Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300s Manuell fokus, på objektivet eller kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Sitter och råpluggar detaljer i kameran inför Nikon fotokurs i slutet av november och då dök det upp något som jag missat tidigare. Objektiven jag har är för närvarande AF-S, men såg att med ett AF objektiv kunde detta vara katastrof.

Kamerahuset har ju en fokusväljare på framsidan (continous, single, manual). Hittills så har jag använt denna i s och c läge, samtidigt som jag haft M/A läget på objektiven. Mindre fokusjusteringar har jag gjort samtidigt som utlösarknappen varit halvt nedtryckt. När jag behövt fokusera helt manuellt så har jag gjort det genom att välja M läge på objektiven utan att ändra fokusväljaren på kamerahuset (alltså kvar i s eller c läge)!

Är det fel? Alltså skall jag få in i rutinerna att välja manuellt både på objektiv och kamera, eller borde jag välja m på kameran istället för M på objektivet? Vad är "best practice"?

När det gäller objektiv med inbyggd motor som AF-S spelar det ingen roll om det är på switchen på huset eller objektivet som står på M när du vill fokusera helt manuellt.

Däremot när det gäller AF-objektiv som använder motorn i kamerahuset måste man ha M på kamerahuset, men det är ju rätt elementärt.

När det gäller objektiv med inbyggd motor som AF-S spelar det ingen roll om det är på switchen på huset eller objektivet som står på M när du vill fokusera helt manuellt.

HIttade lite mer info i manualen och då stod det under manuell fokusering att med AF-S objektiv så ändrar man objektivets switch till M, men för AF (utan motor) både objektivets och kamerans switchar till M.

Är det någon fara om man skulle ta till vana att enbart köra på c-s-m lägena på kamerahuset, oavsett A, M/A, M läge på objektiven?

HIttade lite mer info i manualen och då stod det under manuell fokusering att med AF-S objektiv så ändrar man objektivets switch till M, men för AF (utan motor) både objektivets och kamerans switchar till M.

Är det någon fara om man skulle ta till vana att enbart köra på c-s-m lägena på kamerahuset, oavsett A, M/A, M läge på objektiven?

Om det är frågan om AF-S så spelar det ingen roll hur du gör.

Med ett AF-objektiv kommer du helt enkelt att dra runt motorn som finns i huset om kameran inte står i M-läge.
Det kommer du att märka.

men för AF (utan motor) både objektivets och kamerans switchar till M.
Där hänger jag inte med riktigt, antar att det var C eller S och inte M man skulle ändra till?

Som sagt, när det gäller AF-S kan vilken av switcharna som helst stå på M för att ge helt manuell fokus.

Det hade ju varit riktigt dålig ingenjörskonst om de inte lyckades få till ett system där inte man behöver slå över två likadana switchar för en elektronisk funktion ;-)

-----------------

Ett annat tips om du gillar manuell fokus är att bara använda AF-ON knappen bak på kameran till fokusering (Inst. a5 på off) och aktivera AF-C på kameran. Sedan ställer du om AF-C prioritet till utlösning + fokusering (Inst. a1).

Då kommer du att kunna fokusera kontinuerligt när du vill det genom att hålla inne AF-ON . Vill du låsa fokus som i AF-S fokuserar du bara med AF-ON och släpper knappen när det du fokuserat på det du vill ha i fokus och komponerar om bilden. Vill du fokusera helt manuellt trycker du helt enkelt inte på AF-ON utan fokuserar manuellt.

Med den inställningen får du alltså alla tre fokusmetoderna utan att ändra på någonting för att växla mellan dem. Det kräver dock någon veckas tillvänjning, i början är det riktigt bakvänt ;-)

(Tack för tipset Frode :)

Där hänger jag inte med riktigt, antar att det inte var C eller S och M man skulle ändra till?

Enligt manualen så skall man vid manuell fokusering och AF objektiv:
"Ställ in objektivets fokuslägesväljare (om den finns) och kamerans knapp för val av fokuseringsläge på M."

Har inga AF objektiv, så om det finns några sådan knappar på dessa vet jag inte, men tydligen är även Nikon osäkra, varför annars skriva ut det så här.

Ditt tips tackar jag för, kommer helt klart att prova det!!!

Enligt manualen så skall man vid manuell fokusering och AF objektiv:
"Ställ in objektivets fokuslägesväljare (om den finns) och kamerans knapp för val av fokuseringsläge på M."

Har inga AF objektiv, så om det finns några sådan knappar på dessa vet jag inte, men tydligen är även Nikon osäkra, varför annars skriva ut det så här.

Ditt tips tackar jag för, kommer helt klart att prova det!!!

Nikon är inte ett dugg osäkra. Det är helt enkelt så att det finns AF-objektiv både med och utan "brytare" av olika varianter. Dessa används för att frikoppla fokuseringsringen när man använder AF. Det finns lite olika varianter på hur det här ser ut och även tredjepartarna har sånt här på vissa objektiv.

Hade A/M-switch på mitt AF 105 Micro-Nikkor (alltså INTE AF-S) och det gick galant att fokusera manuellt med objektivet i M-läge, vad än kameran var i för läge. Att man inte ska fokusera manuellt med fokusmotorn inkopplad märks tydligt om man försöker och det enda problemet som kan uppstå är såvitt jag kan förstå just att man kan dra sönder kamerans fokusmotor. Och jag hade inga problem varken med objektivet eller fokusmotorerna i kamerorna (och jag fotade allt macro manuellt, så det switchades friskt till M-läge).

Inga garantier, men ser ingen anledning till oro. Nikons ingenjörer är väl inte HELT tappade bakom en vagn, så finns det risk att ha sönder något ovetandes så skulle det säkert inte fungera att fota med kombinationen ifråga, eller så skulle de lista kamera och objektiv som inkompatibla. Eller designat om fokusväljaren i moderna kameror, eller... Ja, nåt... Det verkar funka med kameran i AF-läge och AF-objektivet i M-läge iallafall...

/Peter

så finns det risk att ha sönder något ovetandes så skulle det säkert inte fungera att fota med kombinationen ifråga, eller så skulle de lista kamera och objektiv som inkompatibla. Eller designat om fokusväljaren i moderna kameror, eller... Ja, nåt...

Mjae..

Oavsett om du har AF eller AF-s kan du skada grejjerna om du fokuserar manuellt när grejjera är inställda på AF om du har en mekanisk fokusmotor.

Har man objektiv med SWM-motor så kan man dock inte skada grejjerna, men man kan göra AF-systemet olyckligt rent mätmässigt.

Har man dock objektiv som har AM/M eller MA/M-lägen så är de specifikt byggda för att tillåta manuell override.

Kamerahus M + Objektiv A?

De flesta inlägg har fokus (hihi) på manuell inställning av objektivet, men vad skulle hända om man använde ett objektiv som var inställt på ett rent A-läge (dvs inte M/A!) och hade kamerahuset i M? Skulle det kunna förstöra fokusmotorn i objektivet?

De flesta inlägg har fokus (hihi) på manuell inställning av objektivet, men vad skulle hända om man använde ett objektiv som var inställt på ett rent A-läge (dvs inte M/A!) och hade kamerahuset i M? Skulle det kunna förstöra fokusmotorn i objektivet?

Den frågan besvarar jag ju i mitt föregående inlägg.
Ja, det skulle du om motorn är fysiskt kopplad till fokuseringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar