Annons

d50 med ??objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

lillo

Ny medlem
Jag har kollat runt länge på en digital systemkamera och har äntligen bestämt mig för en nikon d50. Dels för att jag redan har en några nikon objektiv och för att jag tror den är prisvärd.

De paketerbjudanden som erbjuds med d50 innehåller dock inga intresanta objektiv och min tanke var då att kombinera det billigare kamerahuset d50 med ett lite bättre normalzoom objektiv.

Vilket objektiv skall jag välja för att bli nöjd?

begangnat/nytt?
nikkor/pirat?

Rekomndera och tipsa mig om ett bra objektiv med ett användbart zoomomfång under 5000 kr.

några jag kollat på hittils är:

Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 G IF-ED
Tamron 28-75/2,8 XR Di
Sigma 28-105/2,8-4 DG
Sigma EX 28-70/2,8 DG

Alla objektiv-tips är välkomna/ Emil Lillo

lillo skrev:
Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 G IF-ED
Tamron 28-75/2,8 XR Di
Sigma 28-105/2,8-4 DG
Sigma EX 28-70/2,8 DG
De tre nedersta är tänkta som normalzoomar för småbildsformatet, vilket gör att de inte är vidvinkliga på en D50 vid kortaste brännvidd. Dessutom är de troligen något större och tyngre.
Jag skulle hellre ha tittat åt objektiv som är designade för den mindre sensorn, till exempel dessa:

Sigma 18-50/2,8
Sigma 17-70/2,8-4,5
Nikon 18-70/3,5-4,5
Tamron 17-50/2,8

Och så kommer det i höst ett Tokina 16-50/2,8 som nog kommer att ligga i rätt prisklass den med.

Vilket som passar bäst av de ovanstående är nog en smakfråga. Sigma 17-70 är lite billigare än de andra för att det är mindre ljusstarkt, med med bra närgräns som attan. Nikongluggen har inbyggd autofokusmotor, vilket gör fokus mycket tystare och snabbare, men å andra sidan är den ännu mindre ljusstark.

Själv hade jag gått på Tamron 17-50/2,8 som verkar mycket bra. Det är ganska trevligt i formatet (har klämt lite på polarnas) och är faktiskt inte alls så plastigt som det ser ut.

Dettta med objektiv är en djungel...
När jag köpte min Nikon D50 köpte jag ett
Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro.. och det är inget jag ångrar... lite allround objektiv... kostar 3995kr på cyberphoto och det finns nog både dyrare och billigare ställen skulle jag tro... Hoppas du blir nöjd med det objektivet du nu väljer/valt

/simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar