Annons

D40 - Auto-vitbalans = änna varmt?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Bara en snabb kommentar. Jämför Auto vitbalansen från min D50 med en D40 som jag nu har i min ägo, och då *utan* blixt igång. Hm. Min D50 jag rätt ok vitbalans medans D40 ger väldigt gula / varma bilder.

Någon tanke kring detta? Förresten, ni som uppdaterat era D40 - har ni märkt något mer som uppdaterats utöver det som anges i uppdateringen? =) Mest nyfiken...ibland smyger de kanske in något... ;-)

/Fredrik
 
Auto-vitbalansen kan skilja väldigt mycket mellan olika modeller och märken. Lite lustigt att det skiljer mellan två modeller från nikon dock. De borde ju använda samma mätning.

Det är inte så att du pillat i färginställningarna, och det är detta som orsakar skillnaderna?
 
+3 fixade biffen

Hej, Tomas!

Jag fick till det lite bättre då jag märkte att man även kunde "boosta" vitbalansen även i presetlägena. Kör nu glödljus +3. Då ser det helt OK ut. En funktion som inte fanns på D50'n. =)

Mvh
Fredrik
 
Hej, Tomas!

Jag fick till det lite bättre då jag märkte att man även kunde "boosta" vitbalansen även i presetlägena. Kör nu glödljus +3. Då ser det helt OK ut. En funktion som inte fanns på D50'n. =)

Mvh
Fredrik

Du kan också justera vitalansen i läge AWB. I min kamera går det att justera i 6 steg åt det kallare hållet och 6 steg mot det varmare hållet. Är dock osäker på hur det är i D40.
 
Bra att veta, Mats! =) Dock presterar AUTO-balansen helt Ok när blixten är på, så där vill jag inte in och rota. Den får stå där den står. =)

ha en bra kväll!
/Fredrik
 
Jag har också märkt att auto vitbalansen på min D60 verkar ge lite överdrivet varma färger. Det jag börjat göra är att då jag är i miljöer med varmare belysning välja "PRE" (förinställ manuellt), knäppa en bild på nånting vitt/grått i rummet. Då beräknar kameran vitbalansen utifrån den bilden. Exaktast resultat får man säkert om man använder ett gråkort, men jag har inte skaffat nåt ännu...
 
Jag har också märkt att auto vitbalansen på min D60 verkar ge lite överdrivet varma färger. Det jag börjat göra är att då jag är i miljöer med varmare belysning välja "PRE" (förinställ manuellt), knäppa en bild på nånting vitt/grått i rummet. Då beräknar kameran vitbalansen utifrån den bilden. Exaktast resultat får man säkert om man använder ett gråkort, men jag har inte skaffat nåt ännu...

Det är ju absolut det mest optimala, men även det mest tidskrävande. Inte alltid det är läge att trixa med gråkort osv. Men visst, ska man ändå vara på samma plats hela kvällen så kan det ju defintivt vara bästa lösningen. Men jag är lite lat, får erkänna..

Ha en bra kväll!
/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.