Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40x i ministudio

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Jag har för avsikt att sätta upp en liten fast utrustning för fotografering av mat.

Finns:
PC
Mjukvara
Specialgjort tält
Belysning

Skaffas, mitt förslag:
Kamera D40x
Nikkor 50/1.8D (manuell fokusering)
Nikon nätadapter

Finns det någon hake i mitt resonemang?
Kan man vitpunktsbalansera en D40/D40x genom att ta en referensbild?
Fungerar Twain på samma sätt som min D200?
(Via PtP kan man ta en bild direkt ifrån vilket program som hest som stöder Twain)

Jag har, just nu, ingen möjlighet att kolla så jag vänder mig med förtroende till fackkunskapen här på forum.

Tacksam för alla svar.
/Anders

Utan tvekan om det vore jag som skulle sköta utrustningen.
Mjukvaran innefattar ej helle någon version av PhotoShop utan är en tredjepartsmjukvara för diverse mätningar.
Det är därför kameran behöver kunna generera bilder som har rätt vitbalans. De måste dessutom vara i ett format som programmet kan hantera. Där ingår inte NEF.

/Anders

Svarar själv.

Enligt Nikon-support finns det ingen hake med ovanstående.
Tankade hem bruxar till D40 och D40x och båda kan vitpunktskalibreras genom att fotografera en grå eller vit yta. Precis vad jag behöver.
Windows XP fungerar dessutom utmärkt med Twain vilken min nuvarande maskin med Win2K inte gör.
Nikon ger ingen support på Twain, urgh :-(
Dessutom säger de att Nikon View kan göra så att Twain slutar fungera. argh:-(

Nåväl, det verkar fungera perfekt på målmaskinen! Min Win2k fungerar däremot bara med Nikon Camera Control Pro.

/Anders

perstromgren skrev:
Googla på "twain" så får du förklaringen rakt i ögat, utan att ens öppna någon annan webbsida: "TWAIN-- Standard for image acquisition devices.". Men det ville du inte göra, alltså. Tur att du har mig!

Per.

Körde via mobil då.

Robin Gyllander skrev:
För mycket data.

Inte för att jag vill verka dryg, men att använda oss som uppslagsbok, därför att du inte kan vänta tills du kommer hem, verkar inte speciellt schysst.

Att ställa en fråga som lätt besvaras med en googling betraktas av de flesta som något som inte anstår en forummedlem.

Per.

perstromgren skrev:
Inte för att jag vill verka dryg, men att använda oss som uppslagsbok, därför att du inte kan vänta tills du kommer hem, verkar inte speciellt schysst.

Att ställa en fråga som lätt besvaras med en googling betraktas av de flesta som något som inte anstår en forummedlem.

Per.

Men det blir rätt så dyrt för det blir en massa bilder att ta hem via telefonen om man söker efter det.

Robin Gyllander skrev:
Men det blir rätt så dyrt för det blir en massa bilder att ta hem via telefonen om man söker efter det.

Google är väl nästan bara text i jämförelse med det mesta annat, inkl fotosidan.se!

"Jag skall aldrig ställa frågor som en enkel Google-sökning ger svaret på." är ett bra mantra i alla fall.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar