Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 antal exponeringar innan renovering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Preihs

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nyfiken på om man via ägare av D70 kan få lite uppgifter på hur många exponeringar folk gjort sammt ungefär när mekaniken ger upp, bör renoveras.

Alltså skriv antal exponeringar för din D70 om du har en "långmilare" samt om du behövt hjälp med kameran.

mvh Erik

Min har gått 36000 exponeringar sedan mars 2004. Slutaren verkar ännu helt OK men diverse elektroniska grejor (tre olika har bytts, varav två på garanti).
Fride

Hängbjörk skrev:
Min har gått 36000 exponeringar sedan mars 2004. Slutaren verkar ännu helt OK men diverse elektroniska grejor (tre olika har bytts, varav två på garanti).
Fride

36K - det låter bra. Vi får se om någon slår det med fungerande kamera.

Min fundering är när är det dags att skaffa ett andra hus med bra upplösning.

Låt se vad tråden ger för info.

mvh Erik

Hur kollar ni antal exponeringar?
Jag tittar i Exif fälten med Opanda Iexif viewer, där finns ett fält som heter "Total number of shutter releases for camera" men jag tycker inte den stämmer...
*EDIT*
Tror det var jag som var lite förvirrad, var säker på att bildnummreringen hade "börjat om" 3ggr så jag var inne på 30k bilder, men det var bara 20k bilder enligt exif, men det stämmer alltså. 21000 nånting sen maj 04.

Senast ändrad:
Jag använder ett program som heter Preview Extractor. Man laddar in den senast tagna bilden i programmet och vips så får man reda på hur många exponeringar som har gjorts. Jag har för mig att det är en hexadecimalt tal som omvandlas till decimalt tal. Huruvida värdet stämmer eller inte, vet jag däremot inte...

boris.bonasin skrev:
Jag använder ett program som heter Preview Extractor. Man laddar in den senast tagna bilden i programmet och vips så får man reda på hur många exponeringar som har gjorts. Jag har för mig att det är en hexadecimalt tal som omvandlas till decimalt tal. Huruvida värdet stämmer eller inte, vet jag däremot inte...

Jag använder samma. Har alltid tyckt att det verkar rimligt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto