Annons

D300 & Sb-800

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
D300 & SB-800 - Hjälp?

Har sökt men inte hittat någon liknande fråga, so here we go:

Har lite funderingar angående den här kombinationen. Det första jag funderar på är om (varför?) det inte finns någon funktion liknande SLOW på den inbyggda blixten - jag får endast upp ögon och rear när jag väljer. Vad göra?

Dessutom undrar jag om det finns något alternativ till att stänga av hela blixt-helvetet om man bestämmer sig för att ta 1-3 bilder utan blixt, en mörk decembernatt. Det enda alternativ till att fota utan blixt jag har kommit på, är att antingen stänga av blixten - eller också montera av den helt och hållet. Det måste väl för GUDS skull finnas någon snabbknapp på antingen blixten eller D300 för att fota *utan* blixt även om den är monterad och påsatt?

Sen undrar jag dessutom vilken funktion den lilla inbyggda plastbiten fyller - då den lätt dras ut precis ovanför glaset på blixten. Denna plastbit (diffuser?) lägger sig ovanpå blixten, och kanske har funktionen liknande en OmniBouncer? Eller... vad används den till? Läste i manualen, men jag fick inte min att stå upp - då den enligt manualen ska användas till att kasta ljus på ansiktet vid porträttkort. Har jag helt fel nu? :)
 
Senast ändrad:
Ang. "plastbiten" :
Den kan användas som en "akut omni-bouncer" nerfälld.
Jag använder mest min utdragen till hälften när blixten är riktad 45 grader uppåt vid porträttfotografering. Blixtljuset ger då en fin "glimt" i ögonen.
 
Hej


Om jag inte minns fel går det att ställa in FN-knappen så att blixten ej utlöser. Du kan gå in på bokus.se och söka på en bok om blixtfotografering SB-800. Boken kostar 150:-. Där står allt om blixtfotografering med SB-800 och SB-600, mycket bra, faste endast med D200/D2xs

Petter
 
Ahh, så det är det den är till för! Då var det väl som jag trodde då! Tack för den upplysningen, Niclas ;)

Petter, jag har varit inne på bokus och tittat/sökt, men utan några resultat. Hur gammal är den boken egentligen? Det kanske är så att den är för gammal och har lämnat deras sortiment?
 
På min SB-800 har jag en lite vit skiva ovanför diffusern som jag använder för att kasta lite ljus rakt framn är blixten är riktad uppåt.
Den följer med ut när man drar ut diffusern sen stoppar man tillbaka diffusern i sitt fack.
 
På SB-800 finns det en vit plastskiva man kan skjuta ut. Den står rakt ut och används om blixten riktas upp i taket för att ändå få lite direkt ljust från blixten.

Den halvgenomskinnliga diffusern ska falla ner över själva blixthuvudet när den är helt utdragen och används vid mer extrema vidvinklar än blixten annars klarar.

Jag tror inte att det finns någon snabb-knapp för att stänga av blixten när den är monterad och påslagen.

Ett tips kan vara att programmera Fn-knappen på D300 till Flash-lock då en del personer tenderar att blinka av förblixten från SB-800. Med flash-lock mäter man blixtexponeringen först och för efterföljande bilder används denna avläsning utan nya förblixtar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.