ANNONS
Annons

D500 som slukar batteri, tips och idéer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Jag har en D500 som börjat bråka med mig.

De senaste veckorna har jag märkt att den äter batteri i en fruktansvärd takt. Trodde först det var mina batterier som var kass, så köpte sprillans nya original Nikon EN-EL15C. Dock fortsatte problemet även med nya batterier.

Har testat att ha den igång i standby-läge. Utan objektiv på, med lite olika gluggar, med och utan batterigrepp... Men det gör ingen skillnad på batteriförbrukning. Är det någon som har haft samma problem och har några idéer på vad felet kan vara? Det är fruktansvärt irriterande kan jag säga...
 
Det kan vara för att du ha de trådlösa funktionerna igång för att koppla till SnapBridge. Ställ den i flygplansläge och se om det blir bättre. Sedan finns det väl lite finjusteringar för när den ska koppla när funktionerna är på, men flygplansläget är enklast för att snabbt se om det är boven.
 
Normalt drar ju kamerorna (Nikon) nästan ingen ström alls även om de glöms "på". De går ner i viloläge efter några sekunder. Strömförbrukningen drar igång när man kommer åt någon knapp så af, vr, ljusmätning etc startar. Är någon funktion igång när kameran vilar?

Jag har inte ägt en D500. Däremot har båda mina F100 problemet att de inte går att stänga av på vanligt sätt. Den drar visserligen ingen ström om man inte startar af osv. Jag har inte lyckats hitta om det är
ett elektroniskt eller mekaniskt fel.
 
Senast ändrad:
Jag hart min så att den alltid kopplar upp sig mot snapbridge, men i början hade jag den så att den hade kontakt även när kameran var avstängd, och då drog den mycket batteri. Nu drar den ju mycket mer ändå när man har dom igång, men vill gps tagga bilderna.
 
Allt såsom GPS och wifi och vad det än kan vara är avstängt, alltid.

Gjort lite tester här hemma och fick fram följande förbrukning vid endast standby, utan glugg eller batterigrepp:
Började med ett fulladdat batteri, kl.11.56, kl.13.02 var det 87%, kl.15.56 nere på 47%. Så pass har den ju aldrig dragit innan. Det känns verkligen orimligt snabbt.
 
Allt såsom GPS och wifi och vad det än kan vara är avstängt, alltid.

Gjort lite tester här hemma och fick fram följande förbrukning vid endast standby, utan glugg eller batterigrepp:
Började med ett fulladdat batteri, kl.11.56, kl.13.02 var det 87%, kl.15.56 nere på 47%. Så pass har den ju aldrig dragit innan. Det känns verkligen orimligt snabbt.

Menar du med strömbrytaren påslagen? Är exponeringsmätaren i så fall på eller slocknar den? Kameran drar mycket mer så länge den är på, så ställer man timern på att inte släcka den kommer batteriet ta slut snabbare.

Du kan ju rycka minneskortet/en också, om du inte har gjort det, för att se om de spökar.
 
Strömbrytaren påslagen, ja.

Exponeringsmätaren har jag faktiskt inte tänkt på... :LOL:

Minneskorten var urplockade också. Allt för att minimera faktorer. Svårt att komma ihåg allt haha! :ROFLMAO:
 
Strömbrytaren påslagen, ja.

Exponeringsmätaren har jag faktiskt inte tänkt på... :LOL:

Minneskorten var urplockade också. Allt för att minimera faktorer. Svårt att komma ihåg allt haha! :ROFLMAO:

Har du C2 inställd på "Ingen gräns"?

Jag har mina Nikons satta till 6 sekunder.
De vaknar ju på någon hundradel så jag har aldrig behövs längre tid såvida inte jag har hakat på GPS:en.
 
Har du C2 inställd på "Ingen gräns"?

Jag har mina Nikons satta till 6 sekunder.
De vaknar ju på någon hundradel så jag har aldrig behövs längre tid såvida inte jag har hakat på GPS:en.
Osäker på tiden just nu. Men tror det är typ en halv minut eller något. Men den har ju liksom aldrig sugit batteri på den här nivån innan. Det är ju det som gäckar mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.