Annons

D60 mot 300D (D60 billigare)

Produkter
(logga in för att koppla)

hurtig

Aktiv medlem
Idag kan man köpa D60 för 9500 kr (endast hus) medans en 300D med 18-55 mm kostar 10500 kr. Huset i D60 känns betydligt mer gediget och tilltalar mig mer medans jag har läst i en del forum att autofokus är långsam och har stora problem att fokusera i svagt ljus. Finns det några ägare eller fd ägare till denna kamera som kan ge mig lite tips. Är D60 ett bättre köp än en 300D när man väger in alla aspekter? Det vore intressant och veta hur snabb autofokusen upplevas vara i en D60. Är den som en Canon EOS 500N eller är den som en Canon EOS 33? Är också intresserad av information gällande "shutter lag". Tar kameran bilder momentant efter avtryck eller finns där en märkbar fördröjning? Tackam för lite hjälp!

Ett dubbelt så stort buffertminne talar till fördel för D60 om man plåtar hyggligt intensivt.

Jag har en D60 i jobbet. På reportage och porträttfotograferingar händer det ganska ofta att jag måste ta en paus för att buffertminnet är fullt. Tror inte att jag skulle kunna ha en 300D.

Bruset på de högre känslighetsnivåerna är märkbart lägre i 10D/300D än D60. Så är man ute efter maximal kvalitet så blir valet 300D.

Kan inte jämföra 300D med de kameror du talar om (eos 33 och 500n) men jag upplever den i Af delen som lika snabb som min EOS 5:a och den skanar enligt min uppfattning shutter lag.

Dock är den inte riktigt 110% säker i lite mörkare situationer men det kan vara avhängit på att min gamla EOS 5 hade en bättre af belysning istället för blixtvarianten.

froderberg skrev:
Ett dubbelt så stort buffertminne talar till fördel för D60 om man plåtar hyggligt intensivt.

.

Okki..... *FUNDERAR* Plåtar MYCKET racing... En del porträtt med serier på 3-4 bilde roch kör 300D (2 fotosseessioner bara ännu så länge) men har faktiskt inte märkt några problem med buffert minnet.
Kan det vara konstruerat på olika sätt???

Jag kör i RAW-läge och då fylls väl buferten snabbare. Man jag har kanske ett osedvanligt vältränat avtryckarfinger. Sedan är väl seriebildstagningen snabbare på D60 så det påverkar också hur lätt det är att fylla minnet.

Racing plåtar jag med min Eos 1v U-HS med 9 blder i sekunden följande autofokus... :) Det är ju under ytterst korta stunder som det händer. Men filmrullarna känns alldeles för korta...

I praktiken är ju buffertminnet lite större. Kameran hinner ju spara ner en del under själva den tid det tar att ta så många bilder som minnet rymmer - alltså får man plats mer ytterligare så många bilder som den hinner spara under tiden.

Hej.
Jag skulle nog välja D60 pga kännslan i kameran. Tycker den känns "rejälare" och vet juh inte ifall det stämmer men det känns som den skulle kunna stå emot lite mera stryk än 300án. Men själv är jag inte så postiv till 300án Kanske bara för att priset är så lågt så man känner sig lurad när man köpte en dslr för 3dubbla priset för några månader sedan som presterar liknande egenskaper.
Men enligt mig så skulle du satsa på D60.
MVH Jago Svensson

var är bristerna?

Om jag förstår er rätt så har alltså D60 ingen märkbar shutter lag. Den är snabb som en EOS 5 i autofokus normal belsysning. Övriga intryck om man jämför D60 med 300D? Vilken kamera är det bättre köpet. D60 kostade väl + 20tkr bara för ett år sedan. Idag säljer man den för 9500- det måste finnas märkbara brister, eller? Tyvärr har jag inte haft någon möjlighet att testa D60 då jag bor i Norrköping och här finns inga ÅF som säljer kameran. Hegethorns som jag pratade med alldeles nyss ville jämföra D60:s autofokus med V300 (Canons enklaste kameran på analoga sidan). Är det så illa??

För mig var valet givet - D60:n är ju svart. :)

Jag tog tillfället i akt och beställde en Canon D60 från Hegethorns. Den anländer ikväll, återkommer gärna med rapport under helgen.

D60 kostade 25000 när den kom. 10D hamnade på 20 kkr.

Det är inte för att det skulle vara några allvarliga brister som priset är så lågt. Det är ju naturligt att den måste kosta så för att få sålt det lager som finns. 10D kostar ju 15 kkr.

D60 är helt OK och i klass med D100 och fuji S2. 10D är dock förbättrad på en några punkter - men det är inte revolutionerande skillnader.

D60 funkar OK till det mesta. Visst är det lite svårare i dåligt ljus, men precis som med andra kameror måste man tänka vad man fokuserar mot. Jag upplever inte autofokusen omöjlig på något sätt.

D60 för under 10 kkr är ett bra köp, men det är också 300D. D60 är lite proffsigare

Björn, jag ser fram emot dina första erfarenheter av D60 under helgen. Gärna en del upplevelser kring kamerans hastighet och då speciellt autofokus. Bildkvalitet och prestanda i övrigt uppfattar jag som mycket bra för en kamera i den prisklassen.

Anledningen till att jag tvekar inför 300D är att den inte känns lika gedigen i chassit samt att den saknar en del justeringsmöjligheter såsom blixtkompensation. Vi får se varåt det lutar men jag tar helgen i anspråk för att överväga mitt val.

En autofokus i klass med EOS 300V verkar konstigt med tanke på att det ändå rör sig om en kamera som introducerades i prisklassen runt 25 tkr.

Jonas: AF'en är bara en del i det stoira hela.. Att konstruera en snabb AF är inte svårt, dessutom är det enklare att implementera redan utvecklad teknik i en ny kamera, istället för att lägga pengar på en sämre version.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto