Re: Tack för alla svar!
Nikita skrev:
Jag ska testa att spara i RAW, enda problemet som jag ser med det är att det kommer ta mycket längre tid att gå igenom alla bilderna + att jag behöver fler minneskort. Under en dags fotograferande kanske man tar ca 400-500 bilder.
Det är klart att RAW är lite bökigare att hantera i och med att de tar mer plats och färre program stödjer dem fullt ut. Men om jag vore i din sits skulle jag satsa på ett till minneskort och en portabel hårddisk som du kan tanka över dem till så att du kan använda korten i "växeltrafik". En Coolwalker är trevlig men man kan få betydligt mer lagringsutrymme för pengarna om man istället satsar på en variant från annan tillverkare.
Dessa kan dock sällan visa just NEF så det är en sak man förlorar. Jag ser det inte som någon jättekris. För mig skulle denna hårddisk främst vara till för att tömma över korten till ett mellanlagringsmedia för att sedan tankas över till hårddisken där hemma. Det jag önskar på en sådan enhet är att den är liten, lätt att använda, har bra batteritid (dvs kan tömma många kort på en laddning), är snabb på att tömma korten och har USB 2.0 hi-speed för att tanka över till datorn. Har den en 30GB-disk kanske man får in en 4000 bilder och det tar inte jag på en dag. Har inte batterier till så många bilder
Finns det något smart sätt att snabbt gå igenom alla bilderna då? Jag har Photoshop ej Nikons RAW program.
Här finns det nog många bra förslag.
BreezeBrowser är snabb på att visa rawfiler och jag tycker den funkar hyffsat även om jag inte använder den så värst ofta, men om man just vill få snabb överblick tycker jag den fyller sitt syfte väl. Den fick jag när jag införskaffade
Downloader Pro för ett tag sedan. (Fördelen med just detta program var att man kunde specificera väldigt noga var bilderna skulle hamna och det underlättar om man har flera kameror och vill skilja bilderna åt.) Det fanns ett paketerbjudande där man även fick
BreezeBrowser till ett förmånligt pris. Allt detta laddar man ned över nätet och köper en registreringskod över nätbutik (med ex visakort). Koden kom inom minuten för mig och det funkar väldigt smidigt.
Annars så katalogiserar jag bilderna med
iMatch som jag också tycker ger bra överblick. Även iMatch laddas ned och registreras över nätet och det fgår snabbt och smärtfritt (undantaget smärtan när mitt studentbudgetstinna bankkonto får sig ytterligare en smäll). Personligen slänger jag sällan en RAW-fil utan bränner glatt ut dem alla på DVD. Jag producerar inte sådana väldiga mängder RAW och tycker det kan vara kul att se om man avancerar framåt eller om man är helt hopplös som fotograf... ;-)