Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3200 vs D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander P

Medlem
Tjena jag heter Alex, jag är ny här på forumet och vill gärna ha lite råd då jag snart ska köpa min första DSLR kamera :)
Jag har alltid varit intresserad av fotografering å haft kompaktkameror men nu har jag blivit ännu mer intresserad och ska därför köpa en systemare.
Dock har jag tyvärr en ganska tight budget och vill helst inte ge mer än 4500:- då jag studerar och lever ganska "fattigt"

Jag har bestämt mig för att antingen köpa en Nikon D3200 med 18-55mm VR kit eller D5100 med 18-55mm eller 18-105mm.
Jag har gjort lite sökning men hittar inte exakt det jag vill ha svar på.

Jag undrar vilken av dessa jag ska välja och om det är värt att köpa med 18-105mm kit objektivet?
Jag vill ha en kamera som funkar bra till allt, som man kan växa i och jag filmar även mycket och kommer göra en del Time Lapse videos.
Därför vill jag att den ska ha bra kvalité även när det gäller filmning :)
Det jag vill/kommer fota är Landskap, sport, fåglar och macro.

De positiva med de båda kamerorna
D3200 +
24 Mpix sensor (Men är det nödvändigt??)
WiFi (WU-1a) (Vilket är bra)
Nyare Expeed 3 processor/sensor

D5100 +
Vinklingsbar skärm
Mer funktioner
Inbyggd HDR
Större/Bättre grepp (Vilket jag gillar)


Nikon D3200 med kit objektiv 18-55/3,5-5,6 VR http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223266 4190:-

Nikon D5100 med kit objektiv Men här finns det 2 olika kit objektiv och eftersom att många "klagar" på standard 18-55 objektivet så tänkte jag fråga ifall det andra kit objektivet 18-105mm/3,5-5,6 VR är bättre?
Men eftersom att de har samma "specifikationer" förutom brännvidd/zoom så antar jag att det är typ samma?
Här är de 2 olika
Med 18-55 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863642 4389:-
Med 18-105 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636 4990:-

Så vilken av de 2 kamerorna tror ni blir bäst för en hobby fotograf (som även filmar mycket?)
Jag vill ha bra kvalité både i foto och film så vad tror ni blir bäst?
Självklart kommer jag att köpa nya objektiv anpassade för mycket zoom och macro när jag väl har råd men måste börja med kameran då jag inte har något jobb.
Tack på förhand//Alexander
 
Välj mellan D3200 och D5200 i vilket fall som helst tror jag du blir nöjd. De är typ bäst och näst bäst. D5100 är väl "gammal" ;)
I vilket fall som helst välj 18-105.
 
Jag har självklart kollat på D5200 men den ligger utanför min budget så det är tyvärr inget val...

Hej!

Det känns som kamerorna är väldigt lika och jag hade köpt D3200 för knapparna känns bäst placerade, jag är ingen vän av vinklingsbar skärm annars hade det varit en sak att ta hänsyn till. Dina önskningar känns som motstridiga i den priskategori kamera du kan tänka dig att betala för, alltså "bra video" och "billig/liten".

Jag har i stort sett ingen erfarenhet av filmning med DSLR men det verkar som att de flesta som kan något är överens om att man ska köpa en Canon 5D mk2 eller motsvarande för att det ska vara riktigt bra, denna är mycket dyr i jämförelse.
Filmning har jag gjort mest med kompaktkamera och det har funkat bra för där behövs i stort sett inte någon AF om man inte bara har tänkt sig nöja sig med lite roliga minnesbilder som det alltid blir för mig.

Filmning med en billigare systemkamera brukar LUMIX GH2/3 , tror jag dom heter, vara bra.

Hans
 
Hej!

Det känns som kamerorna är väldigt lika och jag hade köpt D3200 för knapparna känns bäst placerade, jag är ingen vän av vinklingsbar skärm annars hade det varit en sak att ta hänsyn till. Dina önskningar känns som motstridiga i den priskategori kamera du kan tänka dig att betala för, alltså "bra video" och "billig/liten".

Jag har i stort sett ingen erfarenhet av filmning med DSLR men det verkar som att de flesta som kan något är överens om att man ska köpa en Canon 5D mk2 eller motsvarande för att det ska vara riktigt bra, denna är mycket dyr i jämförelse.
Filmning har jag gjort mest med kompaktkamera och det har funkat bra för där behövs i stort sett inte någon AF om man inte bara har tänkt sig nöja sig med lite roliga minnesbilder som det alltid blir för mig.

Filmning med en billigare systemkamera brukar LUMIX GH2/3 , tror jag dom heter, vara bra.

Hans

Aah jag vet att det är mycket att önska för det priset så jag kommer självklart inte att vänta mig topp kvalité.
Vinklingsbar skärm är något jag gillar och kommer använda då jag filmar mycket.
Jag vill inte att kameran ska vara liten om du uppfattade det så, jag tycker att det är positivt att d5100 är större :)
Men jag tänker om film kvalitén är lika bra som på min Canon Ixus 220HS så är det lugnt^^
Så som sagt jag förväntar mig inte grym kvalité för det priset men det ska ju heller inte vara dåligt så att säga^^
 
D3200 har högre upplösning för stillbilder, men det är i stort sett dess enda fördel.

Den inbyggda HDR-funktionen i D5100 är inte särskilt användbar. Den tar bara två bilder med olika exponering och snackar ihop dem till en bild med högre dynamiskt omfång. Resultatet blir oftast rätt platt och trist. Man får oftast bättre resultat om man tar en bild med ADL inställd på H+.

D5100:ans inbyggda time-laps funktion låter det dock som att du kommer att ha användning för. Jag är inte säker, men jag tror att D3200 saknar den.
 
Aah jag vet att det är mycket att önska för det priset så jag kommer självklart inte att vänta mig topp kvalité.
Vinklingsbar skärm är något jag gillar och kommer använda då jag filmar mycket.
Jag vill inte att kameran ska vara liten om du uppfattade det så, jag tycker att det är positivt att d5100 är större :)
Men jag tänker om film kvalitén är lika bra som på min Canon Ixus 220HS så är det lugnt^^
Så som sagt jag förväntar mig inte grym kvalité för det priset men det ska ju heller inte vara dåligt så att säga^^

Hej igen!

Nä det var jag som knödde in "liten" i ekvationen;-) bara för att de billiga kamerorna i allmänhet är små, det skulle för min egen del vara bra om det fanns "dyra", läs avancerade kameror, som var små. Jag har även en Samsung NX10 och jag har endast i undantagsfall filmat med den, och jag vet att jämförelsen haltar, dock så tycker jag att skärpedjupet blir för litet samtidigt som AF inte är värst bra. Frågan angående skärpedjup är ju universell och kan/borde beaktas inför köp, för mina önskemål/krav är min gamla G9a bättre på att filma i alla avseenden map "rullande slutare"-effekt/problematik, sökande AF, långsam exponeringsändring vid panorering och inte minst VR.

Hans
 
D3200 har högre upplösning för stillbilder, men det är i stort sett dess enda fördel.

Den inbyggda HDR-funktionen i D5100 är inte särskilt användbar. Den tar bara två bilder med olika exponering och snackar ihop dem till en bild med högre dynamiskt omfång. Resultatet blir oftast rätt platt och trist. Man får oftast bättre resultat om man tar en bild med ADL inställd på H+.

D5100:ans inbyggda time-laps funktion låter det dock som att du kommer att ha användning för. Jag är inte säker, men jag tror att D3200 saknar den.

Aah jag känner också att den höga upplösningen på D3200 är den enda fördelen och ett litet plus för WiFi.
Ja HDR funktionen kanske inte är så viktig ändå, eftersom att det finns HDR i Photoshop också :p
Men går det att ta ADL med H+ bilder på D5100? :)

Såvitt jag vet har varken D5100 eller D3200 en inbyggd Time Lapse funktion? Jag vet bara att D7000 har en :p
 
Men går det att ta ADL med H+ bilder på D5100? :)
Absolut! Jag har den inställd på H eller H+ på de flesta bilder jag tar med min D5100. Det är nästan bara när jag fotar människor som jag ställer ner den. Annars försvinner för mycket detaljer i mellantonerna till förmån för detaljer i skuggor och högdagrar.

Såvitt jag vet har varken D5100 eller D3200 en inbyggd Time Lapse funktion? Jag vet bara att D7000 har en :p
Jag är ganska säker på att min D5100 har det, men jag ska kolla manualen för säkerhets skull.
 
Absolut! Jag har den inställd på H eller H+ på de flesta bilder jag tar med min D5100. Det är nästan bara när jag fotar människor som jag ställer ner den. Annars försvinner för mycket detaljer i mellantonerna till förmån för detaljer i skuggor och högdagrar.


Jag är ganska säker på att min D5100 har det, men jag ska kolla manualen för säkerhets skull.

Aah det låter nice!
Men jag är inte så glad i bilder som ser överredigerade ut, tillexempel som HDR så vet ej hur mycket jag kommer använda det :p
Men det är kul/bra att ha iaf!

Det e ju sjukt nice isåfall!
Då är mitt val nästan helt klart :)

Ser ut som eskil har rätt: LÄNK - sid 41 i (den engelska) manualen.

Aah så skönt om detta stämmer helt! :D
It seems real iaf :p
Men är det någon som testat time-lapse å vet ifall man behöver batterigrepp eller överlever man på det batteriet som sitter i?
 
Men är det någon som testat time-lapse å vet ifall man behöver batterigrepp eller överlever man på det batteriet som sitter i?

Jag har inte provat time-laps.
Om man kör en kort och snabb sekvens (typ en bild i minuten under ett par timmar) så borde ett nyladdat batteri räcka. För länge sekvenser rekommenderar Nikon att man använder en batteriadapter, dvs en sån där pryl där man stoppar ena änden i kameran och den andra änden i vägguttaget.
 
Jag har inte provat time-laps.
Om man kör en kort och snabb sekvens (typ en bild i minuten under ett par timmar) så borde ett nyladdat batteri räcka. För länge sekvenser rekommenderar Nikon att man använder en batteriadapter, dvs en sån där pryl där man stoppar ena änden i kameran och den andra änden i vägguttaget.

Aah okej då kanske jag klarar mig^^
Men hur skulle man kunna få tag i ett vägguttag om man är ute och fotograferar lixxom?
Låter lite dumt :p
 
Aah okej då kanske jag klarar mig^^
Men hur skulle man kunna få tag i ett vägguttag om man är ute och fotograferar lixxom?
Låter lite dumt :p
Time-laps är inget man gör när man "är ute och fotar" spontant. Det kräver att man parkerar kameran på ett stativ eller annat stadigt underlag och låta den stå där ett tag. Om det är ute i skogen så är det så klart svårt att dra fram en sladd, så då får man klara sig med batterigrepp. Eftersom batterigrepp oftast kan ta två batterier så kan man byta ett batteri i taget utan att kameran blir strömlös. Men det är förstås bättre att låta kameran stå inne (väderskyddad) med sladd i väggen, om det går.
 
Om man vill fota timelapse är det mycket smidigare att använda en fjärrkontroll med timelapsefunktion än att använda kamerans inbyggda. Till och med de enklaste fjärrarna för 200 kr på Ebay har bättre och framför allt mycket smidigare funktioner än vad kameran har.
 
Time-laps är inget man gör när man "är ute och fotar" spontant. Det kräver att man parkerar kameran på ett stativ eller annat stadigt underlag och låta den stå där ett tag. Om det är ute i skogen så är det så klart svårt att dra fram en sladd, så då får man klara sig med batterigrepp. Eftersom batterigrepp oftast kan ta två batterier så kan man byta ett batteri i taget utan att kameran blir strömlös. Men det är förstås bättre att låta kameran stå inne (väderskyddad) med sladd i väggen, om det går.

Haha joo det vet jag, det var bara ett uttryck^^
Jag har redan valt ut ett antal ställen där jag planerat att göra Time Lapse videor.
Jag har även ett stativ som jag kommer använda så jag är redan lite förberedd så att säga :p
Det är ju heller inte så kul att stå inomhus å göra Time Lapse videos eftersom att det inte finns så mycket att "filma"
Så jag får nog investera i ett batterigrepp^^

Om man vill fota timelapse är det mycket smidigare att använda en fjärrkontroll med timelapsefunktion än att använda kamerans inbyggda. Till och med de enklaste fjärrarna för 200 kr på Ebay har bättre och framför allt mycket smidigare funktioner än vad kameran har.

Aah okej men jag kan ju börja med att testa den inbyggda funktionen annars får jag väl investera i en sådan kontroll också! :)
 
Har nu bestämt mig!

Tack för alla svar och tips!
Var och klämde på de olika kamerorna i butik och kände att D3200 var alldeles för liten och D5100 var på gränsen, men det kommer ändå att bli en D5100 :)
Så jag tackar alla för era svar och tips!
Mvh//Alex
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.