Annons

D5D, Repskydd för skärmen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benke2002

Aktiv medlem
Är lite orolig för att få repor på "TV:n". På A1 som var min tidigare följeslagare, ligger skärmen nedsänkt och därmed lite skyddad för yttre påverkan.

På 5D, ligger den ju till och med 1mm utanför huset. Har för mig att jag hört någonstans att det finns skyddsfilm för t.ex. handdatorer. Någon som vet om det är är användbart och i så fall var man får tag i det.
Någon som har erfarenhet av om skärmen är tålig för repor? 5D har ju funnits så kort tid ännu, men 7D har väl samma skärm om jag inte tar fel?

/Benke

Biltema

Hejsan.
Biltema säljer ett sett med bl.a. skyddsplast och lite annat för handdatorer. Kostar några tior. Fungerar åtminstone på min kamera. Lite bubblor i början som sträcker ut sig efter ett par veckor. Bara att klippa till och klistra.
Mvh/Ernst

Benke2002 skrev:
Är lite orolig för att få repor på "TV:n". På A1 som var min tidigare följeslagare, ligger skärmen nedsänkt och därmed lite skyddad för yttre påverkan.

På 5D, ligger den ju till och med 1mm utanför huset. Har för mig att jag hört någonstans att det finns skyddsfilm för t.ex. handdatorer. Någon som vet om det är är användbart och i så fall var man får tag i det.
Någon som har erfarenhet av om skärmen är tålig för repor? 5D har ju funnits så kort tid ännu, men 7D har väl samma skärm om jag inte tar fel?

/Benke

Det finns en speciellt transparent skydd att köpa (Skyddspanel LCD-monitor MPP-1000) som tillbehör. Detta följde med gratis till 7D men säljs tydligen som tillbehör till 5D (nåt extra ska man väl ha för att man köpte en 7D :)). Det är samma artikel som passar till båda och den kostar c:a 100:-. Konica Minoltas artikelnummer är 8237-199 om du vill beställa från nån butik. Detta skydd är några mm tjockt så det ligger så pass långt ut att även ramen runt LCD:n faktiskt skyddas ganska bra. Lycka till med att hitta en bra återförsäljare. De kanske t.o.m har det på hyllan även om jag tvivlar.

Benke2002 skrev:

/Benke

Vanlig transparent plast med klister på ena sidan för t.ex. bokinslagning duger aldeles utmörkt oxå.

Ännu ett sätt att skydda ytan.

Denna produkt kan fungera men kostar ungefär lika mycket som ett orginalskydd i hårdplast.
Fördelen är väl att den antagligen räcker till mer än en gång.
Skyddsfilm till PSP

Segeson skrev:
Javisst!
På denna länk finns det bild på skyddet.
MPP-1000
Om det passar D5D vet jag inte men det är ju samma storlek på LCD'n så var inte.
Sök på "MPP-1000" så hittar du säljare, priset börjar på 95:- och går uppåt.
Här är en "Eniro-sökning".

Jag jobbar på ett företag som distribuerar Konica Minolta till återförsäljare och i vår prislista finns detta tillbehör till båda modellerna i vår prislista. Jag utgår från att vår produktchef har koll på läget.

Hej jag har köpt ett skydd som sitter fast i sökaren och det är ett helt glas som skyddar lcd"n dessutom är det en lucka, när man öppnar den fungerar också som ett ljusshakt, pris 395 kr

msundberg skrev:
Vad jag kan se på min 5D så saknas fästen för originalskyddet som följer med 7D. Tror inte att det passar.

Jag har tittat på bild på 7D och jämfört med min 5D, och jag tror inte heller att det passar. Omgivningen runt själva skärmen ser olika ut.

/Benke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar