Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 bild i NEF - Blir inte bättre eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Jag vette sjutton. Men när man får ut en råbild från en systemare, utan att man applicerat nån "autotjosan" på denna, ska den då normalt sett se skabbig, gråaktig och lätt oskarp ut?

Denna bild är tagen med ett 18-70 på 29mm, ISO 400. Såg att jag kört på en stor bländare så fokusen kanske vi inte ska haka upp oss på (även om jag hävdar att jag aldrig får skarpa bilder direkt ur kameran) - men ljuset och allt annat då?

Tycker den ser ut som .... skit. Men då är det bara jpeg som gäller om man vill få bättre direkt ut? Frågan är bara, ska testa igen, men jag minns det som att det inte blev så mkt bättre...

http://web.comhem.se/spacedebree/d501870.nef

Nu kan jag inte komma till länken, skumt. se om ni kan få hem bilden... Testa denna annars:

http://web.comhem.se/spacedebree/d50_1870.jpg

Tycker iofs att sRGB i jpegen piffar till bilden lite. Skumt att inte .nef-filen funkar...

/Fredrik

Raw är mer eller mindre värdelöst om du vill få "bra" bilder direkt ur kameran. I mina ögon ser bilden helt normal ut. Man får ju ta med i beräkningen att det är precis så som sensorn ser bilden, innan några som helst justeringar för kontrast, kurvor och gud vet vad.

Utan att ha tittat på bilden så mycket så... jo. Det är den informationen du år från sensorn som syns på raw-filen så de måste du jobba med i en redigerare för att få som du vill. Det är liksom det som är vitsen, orörd data som du kan göra vad du vill med. Utan att någon kamera har bestämt hur det ska vara.

sen är det olika beroende på program. I t.ex Camera Raw och lightroom ser värkligt bilderna fruktansvärda ut till en början. Kör man in den i Capture NX ser den helt annorlunda ut, mkt bättre. Efter en stund minskar dock skärpan trots allt pga att man ska få ställa in den själv. Capture NX bör va de bästa programet för Nikonanvändare då det är gjort för just NEF bilder, är väldigt mkt bättre än andra program att läsa just det filformatet. Kan klämma ut väldigt bra kvalitet på NEF bilder i de programmet.

Ludix skrev:
sen är det olika beroende på program. I t.ex Camera Raw och lightroom ser värkligt bilderna fruktansvärda ut till en början. Kör man in den i Capture NX ser den helt annorlunda ut, mkt bättre. Efter en stund minskar dock skärpan trots allt pga att man ska få ställa in den själv. Capture NX bör va de bästa programet för Nikonanvändare då det är gjort för just NEF bilder, är väldigt mkt bättre än andra program att läsa just det filformatet. Kan klämma ut väldigt bra kvalitet på NEF bilder i de programmet.

Fruktansvärda? kanske, kanske inte. De beror väl på dels hur de är tagna och dels på att Capture NX tar med sig kamerainställningar. ettor och nollor kan omvandlas till den bild du vill ha. Det beror mest på kunskap, inte på vilket program du använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar