Annons

D40, brus vid ISO 800

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddelini

Medlem
Jag har precis införskaffat mig en D40, jag har tittat runt lite och läst att brus inte ska vara något problem förrens vid ISO 1600. Jag stör mig på bruset redan vid ISO 800.

Är det så att brus kan uppkomma vid lägre iso-tal om man använder exponeringskompensation, vitbalans, eller liknande felaktigt.

http://m3.idg.se/2.1022/1.113224
"Sensorn levererar schysta bilder som är bra exponerade och utan alltför mycket brus. Upp till iso 800 är inga problem, 1600 funkar."


http://www.letsgodigital.org/se/camera/review/121/page_4.html
"Nikon D40 har verkligen presterat förträffligt. Nikon har först nu riktigt grepp om bildsensorn. T.o.m. vid ISO 1600 ser man knappast nåt brus." .
 
Denna tråd är meningslös utan bilder;-) Vad som är att betrakta som okej är helt subjektivt, så hur ska vi veta om dina bilder är brusigare än normalt för den kameran? Det bästa sättet att trolla fram massa brus är att exponera för lågt och sedan dra upp i efterhand. Fotar man i RAW så får man kolla så att inte konverteringsprogrammet gör det på egen hand.
 
Det är naturligtvis subjektivt som du säger, men jag funderade mera allmänt om brus uppstår på grund av fler faktorer än bara iso talet.
 
Freddelini skrev:
Det är naturligtvis subjektivt som du säger, men jag funderade mera allmänt om brus uppstår på grund av fler faktorer än bara iso talet.

Jovisst, men det är som Martin säger: du måste ge ett exempel på en bild som du uppfattar som brusig för att vi ska kunna diskutera saken på ett vettigt sätt.

Exponeringskompensation har inte med saken att göra. Vitbalans troligen inte heller, men där är jag osäkrare.

Per.
 
Ja, det är tydligt att den är... men frågan är ju vad som framkallar bruset?? Recensionerna säger att brus inte är nåt problem, men jag tycker mig se tydligt brus när det krävs högt iso.

Men om jag tolkar ditt svar så menar du att den korta exponeringstiden framkallade bruset i den här bilden. Om jag hade en längre slutartid t ex så skulle deet vara mindre brus i bilden.

Korrekt?
 
Freddelini skrev:
Ja, det är tydligt att den är... men frågan är ju vad som framkallar bruset?? Recensionerna säger att brus inte är nåt problem, men jag tycker mig se tydligt brus när det krävs högt iso.

Men om jag tolkar ditt svar så menar du att den korta exponeringstiden framkallade bruset i den här bilden. Om jag hade en längre slutartid t ex så skulle deet vara mindre brus i bilden.

Korrekt?
Exponering och slutartid är inte riktigt samma sak.
När ljus träffar sensorn omvandlas det till elektriska signaler. Det kameran gör när du höjer isotalet är att förstärka de elektriska signalerna så att man inte behöver lika mycket ljus för att få samma resultat. Problemet är bara att även den värme som bildas i sensorn ger upphov till signaler. Vanligtvis är de så mycket svagare så att de inte märks men när du har svagt ljus så blir de båda signalerna kraftigt förstärkta och brus uppstår. Bbruset syns mycket tydligare i mörka områden eftersom det motsvaras av en svag signal medans ljusa områdan motsvaras av en stark signal. Underexponerade bilder är ju mörkare och då framträder bruset mer.
 
Freddelini skrev:
Om jag hade en längre slutartid t ex så skulle deet vara mindre brus i bilden.

Korrekt?

Korrekt!

Mer ljus ger mer fotoner till pixlarna och därmed bättre signalnivå. Det bästa är att överexponera (utan att fräta ut) och sedan i så fall backa exponeringen (kräver RAW-format)
 
Jeppe skrev:
Korrekt!

Mer ljus ger mer fotoner till pixlarna och därmed bättre signalnivå. Det bästa är att överexponera (utan att fräta ut) och sedan i så fall backa exponeringen (kräver RAW-format)

Det bästa är väl att exponera rätt vad det gäller 800iso och sedan kontrollera bruset, ev jämföra med en annan kamera som har exponerats likvärdigt, att överexponera och sedan backa ger inget besked om brusbilden på 800iso eftersom exponeringen i tid och bländare då motsvarar snarare 400 iso. Och 400iso är väl inte det man eftersträvar om man vill utnyttja kameran på det som motsvarar 800iso dvs kortare tid eller mer nerbländat.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.