Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och bildkontroller

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Sitter med min nyköpta D300 och plöjer igenom manualen. Den är på några sidor och lär ta en stund men avsnittet om bildkontroller fascinerade mig.

Jag snubblade över information på Nikons sida där man kunde ladda ner D2X/D2Xs bildkontroller för D300. Verkar väldigt vettigt framförallt om man kommer från D2X och gillade hur den skapade bilderna .

Finns det någon här som har skapat egna eller kör ni i stort sett med standard?
 
jdandanell skrev:
Sitter med min nyköpta D300 och plöjer igenom manualen. Den är på några sidor och lär ta en stund men avsnittet om bildkontroller fascinerade mig.

Jag snubblade över information på Nikons sida där man kunde ladda ner D2X/D2Xs bildkontroller för D300. Verkar väldigt vettigt framförallt om man kommer från D2X och gillade hur den skapade bilderna .

Finns det någon här som har skapat egna eller kör ni i stort sett med standard?

Ta några bilder i raw och prova sedan att ändra i View NX för att jämföra och komma fram till vad som passar dig. I det programmet finns även D2X-varianterna med.
 
Ja... jag provar tidningen FOTO`s inställning som bygger på standardprofilen och har ändringarna.
Skärpa=3, kontrast=+1, ljusstyrka=-1, mättnad=+1 och nyans oförändrad.
Den inställningen hamnar strax under vivid, och känns behaglig.
 
Bumpar en gammal tråd men jag har en fråga i samma ämne.

Jag blir inte nöjd med färgmättnaden titt som tätt i min D300 med originalinställningarna.

Jag har ju vetat om att dessa bildkontroller funnits sedan tidigare. Men fungerar dom även om man fotar i RAW eller är det bara JPEG-filer som ändras? (tänkte som med D-lightning. Det funkar ju inte på RAW)
 
Bumpar en gammal tråd men jag har en fråga i samma ämne.

Jag blir inte nöjd med färgmättnaden titt som tätt i min D300 med originalinställningarna.

Jag har ju vetat om att dessa bildkontroller funnits sedan tidigare. Men fungerar dom även om man fotar i RAW eller är det bara JPEG-filer som ändras? (tänkte som med D-lightning. Det funkar ju inte på RAW)

Vad är du inte nöjd med - för lite eller för mycket färgmättnad generellt eller
enbart gällande vissa färger?

Bildkontrollerna och deras inställningar påverkar jpg och raw när View NX eller Capture NX används. Inte enbart inställningen för färgmättnad utan även graden av kontrast och ljusstyrka och tom skärpning ger utslag på färgerna i bilden.

Både Active D-Lighting och D-Lighting är justerbara såväl i raw (i View NX eller Capture NX) som jpg.
 
Ja okej. Nej det är så att jag har inte haft min D300 så länge ännu så jag ska såklart fortsätta fota och se om det kanske är jag själv som inte exponerar så bra eller något. Men jag jämför min med förra D40 och jag tyckte helt enkelt färger var livfullare där direkt ur RAW i den.

Jag tänkte alltså om bilkontrollerna kunnat ändra RAWbilder direkt i kameran utan att behöva efterbehandla i vare sig photoshop eller capture NX men så var det ju inte.
 
Men Fredrik, den bild du ser på skärmen i kameran visas efter den bildkontroll du ställt in kameran på. Sedan för du över bilden, vare sig det är NEF eller JPG till datan, och där händer det saker. För att få med dig dina noga inprövade värden på bildkontrollen måste du använda dig av Nikon Wiev eller Capture NX. Öppnar du bilden i ex CS3 är du tillbaka på noll igen. Vill du fota med olika inställningar för olika objekt så kan dubild för bild korrigera med att ändra i bildkontrollen. Men för att detta skall få ett genomslag när du tankar över bilderna så måste du som sagt använda dig av Nikon programvara. I ditt fall när du har en D300 kommer även andra data att korrigeras så att vissa optiska tillkortakommanden på Nikons objektiv automatiskt "fixas till" när du öppnar bilden i Nikons programvara. Men, även här måste du ha originaloptik för att lyckas.
Mvh
B
 
den bild du ser på skärmen i kameran visas efter den bildkontroll du ställt in kameran på. Sedan för du över bilden, vare sig det är NEF eller JPG till datan, och där händer det saker. För att få med dig dina noga inprövade värden på bildkontrollen måste du använda dig av Nikon Wiev eller Capture NX. Öppnar du bilden i ex CS3 är du tillbaka på noll igen.
B

Så man har absolut ingen användning för profilerna "standard" "livfull", "neutral" etc om man inte använder Capture NX eller Nikon Wiev?
 
Så man har absolut ingen användning för profilerna "standard" "livfull", "neutral" etc om man inte använder Capture NX eller Nikon Wiev?

Nej, inte annat än att du ser dem som sådana på kamerans display. Öppna bilden i ex CS3 så blir den "neutral", d v s tappar de inställningar du hade i kameran. Öppnar du i ex View och sedan spar över i ex JPG så får du över bilden med inställningarna till ex CS3.
Mvh
JB
P.S.
Använder du D300 eller uppåt, även D90 så får du även en del korrigeringar gällande det objektiv du använder över på köpet. Fast det gäller förståss Nikongluggar.
 
I Lightroom har jag möjligheten att ändra till Nikons bildkontroller under valet "Camera calibration" och jag har även lagt till profilerna som "Presets" och som jag ser det så blir bilderna ändrade till Nikons profiler. Har jag fel?
 
I Lightroom har jag möjligheten att ändra till Nikons bildkontroller under valet "Camera calibration" och jag har även lagt till profilerna som "Presets" och som jag ser det så blir bilderna ändrade till Nikons profiler. Har jag fel?

Nej, du har rätt och det gäller också Camera Raw.

Stefan
 
Följdfråga från ngn som inte är så haj på programmen.

Skulle bilderna bli sämre eller förlora i information om man te använder ADOBE Photoshop Album för att föra över bilderna från kameran till PC: jämfört med Nikon Wiev 6 ?
 
Men Fredrik, den bild du ser på skärmen i kameran visas efter den bildkontroll du ställt in kameran på. Sedan för du över bilden, vare sig det är NEF eller JPG till datan, och där händer det saker. För att få med dig dina noga inprövade värden på bildkontrollen måste du använda dig av Nikon Wiev eller Capture NX. Öppnar du bilden i ex CS3 är du tillbaka på noll igen. Vill du fota med olika inställningar för olika objekt så kan dubild för bild korrigera med att ändra i bildkontrollen. Men för att detta skall få ett genomslag när du tankar över bilderna så måste du som sagt använda dig av Nikon programvara. I ditt fall när du har en D300 kommer även andra data att korrigeras så att vissa optiska tillkortakommanden på Nikons objektiv automatiskt "fixas till" när du öppnar bilden i Nikons programvara. Men, även här måste du ha originaloptik för att lyckas.
Mvh
B




Blev lite konfunderad över det du skrev eftersom min erfarenhet var en annan, men jag är inte alls hemma på dessa ämnen.
I alla fall, det du skriver stämmer väl inte? Jag tog samma bild med
min D300 (som jag knappt hunnit använda sen jag köpte den) med
kamerans bildkontroll inställd på först "standard", sen "Livfull" och "Neutral". Jag importerade bilderna med Lightroom, utan att använda
någon som helst av Nikons programvaror, med resultatet att
bildkontrollerna visst hänger med.
Så visst hänger de med, även om man inte använder Nikons program????
(Kollade på bilderna utanför lightroom också, likadant där)
 
Okej jag förstår nu hur bildkontrollerna fungerar. Jag hade hoppats på att dom inte lades på i efterhand utan sköts in i exponeringen permanent på nåt digitalt vis men det är som det är.

Jag är fortfarande lite förvirrad över min D300. Det är nästan så jag skulle velat kolla på någon annans kamera och se om den ger lika bilder som min. Jag ska skaffa fram stativet sedan jämföra bilder sida vid sida mellan min D40 med samma objektiv och bländare osv så ska jag se om jag bara inbillar mig.

Jag har alltså fått bilder tagna på hög ISO där ljuskällan (adventsstjärna) lyst orange alldeles jättefint i bra färger medan resten av bilden varit svartvit.
Dom bilderna ser nästan ut att vara photoshoppade där man tagit bort färgen överallt utom på ett område. Ja skumt är det.

Men jag ska jämföra med min lilla D40 innan jag går vidare. :/
 
Blev lite konfunderad över det du skrev eftersom min erfarenhet var en annan, men jag är inte alls hemma på dessa ämnen.
I alla fall, det du skriver stämmer väl inte? Jag tog samma bild med
min D300 (som jag knappt hunnit använda sen jag köpte den) med
kamerans bildkontroll inställd på först "standard", sen "Livfull" och "Neutral". Jag importerade bilderna med Lightroom, utan att använda
någon som helst av Nikons programvaror, med resultatet att
bildkontrollerna visst hänger med.
Så visst hänger de med, även om man inte använder Nikons program????
(Kollade på bilderna utanför lightroom också, likadant där)

Är det verkligen i .NEF du har importerat bilderna?
Jag kan endast få med bildkontrollerna i .JPEG.
Jag måste manuelt välja för .NEF bilderna, har du gjort några inställningar i Lightroom för att få det så som jag har missat?

(Nu har jag en D90 så det kanske skiljer mot en D300 men jag inbillar mig att det borde vara detsamma)

red: Hittade en länk ang. .RAW och LR: http://lightroom-blog.com/2009/01/why-lr-changes-settings-of-raw-pics-on.html
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.