Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3200 vs D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander P

Medlem
Tjena jag heter Alex, jag är ny här på forumet och vill gärna ha lite råd då jag snart ska köpa min första DSLR kamera :)
Jag har alltid varit intresserad av fotografering å haft kompaktkameror men nu har jag blivit ännu mer intresserad och ska därför köpa en systemare.
Dock har jag tyvärr en ganska tight budget och vill helst inte ge mer än 4500:- då jag studerar och lever ganska "fattigt"

Jag har bestämt mig för att antingen köpa en Nikon D3200 med 18-55mm VR kit eller D5100 med 18-55mm eller 18-105mm.
Jag har gjort lite sökning men hittar inte exakt det jag vill ha svar på.

Jag undrar vilken av dessa jag ska välja och om det är värt att köpa med 18-105mm kit objektivet?
Jag vill ha en kamera som funkar bra till allt, som man kan växa i och jag filmar även mycket och kommer göra en del Time Lapse videos.
Därför vill jag att den ska ha bra kvalité även när det gäller filmning :)
Det jag vill/kommer fota är Landskap, sport, fåglar och macro.

De positiva med de båda kamerorna
D3200 +
24 Mpix sensor (Men är det nödvändigt??)
WiFi (WU-1a) (Vilket är bra)
Nyare Expeed 3 processor/sensor

D5100 +
Vinklingsbar skärm
Mer funktioner
Inbyggd HDR
Större/Bättre grepp (Vilket jag gillar)


Nikon D3200 med kit objektiv 18-55/3,5-5,6 VR http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223266 4190:-

Nikon D5100 med kit objektiv Men här finns det 2 olika kit objektiv och eftersom att många "klagar" på standard 18-55 objektivet så tänkte jag fråga ifall det andra kit objektivet 18-105mm/3,5-5,6 VR är bättre?