Annons

D60 vs D80 - Rookie behöver vägledning

Produkter
(logga in för att koppla)

humdinger

Medlem
Tjipp!

Hittade inte så mycket här inne som berörde D60 så jag får väl fråga i en egen tråd.
Jag är en färsking som står i begrepp att köpa min egen grundutrustning. En bra systemkamera med ett schysst allroundobjektiv, kanske ett extra zoom objektiv, gärna med makro funktion( + stativ, väska, minneskort...).
Min budget har ett tak som jag slår i vid 10.000 kr.
Efter att ha bollat Canon och Nikon fram och tillbaka så verkar Nikon komma ut på topp eftersom jag inte nödvändigtvis är ute i bra väder och fotar.

Alltså. Grundkamera för 6-7k och utrustning för typ 3k till.
Då hamnar jag hos Nikon D60 eller D80 och en viss förvirring inträder. Jag ser att D80 är en större kamera rent fysiskt men i övrigt har jag lite svårt att bena ut skillnaderna. Som den rookie jag är så hjälper inte en teknisk specifikation med massa facktermer så vansinnigt mycket. Grundgrejerna som jag förstår - Megapixlar, iso-span etc verkar vara rätt lika varandra.

Vad är den stora skillnaden egentligen?
Vad är det jag bör väga för och emot om jag skall välja någon av dom?

Ni som har koll på läget kanske kan ge mig lite råd och vägledning? :)
 
Väldigt svårt att ge sådana här råd tycker jag. Efter att bara kikat lite på prisjakt ser jag väl två olika alternativ iaf om det är Nikon D80 du är intresserad av. Nikon D60 skulle jag själv inte välja, så jag tittade inte ens på det alternativet. Den är lite för enkel skulle jag säga. D80 är mycket mycket mer kamera, särskilt när man ser hur billig D80 är idag.

D80 med kitobjektivet 18-70 finns för 6500, vilket väl får anses vara ett mycket bra köp. Då har du 3500 kvar till övrig utrustning. (spara hellre lite mer slantar än att köpa en billig Sigma 70-300 eller liknande bara för att ha en telezoom).

D80 med 18-200 VR finns för runt 10000. Det är ett väldigt bra köp för en nybörjare skulle jag säga, stort omfång i en enda optik och dessutom med stabilisering.

Sen finns alltid D90 givetvis, då t.ex. med den nya 18-105 VR. men då spräcker vi 10K-vallen med några hundra, och dessutom finns den inte i lager nånstans just nu.

Glöm inte heller att titta på begagnatmarknaden, det rör sig ganska mycket D80 med utrustning nu. Men nytt är ju alltid nytt ändå, garanti kan vara guld värt :)
 
ok.
Varför väljer du direkt bort D60?
För enkel säger du. Kan man inte på samma sätt som på D80 styra själva fotograferingen?
Saknas funktioner där som D80 har?
 
ok.
Varför väljer du direkt bort D60?
För enkel säger du. Kan man inte på samma sätt som på D80 styra själva fotograferingen?
Saknas funktioner där som D80 har?

Man kan styra den på samma sätt, men vissa inställningar är lite bökigare att komma åt.
D80 är snabbare att arbeta med, men D60 tar något bättre bilder, iaf på lite högre ISO.
Jag har själv D60, men skulle jag köpt idag, hade jag nog väntat på D90, inte för att jag inte är nöjd med min D60, utan för att D90 verkar grymt bra.
Men D60 tar bättre bilder än vad den kostar (kan man skriva så?)
 
Vad är den stora skillnaden egentligen?
Vad är det jag bör väga för och emot om jag skall välja någon av dom?
Gå till en kamerabutik och känn på kamerorna (med samma optik), titta genom sökaren osv. Välj den du trivs bäst med. (Visst finns det tekniska skillnader, men inte så stora att de bör vara avgörande. Det viktiga är att du har en kamera du gillar -- och använder.)
 
Huvudargumentet för D80 är ju att du ha inbyggd motor i huset. I D60-fallet måste du ha objektiv med inbyggd motor (AF-S i Nikonvärlden, HSM i Sigma)

Detta innebär att du till exempel inte kan nyttja Nikons 50/1.8 med bibehållen autofokus. Därför skulle jag välja en D80 eller begagnad D200'a

// Maxe
 
Aha!
Det låter som en skillnad som skulle kunna bita mig i arslet om jag är ute i ett senare skede och handlar objektiv.
Begränsar det mig mycket om jag bara kan använda objektiv med egen motor?


