Annons

D610 vs 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Otorongo

Avslutat medlemskap
Hur är behovet av blixt på D6?
Bästa allround objektivet som blir det första och enda ett tag framöver.

Senaste kameran var en D7000 för några år sedan, har sedan legat av mig. Reser mycket efter vägarna i norra sverige och ser så enormt mycket vackert jag vill fota. Natur, vatten, skymning och ibland har jag tur och ser lite djur. Hemma har jag en 3,5 åring som är mitt favoritmotiv. Vistas en del ute i naturen året runt oavsett väder varför väderskydd känns essentiellt. WiFi är utöver detta nästa plus. Vet att detta saknas på D610.

Har just nu hemma en Lumix LX100 för prov. Andra aspiranter är/har varit D7100 samt 70D men jag tänker att om jag nu skall skaffa en ny kanske fullformat vore grejen och då landar ju tankarna på 6D och D610

Det som talar för LX100 var "behändigheten" en kamera som jag aldrig behöver säga är för stor för att ta med.

Help me out!

vet inte så mycket om Nikons kameror, men jag kan säga att jag saknar blixten i min Canon 6D. På sommaren uppkommer en hel del situationer där man skulle vilja lätta upp med blixt och extern blixt är lite otympligt för resor, familjeutflykter och dylikt. sen vet jag inte när ev uppföljare kommer. Alltid trist att köpa precis innan en ny modell kommer.

Tillagt: jag får nog investera i en liten 90 EX blixt till sommarens utflykter.

Jag kan inte säga att jag saknar blixten på 6D så jätteofta, men viss händer det.

Jag tycker en inbyggd pop-up med fjärrstyrningsmöjlighet borde vara standard på alla modeller.

Köpte en d610 för två månader sedan med ett Nikon 50 mm 1.8. Har inte fotat på allvar på ett tag och valde mellan d7100 och denna. Inte för jag har jämfört men jag känner att det var ett bra val att skaffa fullformat och att det är definitivt värt pengarna. Har fingrat litegrann på 6d och för min del så sitter knappar och dylikt bättre på d610 men det är väl en smaksak.
50 mm linsen funkar jättebra som allround för mig och för det priset så är det som det står i recensioner, ett riktigt fynd. Kan dock sakna en standard zoom typ 24-70 men för min budget just nu så funkar det inte riktigt.
Jag har också en liten hemma som jag fotar mycket och kombinationen d610 som jag tycker har riktigt bra brushantering och den ljusstarka linsen funkar riktigt bra i många situationer.

Som sagt har jag inte mycket att jämföra med och jag valde nikon helt enkelt för jag har tidigare bara fotat med canon och ville testa något nytt. Har inte ångrat valet en sekund. Tror säkert att 6d är riktigt bra också såklart.
Hoppas det hjälper lite.

Mvh
Martin

Jag har haft 6D sedan den kom ut och har aldrig saknat blixten. Det beror nog på vad och hur du fotograferar.

Har också bl.a. 6D och är mot priset väldigt nöjd med den. Har aldrig saknat en "fast" blixt på kameran utan kör ändå isf off-camera med sändare.

Bifogar typisk utflyktsbild där jag gärna hade testat en version med blixt också. Annars är jag nöjd med kameran.

Bilagor

• IMG_5446cut liten.jpg
    IMG_5446cut liten.jpg
    200 KB · Visningar: 97
Sensorerna i Nikons modeller är klart bättre än de i motsvarande modeller från Canon. Dynamiskt omfång spelar roll, välj D610.

På pappret är D610 klart en bättre kamera med en bättre sensor, mer AF-punkter och en inbyggd blixt. I verkligheten är det mycket svårt att se skillnad på bilderna, jag har en D610, och det är den bästa kameran jag har haft hittills i helhet, 1/8000 hade dock inte varit helt fel.

"The Canon 6D is the world's second-best DSLR regardless of price, right behind the very similar Canon 5D Mark III. If you're in the market for a full-frame DSLR for ultimate technical quality and super-fast autofocus for action, but don't want to pay extra for (or carry the weight of) the 5D Mark III, the 6D is about 95% of the 5D Mark III for a lot less money. I own both, and see and feel very little difference between them. (I also own the Nikon D600, which is inferior)."

http://www.kenrockwell.com/canon/6d.htm

Ken Rockwell...ha haa...tung åsikt där ;-) Sist jag läste var Nikon D750 bäst. Nej...Fujifilm XT-1 var visst ännu bättre. Karln är inte riktig i huvet :-D ;-)

"The Canon 6D is the world's second-best DSLR regardless of price, right behind the very similar Canon 5D Mark III. If you're in the market for a full-frame DSLR for ultimate technical quality and super-fast autofocus for action, but don't want to pay extra for (or carry the weight of) the 5D Mark III, the 6D is about 95% of the 5D Mark III for a lot less money. I own both, and see and feel very little difference between them. (I also own the Nikon D600, which is inferior)."

http://www.kenrockwell.com/canon/6d.htm

Du vet om att detta är dels ingen fotograf, dock amatörfotograf som de flesta av oss.
Dels erkänner han själv att han inte kan se skillnad på en uppförstoring av en 4megapixelkamera och en av de nyare med högre pixeltal.
Själv säger han också att han själv aldrig använder annat än jpeg basic eftersom han är rädd att hans dator skall fyllas av bilder.

Ovanpå det har han utsett ett antal produkter han inte gillar. Resterande produkter är alltid bäst enligt honom. Så du har många produkter på hans förstaplats.

I ett fotoforum bör man aldrig ange Ken Rockwell som referens.

Det sagt. Kan jag bara tillägga att Canon har haft större delen av digitalkameramarknaden. Men Nikon är i dagsläget det "bästa" om du tänker på bilden.
Många har uttryckt en oro att Canon tar så lång tid på sig att försöka komma ikapp Nikon. Det kan vara så att de satsar hårdare på utveckling under en tid för att få bättre bas att stå på i framtiden med kommande kameramodeller.

Vad gäller köpråd. Ta vilken som helst av de kamerorna. Du kommer inte att märka en endaste skillnad på bilderna, enbart en handhavandeskillnad mellan husen.
Välj en och håll fast vid den. Ingen av märkena kommer ha någon bestående "bästa kamera" titel.

Och, vad gäller upplättningsblixt som är det Joakom missade på sitt foto.
Även om du väljer en med inbyggd blixt, så bör du strunta i den och istället använda t.ex. i Nikon fallet en SB-400.
Minimikravet på en blixt är att man skall kunna rikta den bort från motivet. Annars får du leva med platta bilder och dessutom i värsta fall rektangulära ljusare områden mitt i ansiktet på folk.

Du skall alltså inte hänga upp dig på den inbyggda blixten i kameran. Välj utan att tänka på den och skaffa istället en riktig men liten blixt med rörligt blixthuvud.

Och, vad gäller upplättningsblixt som är det Joakom missade på sitt foto.
Även om du väljer en med inbyggd blixt, så bör du strunta i den och istället använda t.ex. i Nikon fallet en SB-400.
Minimikravet på en blixt är att man skall kunna rikta den bort från motivet. Annars får du leva med platta bilder och dessutom i värsta fall rektangulära ljusare områden mitt i ansiktet på folk.

Du skall alltså inte hänga upp dig på den inbyggda blixten i kameran. Välj utan att tänka på den och skaffa istället en riktig men liten blixt med rörligt blixthuvud.

Det beror ju på hur mycket utrustning man vill ta med. Blixtfoto behöver ju inte vara huvudpoängen med ett fotopromenad, men blixt kan förbättra spontana porträtt som mitt exempel ovan. Även om den inbyggda blixten inte ger ett perfekt resultat så är det bättre än ingenting i vissa situationer.

Det beror ju på hur mycket utrustning man vill ta med. Blixtfoto behöver ju inte vara huvudpoängen med ett fotopromenad, men blixt kan förbättra spontana porträtt som mitt exempel ovan. Även om den inbyggda blixten inte ger ett perfekt resultat så är det bättre än ingenting i vissa situationer.

Självklart, jag talar bara ur min egen erfarenhet.
Har haft inbyggd blixt på de tre sista Nikonhusen jag köpt.
Haft SB-400 och sedan sålt den då jag skaffade två SB-900. Trodde minstingen var onödig.

Idag med den erfarenheten i ryggen tänker jag skaffa en SB-400 igen.
Inbyggd helt ok som nödblixt, men minstingen från Nikon är så liten att den ryms i lilla jackfickan utan att märkas. Den ger så mycket fördelar att jag hellre väljer att ta med den. Den kan till och med sitta ständigt på kameran. Den är så liten att det inte märks på huset.

Ovanpå det kommer jag antagligen köpa en SB-700 att lägga i fotoväskan och låta mina Sb-900 vara i extrautrustning eller i storväskan när allt behöver vara med.

Den är riktigt nätt.
Då jag hade en upplevde jag att den kunde sitta på kameran utan att störa alls.
När man behövde den var det bara att sätta på den. Kameran sköter om den helt och hållet.
Och. Den gav så mycket mer tack vara att blixthuvudet är vinklingsbart uppåt.

Numera finns också SB-300, men jag har inte testat den.
På bild ser den ut att sitta högre på kameran.

Vinklingsbart huvud innebär att du också kan göra en enkel diffuser till den med hjälp av ett vanligt A4 papper och en tejpsnutt.
Bra bild på det har faktiskt Ken Rockwell av alla ;)

Poängen i tråden är att jag anser att val av kamera inte skall göras baserat på inbyggd blixt. Det finns så nätta blixtar som gör jobbet så mycket bättre, att jag anser att inbyggt eller inte är orelevant.

Kamerorna i sig som är nämnda i tråden är lika bra på att ta bilder. Där tycker jag att personlig smak får styra och inte en skillnad som enbart kan mätas fram. Bilden, den blir lika bra med båda som nämnts.

SB-400 kan du pruta ned till 500:- på blocket. De har levererats gratis med i snart sagt alla kameror Nikon sålt.
Oftast har personer på blocket som säljer dem tittat i Nikons prislista vad de säljs för, men själva inte betalt en krona.
Normalt föreslaget säljpris brukar vara mellan 600-800 på blocket. Pruta ;)

tänk på att den inbyggda blixten.. även kan styra andra blixtar (slavstyrning) vilket inte sb400 & sb300 kan..

tänk på att den inbyggda blixten.. även kan styra andra blixtar (slavstyrning) vilket inte sb400 & sb300 kan..

Den delen har jag inte kollat med SB-400 då jag sålde den före det gick upp ett ljus om hur bra den egentligen är. Dock har jag misstänkt att kameran kommer att använda den externa blixten för att signalera till slavarna.

Den delen har jag inte kollat med SB-400 då jag sålde den före det gick upp ett ljus om hur bra den egentligen är. Dock har jag misstänkt att kameran kommer att använda den externa blixten för att signalera till slavarna.

Inte med SB-400 och SB-300.

För upplättning av skuggor utomhus tycker jag ofta det fungerar bra med inbyggd blixt, och i såna lägen spelar det heller ingen roll att blixten inte går att vinkla eftersom det inte finns något att studsa ljuset i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar