ANNONS
Annons

D300 - en liten ergonomisk miss?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Nu har jag ägt en D300 i 2 dagar och det är kanske för tidigt att uttala sig om något om den men jag gör det ändå :)

ISO knappen sitter tokigt. Egentligen sitter alla tre knappar tokigt men WB och QUAL är väl inget som man ändrar särskilt ofta eller när man har kameran för ögat.
Att ändra ISO när man har kameran för ögat är tricky, särskilt om man har ett tungt objektiv eftersom man måste ändra vänstra handens fattning gansa radikalt (såvida man inte är begåvad med extrem räckvidd mellan tummen och fingrarna).
ISO knappen borde sitta där blixtknappen sitter eller någonstans vid FUNC (märkligt att man inte kan programmera FUNC till ISO knapp) eller under AE-L och AF-ON.

Jag har inte plöjt igenom hela manualen så det kanske går att omprogrammera någon annan knapp att fungera som iSO..??

Andra grejen som stör lite, dock inte alls lika mycket som ISO knappen, är att skärpedjupskontrollen låter hemskt (snarlik karaktär som 20D's slutarljud).

Överlag upplever jag kameran som mycket bra och skön på alla sätt och jag är övertygad om att jag kommer överleva mindre brister som ovannämnda.

Edit: Kan passa på att tacka alla för goda råd och tips inför mitt kameraköp!
Det blev till slut:

D300
17-55/2,8 DX
70-200/2,8 VR
85/1,8 D
SB800

:)
 
Senast ändrad:
Vi gör alla olika så det är nog svårt att få alla nöjda. Kan hålla med om att func-knappen borde ha mer möjligheter. Jag kan inte se nån anledning att inte hitta på hur många som helst :)

Själv ändrar jag vitbalans oftare än iso, men då alltid efter att studerat resultatet, så för min del är placeringen perfekt på D3'an och inte alls då dum på D200/D300. Iso ändrar jag också oftast efter att ha studerat resultatet eller när jag innan jag fotograferar, så jag har sällan behov av att justera iso utan att ta ner kameran, men jag kan tänka mig att man vill det, och då sitter den kanske inte perfekt där den sitter.

Kalle
 
karlstorck skrev:
Vi gör alla olika så det är nog svårt att få alla nöjda. Kan hålla med om att func-knappen borde ha mer möjligheter. Jag kan inte se nån anledning att inte hitta på hur många som helst :)

Själv ändrar jag vitbalans oftare än iso, men då alltid efter att studerat resultatet, så för min del är placeringen perfekt på D3'an och inte alls då dum på D200/D300. Iso ändrar jag också oftast efter att ha studerat resultatet eller när jag innan jag fotograferar, så jag har sällan behov av att justera iso utan att ta ner kameran, men jag kan tänka mig att man vill det, och då sitter den kanske inte perfekt där den sitter.

Kalle
Det är sant att vi alla gör olika osv dock är knappen för 99 användare av 100 (skulle jag våga påstå) inte optimal oavsett om man ändrar ISO innan, under tiden eller efter fotograferingstillfället. Även om man har kameran i maghöjd så blir det inte helt bra eftersom handen måste flyttas en bit från själva "greppet" av huset och objektivet. Hade däremot en func-knap suttit där blixtuppfällningknappen sitter så skulle, förmodligen, 99 av 100 tycka det vore mer ergonomiskt korrekt.
 
Här kommer mina klagomål på ergonomin.

1. Det är rätt ofta man har en dedikerad Qual knapp på kameror. Är det bara jag som tycker att det är helt onödigt?

Hur ofta behöver man snabbt ändra bildkvaliteten? Man väljer väl den en gång per session i värsta fall. Eller rent av aldrig (som jag). Är det någon här som använder lägre upplösning än 12 MPx eller högre komprimeringsgrad än den lägsta? Tror att det är kvarlevan från de forna tiderna då kamerorna var långsamma och minneskorten/hårddiskarna var små.

2. Däremot saknar jag vred för PSAM. Kan fortfarande inte vänja mig vid D300 lösningen. Snurrar ratten åt fel håll hela tiden. Inte lika överskådligt heller.

3. Varför syns inte ISO på någon av skärmarna? Det borde finnas på topdisplayen tycker jag.

4. Att inte visa vilken AF-punkt är aktiv på topdisplayen är en klar miss.

5. Varför har man två olika knappar för att poppa upp den inbyggda blixten och för att kompensera blixten? Förväxlar de hela tiden. En knapp (a la D70) är fullt tillräcklig.

6. Ingen knapp för gaffelexponering! Vad?!! Kan verkligen en "pro" kamera sakna denna knapp?

7. Saknar väldigt mycket "Pentax-knappen" (som återställer parametrarna till rimliga i M-läget). Vore bra om den återställde även ISO till 200. Hur många gånger har ni skjutit med kvarglömt högt ISO-värde? Hur ofta snurrar ni i all rask förbi 200-värdet till 100 för att sedan snurra tillbaka?

Allt ovan är egentligen relativt små saker. D300 är en fin kamera ergonomiskt men den är inte fulländad. ;-)
 
timofej skrev:
Här kommer mina klagomål på ergonomin.

1. Det är rätt ofta man har en dedikerad Qual knapp på kameror. Är det bara jag som tycker att det är helt onödigt?

Hur ofta behöver man snabbt ändra bildkvaliteten? Man väljer väl den en gång per session i värsta fall. Eller rent av aldrig (som jag). Är det någon här som använder lägre upplösning än 12 MPx eller högre komprimeringsgrad än den lägsta? Tror att det är kvarlevan från de forna tiderna då kamerorna var långsamma och minneskorten/hårddiskarna var små.

2. Däremot saknar jag vred för PSAM. Kan fortfarande inte vänja mig vid D300 lösningen. Snurrar ratten åt fel håll hela tiden. Inte lika överskådligt heller.

3. Varför syns inte ISO på någon av skärmarna? Det borde finnas på topdisplayen tycker jag.

4. Att inte visa vilken AF-punkt är aktiv på topdisplayen är en klar miss.

5. Varför har man två olika knappar för att poppa upp den inbyggda blixten och för att kompensera blixten? Förväxlar de hela tiden. En knapp (a la D70) är fullt tillräcklig.

6. Ingen knapp för gaffelexponering! Vad?!! Kan verkligen en "pro" kamera sakna denna knapp?

7. Saknar väldigt mycket "Pentax-knappen" (som återställer parametrarna till rimliga i M-läget). Vore bra om den återställde även ISO till 200. Hur många gånger har ni skjutit med kvarglömt högt ISO-värde? Hur ofta snurrar ni i all rask förbi 200-värdet till 100 för att sedan snurra tillbaka?

Allt ovan är egentligen relativt små saker. D300 är en fin kamera ergonomiskt men den är inte fulländad. ;-)

1. Instämmer fullständigt, nu när du säger det. Skulle räcka med att det finns i menyn.

3. Instämmer. Nikon kanske tyckte att det räcker att ha det i sökaren. Både och hade varit att föredra.

5. Då skulle den andra knappen kunna vara en func-knapp...

7. Låter som en schyst funktion. Iso, wb och ex.komp är sådant jag har missat vid några tillfällen.
Eller så skulle man kunna välja att kameran återgår till ett "grundläge" (givetvis förutbestämt) när man stänger av kameran...
 
2: D80 har vred, D200 (samma som D300 utgår jag från) mycket bättre tycker jag

3: Iso syns i sökaren och på topdisplayen när man ställer in. Funkar bra för mig. Skulle det synas permanent i topdisplayen vore det ett plus

7: två-knappars reset innan varje session löser ditt problem. Jag har ladrig glömt en gammal inställning sedan jag införde den vanan. Jag vet inte vad pentax-knappen gör (min spotmatic hade ingen sån ;-) ) men det skulle vara bra att i M-läge kunna överföra ett utgångsläge från P-läget så att säga.

Kalle
 
timofej skrev:

1. Det är rätt ofta man har en dedikerad Qual knapp på kameror. Är det bara jag som tycker att det är helt onödigt?

Håller med

2. Däremot saknar jag vred för PSAM. Kan fortfarande inte vänja mig vid D300 lösningen. Snurrar ratten åt fel håll hela tiden. Inte lika överskådligt heller.

Jag kommer från både D100/D70 och D2X och föredrar alla gånger lösningen på D2X/D300. Det har hänt alltför många gånger att jag ändrat någon inställning via ratten på D70/D100 och glömt den i det läget. När det sedan är dags för tagning så funkar inte kameran då den förbannade ratten står i något inställningsläge. Förmodligen en vanesak för många med det har aldrig fungerat för mig

3. Varför syns inte ISO på någon av skärmarna? Det borde finnas på topdisplayen tycker jag.

Känns inte så behövligt längre då autoiso funktionen är så pass bra. Jag ställer oftast in basiso och glömmer sedan ämnet.........

4. Att inte visa vilken AF-punkt är aktiv på topdisplayen är en klar miss.


Skit! Håller med dig till 100%. Saknar denna funktion riktigt mycket.

5. Varför har man två olika knappar för att poppa upp den inbyggda blixten och för att kompensera blixten? Förväxlar de hela tiden. En knapp (a la D70) är fullt tillräcklig.

håller med igen

6. Ingen knapp för gaffelexponering! Vad?!! Kan verkligen en "pro" kamera sakna denna knapp?


Finns, men du får programera en av de tre programerbara knapparna till att utföra konststycket

7. Saknar väldigt mycket "Pentax-knappen" (som återställer parametrarna till rimliga i M-läget). Vore bra om den återställde även ISO till 200. Hur många gånger har ni skjutit med kvarglömt högt ISO-värde? Hur ofta snurrar ni i all rask förbi 200-värdet till 100 för att sedan snurra tillbaka?

Håller med, Har alltid saknat den smarta funktion med återställningsknappen som min gamla Minolta Dynax 7000i hade

Allt ovan är egentligen relativt små saker. D300 är en fin kamera ergonomiskt men den är inte fulländad. ;-)
 
Jag har några andra ideer oxå:

Jag kan inte riktigt förstå varför det finns begränsingar i hur man kan programera de tre programerbara knapparna. Vissa kombinationer är omöjliga att ställa in. Och givetvis är det just några av de som jag skulle vilja ha :)

Har riktigt svårt att köpa Nikons strategi att ta ner bps när 14-bitars läget används. Att bufferten minskar kan jag förstå och acceptera men inte att de lägger in en marknadsmässig mjukvarubegränsning som gör att hastigheten minskar. Jag är helt övertygad om att den finns där av marknadsstategiska skäl.

Och sedan gillar jag inte AF funktionen. Föredrar inställningsmöjligheterna på den tidigare Cam2000 från D2 serien vid nästan alla tillfällen.

Summa sumarium är att det är en riktigt fin kamera rent ergonomiskt. När man har arbetat en tid med kameran (jag har arbetat mycket med en D2 som är nästan identisk) så inser man att det bara fungerar. Visst finns det en och annan ergonomisk miss men på något sätt så vänjer man sig med dessa snabbt och sedan bara fungerar det. Andra kameror såsom D100 har en och annan miss som jag aldrig lärt mig hantera intuitivt. Blir liksom en begränsning då på ett sätt som det inte gör med D300/D2......
 
Jag har valt att använda AE-L knappens funktion genom att med ett knapptryck låsa exponeringsvärdet. Det som retar mig ibland är att värdet ej förblir låst när displayerna slocknar. Vet att man kan ställa timern i C2 för längre tid men då drar ju batteriet ur lite fortare.
 
karlstorck skrev:
2: D80 har vred, D200 (samma som D300 utgår jag från) mycket bättre tycker jag
Varför?

7: två-knappars reset innan varje session löser ditt problem. Jag har ladrig glömt en gammal inställning sedan jag införde den vanan. Jag vet inte vad pentax-knappen gör (min spotmatic hade ingen sån ;-) ) men det skulle vara bra att i M-läge kunna överföra ett utgångsläge från P-läget så att säga.
Ja, precis! P-lägets värden i M-läge vill jag ha! Bra när man snabbt byter från inomhus till utomhusmiljö eller bara om ljuset ändras snabbt. Två knappars reset löser varken detta problem eller oavsiktlig hög ISO problem. ISO ändras ju inte vid resetet.

Mankan G skrev:
Jag kommer från både D100/D70 och D2X och föredrar alla gånger lösningen på D2X/D300. Det har hänt alltför många gånger att jag ändrat någon inställning via ratten på D70/D100 och glömt den i det läget.
Lite konstigt argument tycker jag. Man kan lika gärna glömma någon inställning som syns i displayen. Och vad menar du med "någon" inställning? Det är ju bara exponeringsmetod vi pratar om eller? Håller med annars att alla har egna preferenser. Därför undrar jag om varför andra tycker att knapp-vrid lösningen är bättre än bara vrid. Jag lär mig kanske uppskatta det jag har om ni bara förklarar.:)

Mankan G skrev:
Känns inte så behövligt längre då autoiso funktionen är så pass bra. Jag ställer oftast in basiso och glömmer sedan ämnet...
Hur många gånger har jag svurit för att Auto ISO inte fungerar i kombination med blixt! Den här gånger är inget undantag. Typisk situation - festfotografering. På dansolvet är det beckmörkt och man är tvungen att använda blixt och högt ISO (för att få med backgrunden med rimliga slutartider). Sedan går man till en bra upplyst bardisk, kontrollerar fotograferingsparametrarna på topdisplayen och... tar bilder med fel ISO bara för att man inte kollat fotograferingparametrarna i sökaren också.
 
Jag besvarar utan citat, hoppas alla förstår ändå. Två saker jag tänker besvara då:

1: För att det är smidigare att trycka ner knappen och ge hjulet ett snurr. Jag gillade aldrig det stora vredet på på D80. Men jag kan inte påstå att det var någon av de saker som gjorde att jag valde att byta ut D80.

2: Jag har en D200 och där är det definitivt så att vid en två-knappars-reset så återställs bas-ISO till 100. Jag lovar. Dessutom återställs vald qual vilket kanske är lite synd kan jag tycka. auto-iso-inställningarna påverkas dock inte. Vitbalansen återgår till Auto också. SÅ egentligen de allra flesta inställningar man gör under skjutandet återgår till default. Funkar bra.
 
karlstorck skrev:
1: För att det är smidigare att trycka ner knappen och ge hjulet ett snurr. Jag gillade aldrig det stora vredet på på D80. Men jag kan inte påstå att det var någon av de saker som gjorde att jag valde att byta ut D80.
Tack för svaret! Det betyder att vi är olika på detta avseende.:) Jag är mer mottaglig till analog information.

karlstorck skrev:
2: Jag har en D200 och där är det definitivt så att vid en två-knappars-reset så återställs bas-ISO till 100. Jag lovar. Dessutom återställs vald qual vilket kanske är lite synd kan jag tycka. auto-iso-inställningarna påverkas dock inte. Vitbalansen återgår till Auto också. SÅ egentligen de allra flesta inställningar man gör under skjutandet återgår till default. Funkar bra.
Har inte kameran med mig och därför kan inte testa. Men enligt manualen för D300 påverkas varken ISO eller Qual (se skärmdumpen nedan). Jag undrar vad ändras Qual till i ditt fall? Jpeg Fine? Det innebär att jag måste ändra till RAW varje gång i så fall => bökigt. Men tack för tipset. Ska testa i alla fall när jag kommer hem.
 

Bilagor

  • d300_manual.png
    d300_manual.png
    44.1 KB · Visningar: 398
Ahh, förlåt. Nu ser jag att på nästa sida finns även ändringar i fotograferingsmenyn.

Det verkar dock inte passa mig då som sagt bildkvaliteten och exponeringsmetoden ändras.
 
Om jag då var du, skulle jag inför fotografering göra en två-knappars-återställning, skifta till raw, skifta mode till whatever du kör. Bökigt? Det tar vad? 10 sekunder? När du gjort det 100 gånger (om ett par månader typ :) så sitter det i ryggmärgen. (Dessutom formaterar jag alltid kortet i samma veva.) Det blir en slags tillsyn innan körning :)

Vad du ska göra är alltså att skaffa en rutin och en arbetsgång som gör att du aldrig behöver tveka vilka inställningar du har. Det kanske tar 20 sekunder att bli klar varje gång, men det är det värt när du är trygg i din vetskap att du inte pajar nåt pga konstiga inställningar som är kvarglömda.

Kalle
 
karlstorck skrev:
Om jag då var du, skulle jag inför fotografering göra en två-knappars-återställning, skifta till raw, skifta mode till whatever du kör. Bökigt? Det tar vad? 10 sekunder? När du gjort det 100 gånger (om ett par månader typ :) så sitter det i ryggmärgen. (Dessutom formaterar jag alltid kortet i samma veva.) Det blir en slags tillsyn innan körning :)
Ja, eller bara att kolla ISO-värdet (i sökaren ;-)) och snurra rattarna till korrekta värden i M-läget. :-D Visst, tidsåtgången är relativ. Man kan alltid anpassa sig till de rådande omständigheterna. Jag ville bara säga att ISO i topdisplayen, Auto ISO med blixt och Pentax-knappen skulle göra saken liiiiite smidigare.

P.S. Jag pratade om skiftade ljusförhållanden under samma fotosession. Att formatera kortet i "samma veva" är nog inte så lämpligt. ;-)
 
timofej skrev:
5. Varför har man två olika knappar för att poppa upp den inbyggda blixten och för att kompensera blixten? Förväxlar de hela tiden. En knapp (a la D70) är fullt tillräcklig.

För att inte den interna ska poppa upp när man en extern monterad?
 
He He... jag brukar inte heller formatera kortet under pågående session. Det kan nog inte rekommenderas. :)

En pentax-knapp vore bra, ja. Jag kör å andra sidan sällan helt manuellt så det är inget större problem. Jag kör något av P,S eller A beroende på situation.
 
Vandraren skrev:
För att inte den interna ska poppa upp när man en extern monterad?
Kameran känner av när den externa blixten är monterad och då poppar den interna inte upp. Denna lösning hade D70 i alla fall och jag aldrig upplevt något problem med det.
 
timofej skrev:
Kameran känner av när den externa blixten är monterad och då poppar den interna inte upp. Denna lösning hade D70 i alla fall och jag aldrig upplevt något problem med det.

Ja, då kan jag inte se nån vits med det ja heller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.