Huvudargumentet för D80 är ju att du ha inbyggd motor i huset. I D60-fallet måste du ha objektiv med inbyggd motor (AF-S i Nikonvärlden, HSM i Sigma)

Detta innebär att du till exempel inte kan nyttja Nikons 50/1.8 med bibehållen autofokus. Därför skulle jag välja en D80 eller begagnad D200'a

// Maxe
 
du kan kolla på cyberphoto vilka objektiv som har motor

d80 har fler fokuspunkter också

en d80 ned 18-55 vr har gått ner i priset rätt rejält sen d90 lanserades. den kostar ju bara runt 6000

det sämsta med d60 tycker jag är att den knappt går att hålla i, för liten, men det är ju olika hur man är byggd
 
Tack för alla goda råd!

I min ägo nu:

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR (5.990:)
Sigma AF 70-300mm F4-5.6 DG Macro (1.449:)
Minneskort Sandisk SDHC Extreme III 4gb + kortläsare (349:)
Minneskort Sandisk SD Extreme III 2gb (249:)
Nikon Motljusskydd + Hoya UV-filter (615:)

In alles 8.652:-
Kvar till budgettaket 1.348:-
Kvar att köpa: Väska och stativ (borde rymmas under taket).
Allting nytt och garantidoftande. Nu djäflar skall det ut och fotas.

Åsså är det väl bara att börja spara till nästa kamerabudget... Den som blir aktuell om 10 år när jag är så duktig att jag känner att utrustningen håller mig tillbaka. :)

Tack för hjälpen!
 
Tack för alla goda råd!

I min ägo nu:

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR (5.990:)
Sigma AF 70-300mm F4-5.6 DG Macro (1.449:)
Minneskort Sandisk SDHC Extreme III 4gb + kortläsare (349:)
Minneskort Sandisk SD Extreme III 2gb (249:)
Nikon Motljusskydd + Hoya UV-filter (615:)

In alles 8.652:-
Kvar till budgettaket 1.348:-
Kvar att köpa: Väska och stativ (borde rymmas under taket).
Allting nytt och garantidoftande. Nu djäflar skall det ut och fotas.

Åsså är det väl bara att börja spara till nästa kamerabudget... Den som blir aktuell om 10 år när jag är så duktig att jag känner att utrustningen håller mig tillbaka. :)

Tack för hjälpen!
Fotar du ordentligt och mycket så kommer du nog till den punkten snabbare än du tror. ;-)

Grattis till ett mycket lyckat köp!
 
Tack för alla goda råd!

I min ägo nu:

Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR (5.990:)
Sigma AF 70-300mm F4-5.6 DG Macro (1.449:)
Minneskort Sandisk SDHC Extreme III 4gb + kortläsare (349:)
Minneskort Sandisk SD Extreme III 2gb (249:)
Nikon Motljusskydd + Hoya UV-filter (615:)

In alles 8.652:-
Kvar till budgettaket 1.348:-
Kvar att köpa: Väska och stativ (borde rymmas under taket).
Allting nytt och garantidoftande. Nu djäflar skall det ut och fotas.

Åsså är det väl bara att börja spara till nästa kamerabudget... Den som blir aktuell om 10 år när jag är så duktig att jag känner att utrustningen håller mig tillbaka. :)

Tack för hjälpen!


Vart handlade du?
 

De flesta sakerna köpte jag på NetonNet. När jag visste vad jag ville ha så jämförde jag i pricerunner och NetonNet dominerade rätt hårt. (Dom har ju dessutom lagershop i Borås så det var ingen väntan på grejerna heller).
När det gällde uv-filter däremot så kände jag att jag ville handla av nån med bra koll på vad som var vad och vad jag borde använda till min Nikon så det handlade jag på Torins foto i Borås.
Stativ köpte jag först ett tokigt billigt på NetonNet, men efter att ha packat upp det och känt på det så lämnade jag tillbaka det och köpte ett bättre på Torins Foto.
 
Nu har du redan hunnit köpa telezoom men något som jag verkligen skulle rekommendera är ett begagnat Nikkor 80-200/2.8D. Fick själv tag på en modell av generation 2 med skjutzoom i nyskick för 3.500:- (inkl. orginal motljusskydd och Nikon UV-filter). Med det här objektivet får man verkligen knivskarpa bilder oberoende av bländare och bokeh'n är underbar. Otroligt användbart att ha tillgång till 2.8 genom hela zoomomfånget! Det här är nog det begagnatköp som jag är absolut mest nöjd med genom tiderna. Såvida inte någon slänger ett Nikkor 70-200/2.8D VR efter mig så kommer jag aldrig att göra mig av med objektivet. En riktig guldklimp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.