Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D30 vs. 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Phorpher

Aktiv medlem
Jag börjar bli sugen på att uppgradera min trotjänare (Canon D30) till en Canon 30D.

Saker som jag irriterar mig på på min D30 är:

Slöhet vid överföring till CF-kort. Får ofta stå och vänta på att kameran ska dumpa bilderna.

För få AF-punkter och emellanåt halvdålig AF.

På ISO 800 börjar bruset bli påtagligt (förvisso charmigt emellanåt)

Jag inbillar mig(?) att det dynamiska omfånget på de nyare kamerorna är betydligt bättre?

EF-S-optik passar inte.


Är en uppgradering till 30D rimlig?
Får man något för en gammal D30 nuförtiden eller är det lika bra att behålla den som laboreringskamera?

Jag lägger mitt förtroende hos er att ni kan hitta rimliga argument till en uppgradering (som jag kan framföra till min sambo... ;) )
 
Alla de saker som du retar dig på hos din D30 (och även några till) är kraftigt förbättrade på 30D. köpargument: Kameran har aldrig varit billigare än nu, samt - det blir mycket bättre kvalité på bilderna. Din D30 kan du behålla. De inbringar inte många kronor på begagnatmarknaden. Kanske 2-2500 kr.
 
Jeppe skrev:
Din D30 kan du behålla. De inbringar inte många kronor på begagnatmarknaden. Kanske 2-2500 kr.
Det räcker till ett till objektiv. Jag hade sålt den innan den var värd 0:- istället;-)

Tillägg: Fast jag är ytterst tveksam till att någon betalar tvåtusen för en D30.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.