ANNONS
Annons

D70 + Auto ISO + blixt = sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Tänkte använda Auto ISO med blixt på min D70 men det fungerar inte! Kamera struntar fullständigt i mina Auto ISO inställningar och beter sig som om Auto ISO inte var på överhuvudtaget.:-/ Utan blixt fungerar det dock som förväntat.

Kör Auto ISO 1/30, slow sync, A-läge. Får hur långa slutartider som helst.

Är det så att Auto ISO inte är tänkt att användas med blixt? Varför i så fall? Auto ISO är bra att ha när det befintliga ljuset är otillräckligt. Då är det logiskt att använda blixten också!

Dessutom finns det en varning i Nikons manual (s. 142, i den engelska varianten i alla fall) att man kan få backgrunden överexponerad om man använder Auto ISO och slow sync i vissa situationer. Det borde väl betyda att de två funktionerna ska kunna användas samtidigt?

Eller är det bara fel på min kamera? Kan _någon_ använda Auto ISO och slow sync på sin D70 samtidigt?

Jag har inte testat, men jag skulle tro att kameran anser att autoISO inte behövs eftersom blixten ger det ljus som behövs för exponeringen. Blixten har prio före autoISO alltså.
Själv brukar jag oftast köra på ISO800 och slowsync inomhus.

dumbo skrev:
Jag har inte testat, men jag skulle tro att kameran anser att autoISO inte behövs eftersom blixten ger det ljus som behövs för exponeringen. Blixten har prio före autoISO alltså.

Nja... visst kan man tro det (mig inkluderat). Men som Auto ISO funktionen är beskriven ökar den ISO för att hålla slutartiderna under en viss gräns (definierad i Custom settings). Med slow/rear sync kan slutartiderna bli hur långa som helst vilket betyder att Auto ISO inte gör jobbet som den är avsedd för.

Min fråga består också om de inte är tänkta att användas samtidigt varför finns det en varning i manualen om en risk till överexponerad backgrund med kombination av Auto ISO och slow blixt?

dumbo skrev:
Själv brukar jag oftast köra på ISO800 och slowsync inomhus.

Det kan vara en bra tumregel men belysningen kan variera både mellan platserna i lokalen och under kvällen. Gäller särskilt fester, folket tänder och släcker ljuset helt okontrollerat.:)

Jag testade som hastigast nu och när jag har blixten med slowsynk (det enda jag testade) verkar den alltid använda det ISO-tal jag ställt in manuellt. Så det verkar ju inte som om det skulle funka riktigt...
Så fort jag fällde ner blixten så ökade den ISO-talet till 1600 så snällt så.
Fast jag ser eg inte problemet. Om du kör på ISO800 och slowsynk så får du rätt lite brus och ändå ganska mycket av det naturliga ljuset, om det finns något. Exponeringen sköts av blixten och man kan använda rätt långa tider tack vare att blixten fryser motivet.
Fast visst, flera sekunder blir ju svårt... Men med lite stöd så brukar 1/2 funka rätt okej.

Använder du intern blixt eller extern förresten?
Kan ju åxå varanågon begränsning med den interna (det är den jag testat med då jag inte äger nån annan ännu).

dumbo skrev:
... verkar den alltid använda det ISO-tal jag ställt in manuellt. Så det verkar ju inte som om det skulle funka riktigt...
Så fort jag fällde ner blixten så ökade den ISO-talet till 1600 så snällt så.

Just det! Vi har just konstaterat att det fungerar (eller inte fungerar) på samma sätt. Der är alltså inget fel på min kamera i alla fall.:) Varför varnar Nikon för det då?

dumbo skrev:
Fast jag ser eg inte problemet. Om du kör på ISO800 och slowsynk så får du rätt lite brus och ändå ganska mycket av det naturliga ljuset, om det finns något. Exponeringen sköts av blixten och man kan använda rätt långa tider tack vare att blixten fryser motivet. Fast visst, flera sekunder blir ju svårt... Men med lite stöd så brukar 1/2 funka rätt okej.

Problemet ligger i att ha så mycket backgrund som möjligt, samtidigt som inte ha onödigt hög ISO. Dessutom har man ingen kontroll över slutartiden. 1/2 sek räcker ofta för att även långsamma rörelsen får "spår" vilket man inte alltid önskar. Om Auto ISO fungerade med blixt skulle jag kunna styra själv hur lång slutartid jag vill ha.

dumbo skrev:
Använder du intern blixt eller extern förresten?

Jag har testat både den interna blixten och SB-800. Resultatet (eller avsaknad av sådant) är detsamma.:-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar