Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40X med ????? vilket objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shtick

Medlem
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en d40X men vet dessvärre inte vad jag vill ha för objektiv till...

Scandinavian Photo säljer d40x+18-135+Dschool basic för 7500:-. Är detta ett bra alternativ?

18-135 känns inte så prisvärt (4000:) så jag har kollat lite alternativ.

18-70+70-300VR-9100:- (bara objektiv)
18-55+55-200VR-3785:- (bara objektiv)

18-135 känns som max omfång, annars påverkas kvaliten, hellre 2 objektiv än dålig skärpa och 1 objektiv.

Hur nödvändigt är VR?

Om man köper d40x+18-55 kan man få paketpris och sen köpa till 55-200mm... Lite smartare och billigare, men 18-70 ska väl vara bättre än 18-55?

Har hört att man kan använda gamla Canon objektiv (-86) till nya Nikon, stämmer det?

Har hört att kanterna blir runda i 70-80mm läget på 70-300, stämmer det?

Detta är mitt första systemkameraköp, jag har bestämt mig för hus, så snälla hjälp mig nu i denna oöndliga objektivdjungel! Kom med förslag, För - respektiva nackdelar med objektiven. Dela med dig utav dina erfarenheter!

Mvh

Ville W
 
Kameran du valt har ingen fokusmotor inbyggd i huset, så för att få autofokus så måste du välja objektiv som har en autofokusmotor inbyggd, dvs Nikons AF-S eller Sigmas HSM, här har du en lista på alla objektiv som passar...

http://www.cyberphoto.se/pri_obj_se...ticleIDGroup=999&prisMax=&sortera=tillverkare

Det bästa objektivet av dom du räknat upp är Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED, men 18-135'an är inte dålig heller, vilken du bör välja beror på hur kräsen du är, 18-70 är väl lite bättre byggd också.

Du frågar hur nödvändigt VR är, jag har fotat sedan mitten på -70 talet, och jag har klarat mig utan det, jag har lärt mig hålla kameran still och använder stativ på långa tider, men visst är VR ett bra hjälpmedel, men ett måste är det inte.

Att man skall kunna använda gammla Canon FD objektiv på D40 har jag aldrig hört, men det är inte omöjligt att det finns en adapter, men autofokus och ljusmätning kan du glömma isåfall med dessa rariteter, dom är alla helt manuella, och att kanterna skulle bli runda i 70-80mm läget på 70-300 låter märkligt, jag antar att du menar att objektivet vinjetterar i det läget, dvs ger mörka hörn i kanterna....men det har jag ingen aning om, så det får någon annan hjälpa dig med.

Lycka till.

/kent
 
Titta lite på nikons 18-200 mm VR. Det är den enda glugg jag kör med till min D40, och jag kunde inte vara nöjdare. Förvisso 200g tyngre än 18-135:an och ett par tusen dyrare, men med VR och det enda ljussvaga objektiv man behöver!
18-200 är lika skarp som de andra nikon-normalzoomarna (enligt de utlåtanden och omdömen jag har läst).
Oroar man sig för distortion så är den lätt att ta bort med eminenta DxO (http://dxo.com)

Att slippa byta objektiv gör det roligare att fota, vilket inte är att förakta.
 
Du jämför priser litet märkligt. Du ska givetvis köpa objektiven i paket tillsammans med kameran, och då blir det ju inte riktigt som du skriver.

D40X-huset kostar 5995:-
D40X inkl 18-135 kostar 7990:- (alltså 2000:- för optiken)
D40X med 18-55 och 55-200VR 9495:- (alltså 3500:- för optiken)

(priser från Scandinavian Photo)

Det lönar sig att köpa paket!

Per.
 
Tänk på att den flytande bländaröppningen 3,5-5,6 tyvärr inte är linjär utan 5,6 i nästan hela zoomomfånget,vidvinkelområdet undantaget.Sökaren blir lite mörkare.Längre exponeringstider. svårare att fokusera i svagt ljus.
Jag var nyligen i ungefär samma situation som du och valde 18-70 3,5-4,5 just därför

Lycka till med köpet
/Siste
 
O.K jag kanske överdrev en aning ;-) men bländare 5 redan vid 50mm gör det ändå till ett påtagligt mörkt objektiv med allt vad det innebär. 18-70 3,5-4,5 är ingen dröm det heller vad det gäller ljusstyrka, men i alla fall något bättre. pristillägget vid paketköp är å andra sidan inte så stort för något av dem. Ljusstyrkan är ändå en aspekt som måste vägas in i valet av objektiv. Inte bara pris,brännvidd

En bra länk till Thom Hogan för övrigt!

/ Siste
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.