Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D30 utan programvaror och USB-sladd

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Hej! Har en D30 som är påväg men utan vare sig programvaror eller usb-sladd. Tänkte mig köpa en kortläsare istället.

fråga 1) Använder jag mig att kortläsarens programvara då eller måste jag ha det som fanns på CD:n?

fråga 2) Kommer jag lida mycket uttav att måste använda Photoshop istället för programvarorna som ursprungligen följde med kameran?
 
Hej

nepp, det är helt lungt. Har haft D30, D60.

Aldrig laddat in deras programvara. Körde först BreezeBrowser ( www.breezesys.com ) och nu Capture 1.

Rawshooter tro jag fixar dina D30 bilder med, o den finns i en gratisversion.


Kortläsaren har inget att göra med Canons program alls att göra.

Förutsätter du menar att du kör RAW, för JPG behövs inga program alls.

Roine
 
De enda betydelsefulla funktioner som man saknar utan sladden är att kunna ställa in i) "Owner's name" som lagras i alla bilder; och ii) bildparameterset:en och de har bara betydelse för JPEG-bilder - fotar man i RAW spelar de ingen roll.

Photoshop och Adobes RAW-plugin lär vara vida överlägsna Canons D30 mjukvara (som sög stort).

Vill man hålla sig till fri mjukvara så finns ju Gimp och ufraw-pluginen som i min mening också är vida överlägsna de program som följde med kameran.

/Anders
 
Hej igen

Sladden är inte unik, alla Canon jag haft av Ixusmodell har haft samma kontakt i kameran, så prova låna en sån för att ställa namnet.

Breeesys har ett gratisprogram för det.

Roine
 
Sladd

Hej,

jag har en D60 (samma sladd som D30) som jag nästan aldrig använder. En kortläsare för 200 pix från Claes Ohlson löser det lika enkelt. Program finns som sagts på canon.com.

Jag använder Photoshop och iPhoto (jo, Macintosh) och tar bilderna direkt från läsaren.
 
Använder varken USB-kabeln eller programvaran som kom med min 300D. USB-kabeln som hör till min A85 fungerar lika bra med båda och satt färdigt kopplad i datorn.
För att ladda ur bilder använder jag GPhoto2 och sedan GIMP+dcraw.
 
Sladd

Jan-Erik,

inte för att det spelar så stor roll, men sladden till D30 är inte en standars USB-kabel. Den funkar på några olika kameror är inte den standarssladd som finns med 300D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.