Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D610 m. f2.8 objektiv vs. D750 m. f4?

Produkter
(logga in för att koppla)

dannes80

Medlem
Tänkte i elfte timmen utnyttja Nikon cashback-kampanj. Budgeten tillåter antingen D610 med 70-200/2,8 eller D750 med 70-200/4.
Har läst tester osv och har svårt att bestämma mig för var man ska kompromissa.
Objektivet kommer förmodligen att överleva kamerahuset så därför ska man kanske satsa mer där, men o andra sidan verkar D750 har bättre hög-iso vilket också är viktigt för mig...

Fotar mest inomhus och försöker så långt som möjligt att undvika blixt..
Har idag D7000 (som jag ska ha kvar som andra-hus) och Nikon 24-70 2,8.

Någon som kan ge mig råd?

Har du varit nöjd med AF på D7000 ?
Vad jag förstått är det väl ungefär samma i D610.
Fotar du sport inomhus är d750 nog att föredra.

AF kunde fått vara bättre men den har inte begränsat mig.
ISO står ofta inställt på 3200 och det skulle vara önskvärt med bra kvalité upp till 12800.

Både vikt och pris står ju helt klart till f4:ans fördel och bildkvalitén räcker garanterat till... Det är bara ljusstyrkan jag vill åt på 2.8..

AF kunde fått vara bättre men den har inte begränsat mig.
ISO står ofta inställt på 3200 och det skulle vara önskvärt med bra kvalité upp till 12800.

Både vikt och pris står ju helt klart till f4:ans fördel och bildkvalitén räcker garanterat till... Det är bara ljusstyrkan jag vill åt på 2.8..

Du kommer ju vinna i ljusstyrka i bytet till FX och därigenom kunna foto på lägre ISO. Jag fotar en del med kombon D610 + Nikon 70-200 (VR1). ISO 3200 tycker jag funkar fint, även 6400 om ljuset är ok. Upp till 12800 går som regel inte.

Tror nog inte D750 är lösningen om det är just ISO prestanda du är ute efter.

Länkar till lite bilder tagna med D610 + Nikon 70-200 på ISO 3200, dock i en lokal med riktigt uselt ljus.
https://www.flickr.com/photos/johnpylad/sets/72157646410342703/

Gott Nytt År.

Utvecklingen går fortare på sensorsidan än på optiksidan...

Ett ISO-steg skiljer mellan objektiven, förutom nästan dubbla priset och dubbla vikten... D750 har dessutom bättre AF.

Har du starka armar och bra motivation, välj ljustark optik om du fotograferar mycket inomhus. Nikons 70-200/2.8 är inget man släpar på för nöjes skull men oj vad fin bokeh det blir för t.ex. porträtt.

Tack för era svar och exempel!
Jag ska provhålla ett 2,8 imorgon så får vi se vad armarna säger =)

Dannegr - Du råkar inte ha ett utsnitt ur bilden i orginalstorlek?

Båda objektiven är bra, men 2,8-varianten är ganska ordentligt mycket större och tyngre vilket också kan vara värt att väga(!) in i beslutet.

Innan jag bestämde mig för 70-200 f/2.8 så gick jag med en full Coca-Cola-PET-flaska i väskan en hel dag. Och att dessutom gå med flaskan i handen då och då. Det gick för mig och då slog jag till - inget jag ångrar. Å andra sidan så fanns inte f/4:an och på den tiden var det bara Canon som hade en modern sådan vilket nästan var ett argument att byta märke. Men så blev det inte.
I ditt läge så är valet enkelt; En D750 med f4-optik. Främsta skälet är att D750 verkar ha väldigt bra brushantering på höga ISO - med det som argument så vinner den till och med över D810...

--filip (D7000-ägare med D750 i sikte)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar