Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d40 eller e400?

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtaren

Medlem
Jag ska efter att bara ha använt en helt manuell, analog systemkamera (+ digital kompaktkamera) nu införskaffa en digital systemkamera. Plånboken är inte så stor så jag vill gärna klara mej runt 10000. Då vill jag även ha blixt, minneskort och två objektiv, varav ett tele. Det jag har funderat mest på är Olympus E400 och Nikon D40. Till att börja med vill jag gärna att man ska kunna ta kort genom att titta på skärmen, kan någon av dem det?
E400 fins det bra paketpris på, men i övrigt verker inte utbudet alls vara lika stort på tillbehör som hos Nikon. Fördelen är att den har 10MP (vill kunna göra bra förstoringar upp till A3). Nikon har istället mycket mer olika objektiv, blixtar mm att välja på vad det verkar. Dessutom har jag sett att sigma har tillbehör till dem också till riktigt ba pris.
Någon som vet om det är bra grejer?
Tacksam för alla kommentarer som kan hjälpa mejatt välja kamera!
Jeanette

Hej! Vill du ha en kamera som du kan se bilden innan den tas så är det E410 du ska köpa. Varken D40 eller E400 har den möjligheten. Köp E410 i dubbelzoompaket för ca 8000 kr och blixten FL36 för ca 2000 kr så har du ett komplett paket.

Det där med fler tillbehör till Nikon stämer givetvis men sen Nikon tog bort AF-motorn ur huset på D40 så försvann många möjligheter från Nikons system. Sen så har faktiskt Olympus tillbehör som täcker ala behov.

MVH Uffe

Jsut nu har bara Olympus live view funktionen. Det vill säga att man kan använda displayen för att se det man tar kort på. Nackdelen med Olympusen som du själv nämner är ju det väldigt begränsade utbudet av objektiv och liknande. Till Nikon har du både Sigma, Tamron, Tokina och ett gäng till förutom Nikons egna. Sigma gör optik av varierande kvalité. En del är extremt bra medans andra inte är jättebra. Har du övervägt Nikon D40x istället för D40? Har sett den med 18-55, 55-200 och blixt samt väska för inte alltför mycket pengar.

Hur många av sigmas gluggar förutom HSM fungerar til Nikon D40? Förmodligen ugefär lika många sigma som finns till Olympus! Fungerar Öht några Tamron gluggar till D40?

MVH Uffe

Bjelkengren skrev:
Hur många av sigmas gluggar förutom HSM fungerar til Nikon D40? Förmodligen ugefär lika många sigma som finns till Olympus! Fungerar Öht några Tamron gluggar till D40?

MVH Uffe
Alla funkar helt utmärkt att fokusera manuellt. Fungerar några Tamron gluggar till Olympus?
Sen kan man fråga sig hur många gluggar trådskaparen kommer köpa. De flesta klarar sig mer än utmärkt med det utbud som finns till D40. Sen om intresset ökar kan man ju köpa en D80 eller kanske begagnad D70 och ha kvar sina gamla gluggar.

Avslutar med standardtipset när det gäller systemkameror i den här klassen. Om du bryr dig om vilket system du väljer så ta den kameran som ligger bäst i handen.

Tack för svaren! Då behöver jag kanske inte tänka så nycket på att det ska finnas mycket tillbehör... Jag borde ju klara mej bra med ett objektiv ca 18-50 och ett 50 150(200?). Är E410 en bättre kamera än 400? Det skiljer ju inte så mycket i pris..

Glömde bara... kan någon förklara så man lätt förstår vad det är för extra funktioner och sånt som man får på tex D70 (som jag hört ska vara bra) eller nån annan dyr kamera, finns ju de som kostar 100 000... Är det mest att det blir bättre kvalitet, mindre brus och likande eller är det i funktioner det skiljer mycker?

ANNONS