ANNONS
Annons

D40x + Sigma 18-50 2.8 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

bjodi

Medlem
Hej.
Har en D40x + Sigma 18-50 2.8 HSM. Har dock upptäckt att linsen skuggar den inbyggda blixten. Alltså när jag fotar med blixt så blir det en lång svart skugga längst ner i bilden upp till ca 35mm. Har funderat på att byta upp mig till en D90, sitter blixten längre ifrån centrum på linsen på denna kamera än min? (dvs kommer denna skuggeffekt att försvinna om jag sätter objektivet på en D90). eller måste man köp en extern blixt?

Skuggan är kvar fast jag tar bort motljusskydded (även om den blir mindre). En generell fråga är om motljusskydd hjälper något vid fotografering med blixt=

En annan fråga är att jag, om jag köper en D90, funderar på att köpa ett Nikkor 50D 1.8 till. Om man vill testa hur fast bränvidd känns, kan jag ställa mitt Sigma på 50mm, eller blir det förstoring på det fasta 50mm objektivet jämfört med min Sigma (den är ju endast för småformats kameror).

Motljusskyddet kan du ta bort då du fotar med blixt, tror tom Nikon rekkommenderar det.

Dock tror jag du iaf kommer att få skugga med en d90, lösningen blir en extern blixt.

Tror att du kan klara dig uten skuggor på kortare brännvidder, har en D90 och sigma 18-50 2,8 HSM, köp en SB400 annars, mycket bättre än den inbyggda, vinklingsbar uppåt och den är såpass liten att den kan sitta på helatiden då kan du använda den som handtag också..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar