ANNONS
Annons

D3300 + AF-P Nikkor 18-55mm problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Brushan

Ny medlem
Hej,

Fick en Nikon D3300 med ett AF-P 18-55 objektiv i julklapp och insåg att den manuella fokuseringen inte fungerar.

Jag har ställt mig på M och ändrat fokusläget på kameran till MF, på objektivet finns ingen möjlighet att ställa om till M/A, har jag missat någon inställning?

Undrar även om det är tänkt att det ska komma något ljud ifrån kameran när den är igång? När jag har objektivet monterat kommer det en kontinuerligt "klickande" ljud, men när kameran går i viloläge eller om jag inte har något objektiv monterat så låter den inte alls.

Har varit i kontakt med Nikons support och de rekommenderar att jag skickar den på reparation, jag vill bara kolla om någon annan har varit med om något liknande tidigare eller kan tänkas veta vad som är fel innan jag skickar in den.

Fick en Nikon D3300 med ett AF-P 18-55 objektiv i julklapp och insåg att den manuella fokuseringen inte fungerar.
Vad är det som inte fungerar? Händer det inget när du vrider på fokusringen?

Jag har ställt mig på M och ändrat fokusläget på kameran till MF, på objektivet finns ingen möjlighet att ställa om till M/A, har jag missat någon inställning?
Om du har ställt kameran på MF behöver du inte ändra något på objektivet. AF-P objektiven har ingen M/A omkopplare.

Undrar även om det är tänkt att det ska komma något ljud ifrån kameran när den är igång? När jag har objektivet monterat kommer det en kontinuerligt "klickande" ljud, men när kameran går i viloläge eller om jag inte har något objektiv monterat så låter den inte alls.
Nej, det ska inte låta om kameran när den är igång.

Vad är det som inte fungerar? Händer det inget när du vrider på fokusringen?

Om du har ställt kameran på MF behöver du inte ändra något på objektivet. AF-P objektiven har ingen M/A omkopplare.

Nej, det ska inte låta om kameran när den är igång.

Precis, det händer inget alls när jag vrider på fokusringen.
Då börjar jag med att åka in till butiken i hopp om att få byta exemplar, annars skickar jag den på reparation.

Tack för snabb hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar