Annons

D50!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carajna

Ny medlem
hejsan !

Jag har tänkt att köpa mig en Nikon D-50. Har läst många disskutioner och den verkar vara bra för mig som nybörjar-fotograf.

Jag har dock en fråga;
Tror ni, lite mer erfarna, att detta är en bra kamera för mig som är motorgalen?
Lever i en gokart-galen familj och är ute på många tävlingar & andra motorevenemang.Behöver därför en kamera som kan ta bra bilder i fart.
Vad jag har läst änsålänge så verkar detta vara en bra kamera för mig. Eller?

Vore tacksam för svar!

Mvh/ Carina.

Klart att den är bra.

Hej. Den är super om man är ngt av en nybörjare. Råd: innan jag köpte min läste jag det som gick att komma över att läsa. Finns massor av tester. Fotosidan har också länk till recensioner. Titta där.
Lycka till
Thomas D50

Hej.
JAg har också en D50 och fotar en hel del motorsport, speedway och en del annat. D50:n är min första dslr och jag håller på att lära mig hur den fungerar fortfarande. Det jag upptäckte var i alla fall att kit med 18-55 objektiv inte räckte till riktigt så jag köpte ett 70-300 också. Men glappet mellan 18-55 objektivet och 70-300 objektivet var för stort, så jag köpte ett 28-105 objektiv också. Hur som helst skall du fota Gokart så funkar nikonen bra anser jag, du bör dock ha ett objektiv som går mellan 55-200 också, om du köper D50:n med 18-55 objektivet.Då kommer du att klara dig långt tycker jag.

Lite smakprov på bilder hittar du på min hemsida.

www.phapp.de
Bilderna från Juniorserien i speedway är tagna med 18-55 objektivet

Bilderna med Quad och supermotarder från Ticksta är tagna med 70-300 objektivet

Bilderna från Division 1 speedwayen mellan SMK Gävle och Solkatterna är tagna i början med 70-300 och de från depån, mitt i bildserien och framåt är tagna med 28-105 objektivet.

Lycka till i ditt kamera val. Jag är nöjd i alla fall.

Om du tävlar en massa etc. så borde du ha träffat andra fotografer där. Prata med någon av dem fråga vad de tycker är viktigt, vad de har för utrustning och vad de saknar. Då får du en uppfattning om vad som behövs.

Fota i fart kan man göra med vilken kamera som helst som har manuell instäning av slutaren och kan fokusera snabbt/har följande autofokus (= alla nya digitala systemkameror ). Sen är det bara att panorera och pröva sig fram med olika objektiv/brännvidd etc.

Du bör komplettera kitobjektivet med en ljusstark telezoom, Sigmas 70-200 /f2.8 borde passa som handsken för motorsport.

Du kommer behöva ljusstyrkan för att få tillräkligt snabba tider, glappet mellan 55 och 70 är enligt mig inget du behöver bry dig om alls.

kent.

Senast ändrad:
Kameran är tillräckligt snabb för motorsport, det är i princip alla dslr (nästan).

Passar den bra i handen och tycker du om den så är det bara att slå till. Du får riktigt fina bilder med D50:in.

MVH

Zoso skrev:
Du bör komplettera kitobjektivet med en ljusstark telezoom, Sigmas 70-200 /f2.8 borde passa som handsken för motorsport.
kent.

Dock är det väl smartast att invänta Macro-versionen av det objektivet?. Läste i någon annan tråd att det objektivets närgräns inte var nån höjdare, endast 180cm. Från är när deras 70-200 med macro kommer.

Superzoomar?

Hur är det med superzoomarna 28-300 osv? Är det sämre bild på dessa generellt än de från säg 70-300? Sitter ju själv med ett 18-50 och vill ha något mer närgånget för fåglar, flyg och annat.

/Fredrik

Ps. Vi pratar samma kamera, D50
Ds.

Fredrik jag skulle inte rekomendera superzoom. Jag hade en 18-200 (28-300 i 35mm) tidigare men sålde den eftersom ljustyrkan är mkt dålig på tele läget 135-200(= hade 6,3 i ljustyrka)
Visst den funkade utmärk och zoomen räcker i nästan alla lägen! Men dålig ljusstyrka!
Är det fåglar som gäller ska du nog uppåt 4-500mm.
Jag har en 70-300 och tycker inte jag kommer tillräckligt nära! sigmas 80-400 med bildstabilisering skulle sitta fint! Billigare än nikkor.

sigma 70-200 2,8 rekomenderar kent, och jag håller med!
Har fottat både rallycross (senast idag) och motocross med min D50 och oftast tas bilderna i detta omfång.

Lycka till

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto