Annons

D3100: dyker inte upp på datorn - fel usb-sladd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Welkin

Medlem
Jag har alldeles nyligen fått min Nikon D3100 levererad hem. Tråkigt nog hade de inte skickat med någon USB-slabb. Jag kollade lite ibland de sladdar jag hade, och hittade en som passade - men kan jag vara säker på att det är rätt typ av sladd, bara för att den passar? Denna sladd hade kommit med en bärbar hårddisk.

Jag har satt på ferritkärnan på sladden, som det beskrivs att man ska göra i manualen. (Vad denna gör, det har jag inte förstått - någon som gör?) Efter att ha kopplat in kameran i datorn, och slagit på den, så dyker den ändå aldrig upp. Vad kan detta bero på?

Jag använder Mac OS X 10.4, och har ViewNX 2 installerat. Kameran dyker dock varken upp i det programmet, eller på datorn/i "findern".

Visst ska man dessutom inte behöva ha någon programvara från Nikon installerad, för att kunna komma åt bilderna på kameran via en dator? Det ska väl fungera som vilket USB-minne som helst - bara att plugga in och köra?
 
Visst ska man dessutom inte behöva ha någon programvara från Nikon installerad, för att kunna komma åt bilderna på kameran via en dator? Det ska väl fungera som vilket USB-minne som helst - bara att plugga in och köra?

Nej, tyvärr. Kolla handboken, så får du se.

Det enklaste (och snabbaste!) sättet att kopiera bilderna är att flytta minneskortet till datorn.

Per.
 
Nej, tyvärr. Kolla handboken, så får du se.

Det enklaste (och snabbaste!) sättet att kopiera bilderna är att flytta minneskortet till datorn.

Per.

Menar du att det är en lösning på problemet? Om man har en separat minneskortsläsare, då behöver man inte ha Nikons programvara på datorn i fråga?
 
Via kortläsare ska minneskortet funka som vilket USB-minne eller hårddisk som helst. Däremot inte via kameran. Det här är en ny "finess" som Nikon av någon idiotisk anledning har börjat med från och med D90 eller så. Min gamla D300 går utmärkt att koppla till datorn utan särskild mjukvara.
 
Jag har alldeles nyligen fått min Nikon D3100 levererad hem. Tråkigt nog hade de inte skickat med någon USB-slabb. Jag kollade lite ibland de sladdar jag hade, och hittade en som passade - men kan jag vara säker på att det är rätt typ av sladd, bara för att den passar? Denna sladd hade kommit med en bärbar hårddisk.

Jag har satt på ferritkärnan på sladden, som det beskrivs att man ska göra i manualen. (Vad denna gör, det har jag inte förstått - någon som gör?) Efter att ha kopplat in kameran i datorn, och slagit på den, så dyker den ändå aldrig upp. Vad kan detta bero på?

Jag använder Mac OS X 10.4, och har ViewNX 2 installerat. Kameran dyker dock varken upp i det programmet, eller på datorn/i "findern".

Visst ska man dessutom inte behöva ha någon programvara från Nikon installerad, för att kunna komma åt bilderna på kameran via en dator? Det ska väl fungera som vilket USB-minne som helst - bara att plugga in och köra?

Starta "bildinsamling", min D3100 dyker upp där, men inte på skrivbordet.
 
Det gjorde det inte på min win7 men så brukar jag stänga av automatiska popuper av enheter. Jag behöver köra programmet "Nikon Transfer" för att föra över bilderna. Det programmet kom väl med kameran har jag för mig?

Jajamen, det (eller ett liknande program) följer med kameran. Men i t.ex. mitt fall där jag är ute och reser, och inte bär med mig egen dator, då kan det bli lite knepigt då man ska använda biblioteks- eller vänners datorer. Försöker hitta en lösning på det problemet, och det verkar som att en separat kortläsare är den enda praktiska lösningen just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.