Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 + 80-200 2.8D + Sport? Bråttom!

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Hej!

Ja visst är man tjatig med alla trådar om nästan samma saker men jag måste få ett svar på detta nu.

Jag har precis köpt ett nikon 80-200 2.8D (två ringar och stativfäste) och ett nikon 28 mm 2.8D för 7500:- och undrar om jag gjort ett riktigt dåligt köp?

Tidigare har jag haft nikons 70-300 D ED till min d70 och även fotat lite sport med det. Har lyckats tagit den här bilden med det.. http://www.arbetarbladet.se/GDsport...ng_1=102&avdelning_2=114&variabel=BASvinj.gif

Fick nyligen höra att 80-200:at förmodligen skulle bli slöare på min d70 än vad mitt 70-300 är och då blev jag genast lite ledsen.

Meningen varför jag köper 80-200:at är ju för att jag ska kunna få skarpare bilder och fortfarande kunna fota sport ibland, detta är alltså inte huvuduppgiften för gluggen men en viss tid kommer gå åt det.

Är det ett bättre eller sämre köp än mitt 70-300? Bortsett från den förmodligen avsevärt mycket bättre skärpan? Kommer gluggen att hänga med överhuvudtaget?

Kan jag iallafall bli lite lycklig över att nikon förmodligen har ett bättre andrahandsvärde?

Hjälp!

stylefish skrev:
23 visningar redan och ingen som har svaret i hand? :/

Kanske är det så att det är jobbigt att svara på frågor vars svar redan förmedlats allt för många gånger på forumet. En snabb sökning hade nog gett dig det kött på benen du behöver...

Nåväl, jag gillar att skriva så det gör inget!

Om du köpt båda objektiven för 7000 tillsammans, ja då har du gjort något av ett klipp tycker jag!

Du söker jämföra 80-200 2,8 med ditt 70-300. Gör inte det. 80-200 står i en klass för sig! (märkte du inte det redan då du tog det i din hand? :). Du får inte tag i ett skarpare, snabbare och bättre teleobjektiv till din D70. Tyvärr, it's the best!

Jag tror att du snart kommer ha ett 70-300 objektiv till salu här på fotosidan!

Förresten, om du inte är nöjd så köper jag gärna ditt 80-200 för det pris du gav!

Lycka till!

//

Det känns riktigt bra att läsa det du skriver philip, riktigt bra.

Jag får dessvärre inte hålla gluggen i handen förens nästa vecka eller veckan därpå, lagom till min födelsedag iallafall :)

Men jag hoppas att det kommer bli bra, hemskt mycket pengar för en helfattig ungdom.

Tack för svaret!

80-200 gluggen är bra. Köpte mitt för några veckor sen (tvårings, stativfäste) och det gör "sportpremiär" imorgon! Men jag har redan gjort lite tester och konstaterat att det är snabbt (jag har oxå D70).... Så se fram emot en trevlig nyhet när du tar det i handen! :)

Ja jag ser verkligen fram mot det och hoppas på att bli väldigt nöjd :)

Resultatet kommer inom en relativt snart framtid!

stylefish skrev:
Jag har precis köpt ett nikon 80-200 2.8D (två ringar och stativfäste) och ett nikon 28 mm 2.8D för 7500:- och undrar om jag gjort ett riktigt dåligt köp?

7500:- är inget ovanligt pris för en 80-200/2,8D men har du även fått en 28/2,8D så har du gjort en bra affär. Telezoomen kommer du antagligen att bli nöjd med. Den är knallskarp även på full öppning och byggd som en stridsvagn. Kolla recensioner här.

Du kommer bli rent oerhört nöjd med den gluggen!Använde den på min D100 innan jag bytte till en 70-200VR, men saknar den gamla ibland om sanningen ska fram.
Summa summarum, för att lugna dig i dina farhågor; du gjorde ett bra köp som du sent kommer ångra.

Har haft min 80-200 i fem dagar...och det rockar fett! Men...man får vara mycket noga med fokus när man kör på låga bländartal...jag blev först besviken, men fattade till sist galoppen...

Du har gjort ett bra köp!!
jag gav 9995:- för min glugg...men då var den ny...luktade fabrik liksom...med ett läderkogar som imponerar...

Skall till Skansen på Lördag...då skall den få bekänna färg...

Hupp!

Får tacka alla er andra som också har bidragit till att övertyga mig i denna fråga :)

Nu längtar jag verkligen tills jag har gluggen i min hand och kan ta de första bilderna!

Nästa helg känns helt plötsligt så oerhört långt borta.

Kanske de´..å här smörjer vi tröskan med de´ eller fötterna eller så steker vi falukorven i de´ :)
Mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar