Annons

D3100 reagerar inte när jag kopplar in i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ohmie

Ny medlem
Som rubriken lyder,
Jag fick min Nikon d3100 i måndags och har fotat en del.
Tidigare i veckan har det funkat utmärkt när ja ska koppla in kameran i datorn(vanlig stationär PC) och överföra bilder.
Men nu ikväll när ja skulle koppla in den så händer ingenting, alltså jag får ingen reaktion alls från datorn?? Vad är felet? (och jag har inte glömt slå på kameran när jag kopplat in den)
Har prövat alla usb-portar både på framsidan och baksidan, samt att jag har prövat med andra usb-saker (webcam, usb-minne osv) också som det har funkat utmärkt.

Sen vill jag även passa på att fråga en till grej som tillhör ämnet..
Är de smartast att skaffa en kortläsare?, hört att de inte ska vara så bra för kameran i längden att hålla på att koppla den till datorn hela tiden eller är de bara nå bullshit?


Tack på förhand
 
Som rubriken lyder,
Jag fick min Nikon d3100 i måndags och har fotat en del.
Tidigare i veckan har det funkat utmärkt när ja ska koppla in kameran i datorn(vanlig stationär PC) och överföra bilder.
Men nu ikväll när ja skulle koppla in den så händer ingenting, alltså jag får ingen reaktion alls från datorn?? Vad är felet? (och jag har inte glömt slå på kameran när jag kopplat in den)
Har prövat alla usb-portar både på framsidan och baksidan, samt att jag har prövat med andra usb-saker (webcam, usb-minne osv) också som det har funkat utmärkt.

Sen vill jag även passa på att fråga en till grej som tillhör ämnet..
Är de smartast att skaffa en kortläsare?, hört att de inte ska vara så bra för kameran i längden att hålla på att koppla den till datorn hela tiden eller är de bara nå bullshit?


Tack på förhand

Vet inget om Din kamera men allt som kopplas till USB behöver ha drivrutiner. Fick Du inte med det till kameran?
 
Vet inte vad ditt problem beror på men det är väldigt smidigt med kortläsare. Tror inte att det skadar kameran att koppla in den men överföringar går fortare med kortläsare.
 
Kolla inställningarna i kameran. På verktyg kan man välja usb ,sen mtp eller masslagring.
Kan vara där det felar.
 
Även om det bevisligen har fungerat förut är det inte helt uteslutet att 'drivrutinen' för kameran har skadats eller på annat sätt blivit oduglig. Prova att installera om drivrutin från den medsända CD´n - kan knappast skada.

Sen kan det ju vara/uppkommit fel på kabeln du använder mellan kamera och dator - provat annan kabel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.