Gunnar.. du verkar ha bra koll iom. ditt yrke.. Men jag är dock lite tveksam till dina uttalanden såsom:
Förutom hastigheten är de fotografiska funktioner som finns hos 10D men inte hos 300D är enbart programvarumässigt betingade.
Japp, men det är ju som sagt detta som man betalar de 5000:- extra för. Kan vara det som gör HELA skillnaden (kolla bara på David, som nu sitter med en kamera som begränsar honom). Sen tycker jag nog det är lite mer än bara mjukvaruinställningarna som skiljer.
300D har ett plasthus, 10D ett metallhus och ett bättre skydd mot regn.
Nej.. 10D har inte något speciellt väderskydd, det är ju som du säkert redan vet bara EOS 1 och 3-modellerna som har detta. Det är ju förstås hållbarare.
10D är en kamera som är på väg ut ur marknaden och som du får betala 5000 kronor mer för (=huset utan moms).
Vad vet du som vi andra inte vet?
Varför skulle den vara på väg ut ur marknaden? Den är med all sannolikhet marknadsledande i sin klass.
Kommande kameror från Canon kan antagligen använda de objektiv som du köper till 300D.
Jo.. det gäller ju alla kameror och alla objektiv i Canons sortiment. Förutom nu det enda EF-S objektivet som finns. Det är ju mer så att just DET objektivet, BARA går att använda på 300D.
Som du sett så går utvecklingen rasande fort. Vill du ha en kamera som tar bra bilder och väljer mellan 300D och 10D, köp då en 300D och lägg de 5000 kronor du sparar på objektiv.
Håller med fullständigt. Bra optik är A och O.
Även om man inte lever på foto så tycker jag att man ska se till sina egna behov och kunskaper. Man kan inte utföra sin hobby med felaktiga verktyg.. Detta gäller alla hobbies och inte bara foto.
Man kan få tag i en 10D för runt 13500:- idag, om man redan är beredd att lägga upp de 9500:- som 300D skiljer så ska man nog ändå fundera om de 4000:- det skiljer inte är värt, för att få en kamera att växa i.
Det måste kännas lite surt, när man står där och är begränsad till kameran.
Mvh
Jeppe