det funkar väldigt smidigt.

Annars så katalogiserar jag bilderna med iMatch som jag också tycker ger bra överblick. Även iMatch laddas ned och registreras över nätet och det fgår snabbt och smärtfritt (undantaget smärtan när mitt studentbudgetstinna bankkonto får sig ytterligare en smäll). Personligen slänger jag sällan en RAW-fil utan bränner glatt ut dem alla på DVD. Jag producerar inte sådana väldiga mängder RAW och tycker det kan vara kul att se om man avancerar framåt eller om man är helt hopplös som fotograf... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar