Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 Kit + objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Har länge grubblat och kommit fram till att förmodligen köpa mig en Nikon D50.
Egentligen skulle jag vilja gå på D70ans objektiv 18-70 men får kanske nöja mig med kitobjektivet till D50 istället 18-55. Så långt är allt ok.

Om jag skulle köpa någon annat objektiv till som hade bättre ljusstyrka för bilder inomhus. Vad skulle jag välja då? Nikons AF 50/1,8D ligger ju rätt bra i pris men något säger mig att inomhus skulle man hellre vilja ha kortare brännvidd. 50mm är kanske inte så mycket men det låter ju väldigt mycket då det motsvarar att använda kitobjektivet på maxzoom. Detta resonemang stör mig lite så motivera denna kombination för mig vore snällt.

Eller ska man busa till det ännu mer och köpa kameran utan objektiv och satsa på AF 50/1,8D och köpa ett riktigt normal-zoom objektiv istället vid senare tillfälle?
 
Jag sitter själv med både kit-objektivet och 50/1,8D till min Nikon D50. 50/1,8D är kort sagt en pärla pga dess ljusstyrka. Att den till på köpet är så låg i priset gör att den har en given plats i fotoväskan (jag ångrar absolut inte mitt köp)! Dess begränsning ligger väl just i den fasta brännvidden vilket gör viss inomhusfotografering svår (om man inte har en bostad med VÄLDIGT stora rum). Å andra sidan gör den fasta brännviden att man ibland är tvungen att tänka till som fotograf, vilket både skapar utmaning och ibland härliga bildkompositioner. Förr eller senare anser jag att detta objektiv bör ligga i din fotoväska men om du vill ha något att börja med till din D50 så kanske du ska titta på något med zoom-möjlighet för att vid ett senare tillfälle komplettera med det fasta objektivet.

Vad gäller kit-objektivet så är det helt okej, inte minst att börja med innan man kommit under fund med vad man vill ha och vad man behöver för brännvidder och ljusstyrka. Om jag själv hade fått göra om mitt köp så hade jag nog köpt D50 utan dess kit-objektiv och istället köpt till ett annat normalobjektiv med större zoom-omfång (t.ex. 18-70 eller 18-125). 18mm är användbart att ha och 55mm kan i vissa situationer kännas lite begränsat.

Mitt tips är med andra ord:
Köp D50 (kamerahuset) för sig och köp till en normal-zoom som sträcker sig från 18mm och gärna upp över 100mm. Därefter (eller samtidigt om plånboken tillåter) hade jag kompletterat med Nikkor 50/1,8D eftersom det är en sådan pärla. Detta är i mina ögon ett utmärkt "startpaket" som hjälper dig att förstå vad du mer behöver i framtiden.

Lycka till med köpet! D50 i sig kommer du att vara supernöjd med, det är i alla fall jag! :)
 
Jag köpte en d50 med kitobjektivet för några dagar sen och tycker iallafall att dom bilder jag har tagit inomhus har blivit bra. Du har nog mycket mer användning av ett vidvinkelobjektiv.

Om inte annat så tycker jag att du ska tänka på hur mycket innomhus du fotar och om det är så att du vill få med mycket eftersom ett fast 50 blir 75 på en d50.
 
Det här med brännvidder är ju ett mörker. Sitter och tittar på objektivet på min kompakt kamera, Canon A70. Där står det 5,4-16,2mm. Hur översätts detta på kitobjektivet? (eller SLR i allmänhet)Jag menar 18mm mot 5,4 är ju en jädra skillnad. Har verkligen A70 3,3x BÄTTRE vidvinkel? Och hur kan det vara så? Jag antar att alla kompaktkameror har liknande brännvidder som min A70.
 
Brännvidd och bildvinkel

zoomzoom skrev:
Det här med brännvidder är ju ett mörker. Sitter och tittar på objektivet på min kompakt kamera, Canon A70. Där står det 5,4-16,2mm. Hur översätts detta på kitobjektivet? (eller SLR i allmänhet)Jag menar 18mm mot 5,4 är ju en jädra skillnad. Har verkligen A70 3,3x BÄTTRE vidvinkel? Och hur kan det vara så? Jag antar att alla kompaktkameror har liknande brännvidder som min A70.

Man måste komma ihåg att objektivet projicerar en bild på en yta. Det är allt, sedan funderar man på VILKEN yta och då faller resten på plats automatiskt:

En kort brännvidd projicerar en "liten" (förminskad) bild, och en lång brännvidd projicerar en "stor" (förstorad) bild. Hur stor yta bilden projiceras på är en annan fråga.



Om du har kort brännvidd på en Hasselbladare, med 60x60mm negativ, blir bilden "liten" men eftersom den fyller ut ett jättestort negativ blir det väldigt mycket som kommer med på bilden. Man säger att BILDVINKELN är stor.

Med samma brännvidd och ett 24x36mm negativ blir bilden exakt lika mycket förstorad, men man använder ju bara 24x36mm av den bild man får. Brännvidden är densamma, men bildvinkeln är mindre.

MEN om man hade satt saxen i det nyss nämnda negativet från Hasselbladaren och klippt ut 24x36mm ur det - ja då hade de båda negativen varit helt lika.

Det finns ytterligare några storlekar på filmnegativ, men inte så värst många. 24x36mm har varit och är vanligast. Andra namn på denna storlek är 35mm och småbild. Hos de flesta som använt småbildsformatet finns det en stark känsla att 24mm är en kraftig vidvinkel, 50mm är normalobjektiv, osv, osv. Så är det för småbild, men inte för andra format.

Och sedan kom andra format. Massor av andra format.

De flesta digitala systemkameror har en sensor som är 16x24mm. Vi kan leta upp negativet från Hasselbladaren och klippa bort några millimeter till... Brännvidden är densamma, men bildvinkeln är ännu snävare.

En Canon A70 har en sensor som är 5.37x4.04 mm. Plocka fram pincetten och klipp ännu mer i Hasselbladarens negativ... Även om vi från början hade en ganska vidvinklig bild med stora landskap, så ger den brännvidden förmodligen kraftiga teleeffekter med den sensorstorlek som A70 har. Ett gruppfoto från början kanske är nerklippt till ett porträtt...

Även andra digitalkompakter har ganska små sensorer:
http://www.dpreview.com/learn/?/key=Sensor_Sizes

Då borde vi alltså ha kommit fram till att "brännvidd" är ett ganska oanvändbart ord. "Bildvinkel" är mycket bättre.


För att få ett begrepp som inte kräver att man vet sensorns storlek används ibland "motsvarande småbildsbrännvidd". På en Canon A70 ger kortaste brännvidden samma bildvinkel som 35mm brännvidd skulle ge på småbildsformatet. På samma sätt "motsvarar" längsta brännvidden på A70 105mm.

Tyvärr ser man ibland i reklam och på andra håll att de "motsvarande" brännvidderna presenteras som om de vore objektivens riktiga brännvidd.
 
50mm blir för "trångt" innomhus i ett vanligt rum pga av D50's cropfaktor (x1.5) då är det bättre att satsa på ett ljustarkt 28 eller 35mm för det jobbet, Nikons 35/f2.0 har fått bra kritik och är nog ett bra köp som kompliment till kitgluggen.

Sen tycker jag du skall fundera en gång till på att köpa Nikons bättre kitglugg istället (18-70) då får du ett betydligt bättre normalzoom objektiv, köp det begagnat det finns många på marknaden till salu nu.
 
Javisst ja, det fanns ju en ursprunglig fråga också...

Ett begagnat 18-70 är nog ett bra köp, som inte behöver bli mycket dyrare än ett nytt 18-55.

Sedan rekommenderar jag att använda grejorna ett tag för att känna efter vilket objektiv du saknar mest. Tele? Macro?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.